Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 11:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 100 timers spilletid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt et par nye EVOX-højtalere, som have ca. 100 timers spilletid, før de spiller optimalt. Mit spørgsmål er, hvor store forbedringer kan jeg forvente efter 100 timer? Jeg er nemlig ikke helt tilfreds med lydbilledet. Det er simpelt hen ikke fyldigt nok. Bassen er ok, men resten mangler en del.

Min forstærker kunne bestemt trænge til opgradering, men lyden var væsentligt bedre i mine gamle højtalere.

Håber nogle kan dele ud af deres erfaringer

Til top Vis brha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brha

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Du har vel forhåbentligt hørt højttalerne i tilspillet stand inden du købte dem, så du ved hvad du har i vente?

Tilspilning af højttalere er et emne der er blevet berørt en hel del gange før herinde. Du kan bruge søge-funktionen foroven til at søge på "tilspilning". Der er blandt andet gode råd til hvordan du kan forkorte tilspilningsperioden.

Efter min beskedne mening består tilspilning af højttalere af 2 ting: 1) Tilspilning af selve højttalerne. 2) Tilspilning af dig selv - at du vænner dig til den nye lyd.

Held og lykke med dine nye højttalere!

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg har også lige købt et sæt nye højtalere, vienna baby grand helt nye. De lød ikke specielt godt til at starte med. Efter bare nogle få timer blev det en mere blød lyd og meget bedre i de høje frek.. de skulle også kræve ca 100timer tilspilning

Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Min personlige erfaring er at de fleste basenheder skal spilles til i over 500 timer, før de formår at gengive f.eks kontrabasser o. lign. korrekt. Nye diskanter mister den overdrevne skarphed allerede efter 40-50 timer. Dette er min generelle erfaring med; 3 sæt Tannoy, 2 sæt Dali og 2 sæt Chario højttalere. Stereobilledet bliver først rigtigt veldefineret efter både tilspilning og ikke mindst placering - HUSK at lege med placeringen! Forkert placerede højttalere kan ødelægge enhver musikoplevelse.

Skift imellem hovedtelefoner og de nye højttalere ca. en gang i timen, så er det nemt at høre hvor du p.t. synes højttaleren halter og nemt at høre når tilspilningen har haft effekt. Jeg var lige ved at bytte mine Sensys'er, indtil jeg fik flyttet dem 10 cm. længere væk fra sidevæggene - De står nu som mit bedste hifikøb nogensinde.

Håber det kan bruges

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

brha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Tak for den givtige erfaringsdeling!

Jeg har nemlig hørt dem i veltilspillet tilstand, og det var fantastisk! Det var en nærmest tredimensionel lydoplevelse, og den får jeg ikke derhjemme - endnu da. Men det lader til, jeg skal have lidt mere tålmodighed.

Og tak for tippet om søgning på emnet herinde.

Til top Vis brha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brha

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Da jeg fik min nye subwoofer fik den ca. 4 timers høj elektronisk musik - altså et godt stykke med bass. I de timer skete der forbløffende meget, siden har jeg ikke hørt forbedringer, og den har ihvert fald spillet et par tusinde timer efterhånden...

Så det må være meget forskelligt efter hvad du har, eller også regner folk bare med at tilspilning af højtaleren er det samme som tilvænning, det vil jeg dog ikke selv tage stilling til :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes