Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Billige hifi højtalere med WAF (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bernstorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 November 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst rigtigt mange indlæg de seneste par år, synes jeg lige at jeg ville bidrage med erfaringer fra mit første HIFI indkøb i mange år.

Kort fortalt skulle mine gulvhøjttalere ikke længere være i stuen (de er ny flyttet ned i sommerhuset sammen med min gamle Sugden forstærker og SystemDec pladespiller). Vi skulle have nogle små højtalere og et enkelt set-up.

Jeg læste om alle mulige systemer og var meget tændt på enten en ny klasse D forstærker fra f.eks. KingRex med JohnBlue højttalere eller det nye lille anlæg fra Nuforce. Specielt sidstnævnte var jeg lige ved at købe ind til en anmeldelse indikerede at det/højttalerne nok var lige små nok til vores 30m2 stue.

Pludselig fandt jeg en omtale af de aktive højtalere fra AudioEngine – www.audioengineusa.com. Specielt Audioengine 5 højtalerne fik fornem omtale i alle anmeldelser og fora. Højtalerne forhandles herhjemme af bl.a. Hifi-hammeren og prisen er DKK 2.800,-. De er lidt billigere i England og Tyskland.

I min søgen om information om disse højtalere endte jeg på diverse MP3 shops. Det endte med at jeg købte en COWON D2 DAB MP3 afspiller – dvs. en MP3 afspiller med DAB radio.

For ca. en måned siden fik jeg så varerne og spændt gik jeg i gang. Alt virkede J. Fra starten var jeg imponeret over lyden – og rigtigt glad for DAB radioen. Jeg fik hurtigt rippet et par af yndlings CD’erne og jeg var i det store hele ganske tilfreds med lyden.

For sjov skyld prøvede jeg at rippe samme nummer i lav og høj MP3 kvalitet samt FLAC. Der var stort set ingen forskel. Til gengæld begyndte jeg at blive lidt irriteret på en meget udefinerbar bas i musik på nogle af MP3 numrene med meget/dyb bas. Jeg besluttede mig derfor for at undersøge hvor begrænsningen var (MP3 afspiller, højtalere, kabler etc.).

Jeg hentede min gamle Exposure 2010 CD afspiller og spillede de samme numre. Hold da op – sikke en forskel. Mange flere detaljer, meget mere rum og mere præcis bas J. For mig er der faktisk rigeligt med bas i disse højtalere, men de har en udgang til en subwoofer, for de der ønsker mere.

Nu havde jeg lovet konen at det skulle være nemt, så derfor ville jeg helst benytte vores LG DVD afspiller – i stedet for at have både CD og DVD afspiller. En enkel test viste dog at lyden simpelthen var klasser over på CD afspilleren. DVD lyden er dog bedre end MP3 afspillerens. Nu overvejer jeg at teste den nye Cambridge DAC, som Hifi klubben får næste uge.

Er der for resten nogen der ved om en DAC kan forbedre MP3 afspillerens lyd?

Jeg har stadig ikke fået testet kabler, men håber at nå der til på et tidspunkt. Højtalerne er efter min vurdering ikke nødvendigvis helt korrekte i deres lydbillede (stemmer er ganske fremtrædende). De kan spille rigtigt højt og både jeg og konen er meget tilfredse med købet. Eneste minus er at der ikke er nogen remote (og at der kun er to indgange).

Konklusionen er derfor klar: Audioengine 5 højtalerne er fremragende til prisen og kan varmt anbefales. Er de lige så gode som et par gode gulvhøjtalere med en god forstærker? Nej. Er det HIFI? Ja. Lyden er faktisk så god, at jeg ikke savner min gamle Exposure forstærker og gulvhøjtalere J.

Til top Vis Bernstorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bernstorff

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Spændende at høre om erfaringer med denne type setup! Er det muligt at du kan uploade nogle billeder af hele herligheden? Kunne godt tænke mig at se nogle "live" billeder ud over dem fra audio engine's hjemmeside.

Fortsat go' weekend!

Mvh

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 November 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Lige nu sidder jeg med forstærker samt satellitter på skrivebordet, og det ville da være noget pænere med kun et sæt
aktive højttalere. Er der mon en forhandler i nordjylland et sted hvor man kan få lov at høre dem?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes