Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SVS SB12-Plus on the way (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Davs,

Efter mere end 10 års venten har jeg nu endelig besluttet at give mine skattede B&W 602 S2 lidt selskab i bunden. Efter at ha' lyttet til et par forskellige subs og læst om endnu flere faldt valget omsider på en jeg aldrig har hørt

Efter at ha' læst om SVS, først på amerikanske sites for flere år siden, og siden på danske, tænkte jeg, at nu prøver jeg sgu. Man lever kun een gang. Jeg har netop afgivet bestilling, så nu er jeg spændt på hvad der venter mig. Jeg valgte en sealed p.g.a. plads og design hensyn og fordi jeg mener en sealed er bedst til musik, som jeg i første omgang kommer til at bruge den mest til.

Jeg har aldrig i mit liv ejet en sub, så man kan vel sige jeg er lidt bas-jomfru. Jeg har læst at det er vigtigt at justere den ind - så må vi se hvordan det går. Hmm, det kan man sikkert godt bruge noget tid på.

Tænkte bare at jeg lige ville smide en snøre ud her. Vil gerne høre om andre SVS ejeres meninger, råd, kommentarer o.s.v., så kom frisk

Jeg vil skrive min "first impressions" her når den lander og jeg har fidlet rundt med den.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

jeg var skrækkeligt skuffet over min PB12 lige da jeg fik den... jeg havde fået den til at spille en anelse for højt, og den kræver altså lige lidt tilspilning inden den sidder der... - når den så gør det, er den til gengæld helt utrolig... Da jeg så Spiderman 3 for lidt tid siden havde jeg indtryk af at alt i hele lejligheden rystede, det er virkelig fedt
Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej Steffen,

Ja, det lyder til at man gør klogt i at ofre lidt tid på kalibrering. Jeg har tænkt mig at gribe det videnskabeligt an og prøve med REW, så jeg for kompenseret for rumresponsen i det omfang det er muligt. Ser temmeligt indviklet ud når man læser om det på AVForum og hometheatershack. Ved sgu' ik' om jeg kan finde ud af det, men jeg tror det er arbejdet værd. 

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så svært igen, skal du have en Behringer eller prøver du noget andet?

Mine venner kunne sagtens høre forskel på med og uden rumkorrektion, men de syntes det var sjovere når alt hoppede rundt omkring 40Hz, så udover Behringeren har jeg måttet købe nogle body-shakers i Thansen så man får rumlen med, til prisen (80 kroner mener jeg) gør de det sq godt...

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

ja, det ser lidt kompliceret ud, men når du sidder med udstyret er det meget nemt... Du skal bare bruge en lydtryksmåler med compensation chart, lægge sinustoner på en cd, smide dem i og måle dem allesammen. resultaterne kan du smide direkte ind i REW og den kan så lave nogle forslag til ændringer som ikke er ret gode... til gengæld kan du ændre på dens forslag og se en simuleret kurve der er ret præcis. Programmet skriver præcis hvad du skal gøre med en behringer, mon ikke det er endnu nemmere på selve SB12+?

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Tak for feedback, begge to. Jeg har ikke nogen Behringer, så jeg må klare det med SB12'erens beskedne justeringsmuligheder, men det er jo bedre end ingenting og kan vel kompensere lidt for den værste peak. Jeg går ud fra at fremgangsmåden er at man skruer ned for de kraftigste frekvenser fremfor at hæve de svageste?

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

lige præcis

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

I en standard dansk stue, som ikke er et dedikeret lytterum, så er den eneste vej frem til god sub lyd at EQ. Ellers skal man igang med evt flere subs og akustisks behandling.

Typisk stue har du peak i 28-35 hz området, dip i 45 og så peak igen i 55-65 hz med mindre du er rigtig heldig :=)

I mange tilfælde kan du faktisk nøjes med fx den PEQ som sidder i en SVS sub. Dette ene bånd EQ kan fjerne det peak i 30-35hz området som vil blive alt dominerende typisk.

Jeg bruger p.t. 3 bånd og det er nat og dag om jeg EQer eller ej. Samtlige besøgende i min domicil som har hørt med og uden bliver chokeret. Det virker.

Absolut bedste er naturligvis altid passiv justering af stående bølger men det kræver i mine øjne i dedikeret hjemmebio og selvstændigt rum med fuldstændig frie tøjler til indretning.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

jeg har 2 stk sb12, og sammen giver de en kanon bas. Min stue er 9x4m og jeg spiller i den ene ende på 4x4m, det store "ekstra rum" æder de værste peaks

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Claus_DK,

Ja, jeg har desværre ikke den luksus at kunne anlægge væg-til-væg tæppe på loftet eller vende sofaen på højkant, hvis det er det der virker akustisk.

Hvilken EQ bruger du? Kan man få EQ'er hvor man selv definerer båndene? Undskyld, jeg kender desværre intet til det. Jeg synes egentligt at det er underligt, at der er så relativt lidt fokus på dette fra fagpersonale i butikker, internetfora o.s.v. hvis genvinsten er så stor (eller også er det bare gået hen over hovedet på mig indtil nu). Jeg har indtryk af at det er et mindretal som har et HT setup hvori der indgår en EQ.

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

lacla skrev:

Jeg vil skrive min "first impressions" her når den lander og jeg har fidlet rundt med den.

Er du ved at være klar? Der er nogen der venter spændt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes