Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell E3 - S-lyde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nomis67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 05 November 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har et problem med mine ny renoverede Snell E3 højtalere. Fornyeligt fik jeg nyt kantophæng på bas/mellem tone enhederne. Det spiller rigtig godt og det er som at få kær ven tilbage. Men – der er ved vokaler en udtalt tendens til s-lyde. S-lydene er ikke skærende eller decideret ubehagelig for øret, men bare meget betonede. Er der andre der har bemærket dette ved Snell E3? Kan det være at diskanterne er blevet delvist ødelagt af tidens tand på godt 16år?

Jeg har tjekket på forskellig vis at problemet ikke stammer fra CD(C542), forforstærker (vincent m. rør) og effektforstærker (Arcam Diva75). Det er altså et højtaler problem.

Hjælp vil være værdsat, idet Snell E3 er min absolut ynglingshøjtaler og vil gøre meget for at få dem til at spille uden denne stærke betoning af s-lyde.

Venlige hilsner

Til top Vis nomis67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nomis67

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Sendt: 06 November 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Snell E / 3 burde ikke have en tendens til S markering, og er du sikker på at det ikke stammer et andet sted fra? Jeg ved du skriver at du har prøvet dine komponenter, men med hvilke andre højttalere?

Hvordan er kantophænget blevet udskiftet? Med originale ophæng eller gummi ophæng?

Det du hører som S markering på Snell højttalerne kan også skyldes højere opløsning end med de andre højttalere du har prøvet med og at du på Snell højttalerne derfor lettere kan høre "fejlen" på een af de andre komponenter.

Normalt sker der ikke slitage af alvorlig grad på diskantenhederne medmindre de direkte lækker olie, så jeg tror ikke problemet kommer herfra.

Er du sikker på at du altid har haft bagdiskanterne til at spille med? Nogle Snell ejere foretrækker at lytte til højttalerne med bagdiskanterne lukket, altså så de ikke spiller med, ( dette skal gøres helt mekanisk ved at dæmpe den på bagsiden idet man ikke blot kan fjerne den på delefiltret ), elelrs kan du forsøge dette da det vil give mindre diskant lyd og mindre rumlig lydbillede, men mere præcision i lyden.

Noget andet du også skal være opmærksom på er, at du måske har ændret din indretning iforhold til da du sidst benyttede højttaleren, og  derved vil du opleve en lidt anden lyd, og her kan du gøre et forsøg med at lukke for den bagerste diskantenhed.

ellers synes jeg du har et lidt blandet system, og en mulighed er at udskifte forforstærkeren til et andet fabrikat eller sælge både effekt/kontrolforstærker og investere i en ny forstærker. Fordelen ved Snell E / 3 er at den er meget let at drive, så du kan frit lede efter en forstærker som matcher dem bedst i din prisklasse. Oplagte muligheder er en gl. Naim Nait 2, Roksan Kandy el. Caspian eller Cyrus II forstærker.

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 November 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hmm, det lyder dælme ikke rart

Jeg spiller selv på Snell og mener bestemt ikke at meget udstrakt diskant med tendes til S betoninger/sibilance er typiske
kendetegn .

Har du skruet på det potmeter der sidder på bagsiden ? Hvad sker der hvis du skruer lidt på det mens du spiller på
højttaleren ? Som Kenneth skiver, har du bag.diskanten aktiveret ?

/M
Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

nomis67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2008
Sendt: 09 November 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej Mjohansen og sunaudio,

BINGO! Tricket var at lukke for bagdiskanten, så forsvandt s-lydene. Det skal lige siges at jeg i omkring 2 årstid udelukkende har lyttet til et par Sennheiser HD650 hovedtelefoner, tilsluttet en rørforstærker. Kombinationen giver ultra blød diskant. Dette har nok gjort mig lidt mere opmærksom på s-lyde og lignende.

Anyway jeg er lidt ærgerlig over at miste det ekstra rum som bagdiskanten gav. Jeg mener dog jeg at den så og sige smadre en ordentlig diskant gengivelse ved vokaler.

Hvad gør i medhensyn til bagdiskant – åbent eller lukket? Er der nogen generel holdning til dette – F.eks. er AudioNote slet ikke udstyret med bagdiskant.

Lige til slut, hvis nu man vil købe nye højtalere – findes der den dag i dag højtalere der har samme klang/lydsignatur som Snell E højtalere? De fleste højtalere i HiFiklubben siger mig ingenting – de har med mine øre en enestående evne til at suge det interessante ud af musik, specielt mellemtone området, bliver gjort dødt.

Til top Vis nomis67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nomis67

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 November 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

KONGE!

Jeg er ikke fan af bagdiskanten heller - jeg har klippet ledningerne til den inde i højttaleren. Herudover har jeg "bypasset"
det fæle potmeter med en Duelund modstand. Jeg synes bestemt at de spiller bedst på den måde.

Nu nævner du jo selv Audio Note og det er vel i sagens natur det tætteste vi kommer på hvad Snell er og var. Herudover er
der jo et utal af gode konstruktioner, du kunne evt. give et produkt som Harbeth et lyt, det kunne godt være noget.
Lydbutikken har dem som jeg husker.

Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Sendt: 09 November 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

ja Harbeth lyder godt. lidt i samme stil finder du Spendor også.

men det er noget andet end en Snell E, ikke dårligere, bare lidt anderledes.

Nu er jeg desværre ikke pt ejer af Snell E - har længe haft et sæt E/II stående ibaghånden - men jeg har meget svært ved at bestemme mig for om hvorvidt jeg foretrækker bagdiskanten med eller ej. Du får et mere præcist lydbillede ved at slukke den, men det jeg godt kan lide ved Snell E er dens charmerende og levende lyd, som er farvet og lidt svampet i bassen, men den er så let at lytte til, og det synes jeg bagdiskanten medvirker til.

Et andet tip er, at hvis du ikke bi-wirer dem, at du får et stykke massivt sølv som kortslutningsbøjle. Det kan du få ved en smykkesmed til få hundrede kroner for 4 stykker.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Som gammel Snell ejer og -fan vil jeg også sige, at dine diskantproblemer stammer fra noget før højttaleren. Selv med bagdiskanten på, skal den ikke betone s-er. Mit råd er at prøve med andre kabler. DNM er billige og neutrale. Prøv dem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes