Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler visdom søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
frappie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Godaften

Hvis jeg køber et sæt nye højtalere, der viser sig at være allerbedst med en lidt kraftigere forstærker end den jeg har, hvad mister jeg så i det "daglige lydbillede"?

Giver mit spørgsmål nogen mening?

Forstærker og højtalere vil uden tvivl spille godt sammen, men havde det været en anden forstærker med mere kraft i sig, hvad er det så præcist jeg går glip af med min egen forstærker?

Vh.

Til top Vis frappie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frappie

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Lån højtallerne hjem og prøv.Så kan du blive vis.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 11 November 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

1. Lyden billedet vil sikkeret trække sig sammen/ falde sammen, og bassen vil måske mudre.

Det største problem (syntes jeg) ved en højtaler/forstærker kombi er hvis højtaleren's impedans dykker og bliver mindre end forstærkeren kan li'.

2.Hvis højtaleren ellers opføre sig ordenlig, skulle en lille forstærker ikke være noget problem.
Dit ønskede lyd niveau kan være en problem, hvis du ønsker mere niveau end forstærkeren kan levere.

svare det på spørgsmålet?

men prøv dig lidt frem.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 11 November 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg havde i mange år to elektrostater fra QUAD, som jeg trak med en 15 watts forstærker fra l'audiophile. Det lød da meget godt, men jeg var aldrig rigtig tilfreds med lyden. Det var først, da jeg satte en rigtig kraftig forstærker på, at højttalerne vågnede rigtig op, og musikken kom ud i stuen. Lyden blev pludselig sammenhængende og dynamisk, fik ligesom krop, hvis du forstår.

For øvrigt skal man være forsigtig med at underforsyne højttalerne, for det kan faktisk brænde dem af, hvis man er uheldig. Hvis man presser en forstærker ud over sit maksimum, så den går i forvrængning, kan den finde på at afgive jævnstrøm, og det er døden for basenhederne, eller den kan klippe og brænde diskanterne af...

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 11 November 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Noget jeg selv har oplevet - med nogle moderate højtalere (B&W 600-serien) har været, at forskelen på 90w og 130-150w har være markant.

Spiller på en surround-receiver, og har haft forskellige modeller med forskellige effekt-trin.

Nuværende Onkyo har "7x180W" - men der er i 6 ohm. Det er vel tættere på 2 x 130w. i stereo.

men i forhold til en Denon jeg havde som var på 2x90W, er der nu meget meget mere hurtighed i bassen, og også dybere. Så bas er særligt et område der har "godt" af mere strøm.

evnen til at starte og stoppe enhederne er afhængig af effekten og strømforsyningen.
Derfor giver mere strøm bedre muligheder for at kontrollere bassen - også ved lavere niveau.

Mine B&Wére er blevet super hurtige sammenlignet med tidligere.

Så - start med hvad du har mulighed for - og når du så opgraderer, oplever du ofte at hele anlæggets niveau / lydens udtryk og kvalitet løftes "mere end summen af enkeltdelene" - netop fordi der er ere potentiale i de andre dele af hifi-kæden også.

Så - "kom igang"

Mvh. Offcourse

frappie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Min forstærker er en Exposure 2010 og vist nok "kun" på 50W. Man vil jo altid gerne have noget der er bedre og mere nyt, men jeg må også indrømme at jeg er ok tilfreds med min Exposure og den lyd og lydtryk den giver mig.

Nu står jeg så langt om længe i den situation at jeg har 10k til et par nye (stander?)højtalere. Der er bare den lile hage ved det hele at det eneste jeg har mulighed for at lytte på er hvad den lokale Hifi Klub kan tilbyde. Mens jeg er blivet lidt vild med højtalere fra ATC, Neat og ProAc. Højtalere som jeg ikke har hørt eller set "live" og højtalere som jeg overhovedet ikke ved eller har den fjerneste idé om vil være en god match med min Exposure.

Jeg vil sælge min kone for at eje et par Neat Motive 2 eller 3, men Neat sælges ikke en gang i Danmark så vidt jeg ved. Sandsynligheden for at jeg køber et par højtalere på nettet uden at have hørt dem er absolut til stede. Netop set i lyset af at jeg ikke har nogen muligheder for at høre andet end Dali og B&W og det faktum at jeg kun har nettet til at få oplysninger og læse om brugernes erfaringer med div. amps til div. højtalere. Jeg syntes det er svært, men er jo også klar over at det er et luxus problem.

Nå, men min Exposure har jeg også i morgen, men der er nok mere tvivlsomt og den også er her næste november. Derfor søger jeg råd fra jer om er par gode højtalere jeg kan bruge nu sammen med min Exposure men også vil spille fantastisk sammen men en lidt kraftigere forstærker engang i fremtiden.

Håber det vælter ind med gode forslag til hvad i syntes jeg burde købe!

Vh.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 November 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Snup et sæt Rega Ela, evt. Linn Tukan indtil du anskaffer Neat højtalere. Rega eller Linn er billige alternativer og gode tæt på væg..

Neat kræver plads pga porten, således at det ikke ender i boom"

En større Exposure var måske en ide før du anskaffer Neat, og vigtig, end god signalkilde (sh*t in, sh*t out)

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge efter nogle Elac i 200 eller 240 serien:
http://www.topsoundhifi.dk
http://www.csn-teknik.dk

eller evt. Epos M12i
http://www.lydbutikken.dk

Min Rega Mira 3 (2x 60W) trækker fint et sæt Elac FS 207 A, som er den mindste gulvmodel i 200 serien...

PS: Du skal dog nok en tur til Sjælland for at lytte til dem
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

frappie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Har selv luret lidt på den Epos M12i. Den holder sig fint indenfor mit budget og har fået positive bemærkninger med på vejen overalt hvor jeg har set den omtalt. Har du selv prøvet at lytte på Epos inden du købte dine Elac?

Jeg har selv et godt øje til Rega, min pladespiller er en P3-24 og jeg kunne sagtens gå lidt i selvsving over deres nye Elicit int. forstæker som jeg syntes ser spændende/lækker ud. Hvordan svinger Rega og Elac sammen for dig?

Vh.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

frappie skrev:

Har selv luret lidt på den Epos M12i. Den holder sig fint indenfor mit budget og har fået positive bemærkninger med på vejen overalt hvor jeg har set den omtalt. Har du selv prøvet at lytte på Epos inden du købte dine Elac?

Jeg har selv et godt øje til Rega, min pladespiller er en P3-24 og jeg kunne sagtens gå lidt i selvsving over deres nye Elicit int. forstæker som jeg syntes ser spændende/lækker ud. Hvordan svinger Rega og Elac sammen for dig?

Vh.

Jeg var tæt på at købe Epos M22i, men ombestemte mig da jeg hørte Elac...
Synes lyden når frem på en helt speciel måde - Elac diskanten er detaljeret uden at blive anstrengende og passer godt sammen med Rega!
Hørte Epos på noget Exposure og det lød faktisk også rigtig godt, men kommer nok mest an på hvilken lyd man er ude efter...

Kan godt forstå du er lun på Rega Elicit: Så den kort forleden hos HFK i Nørregade (Århus)
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes