Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: subwoofer principper? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kent.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg skal til at finde et subwoofer til mit kommende anlæg. Jeg er i den forbindelse stødt på nogle forskellige konstruktionsprincipper som jeg godt kunne tænke mig en nærmere forklaring på og hvad fordelene og ulemperne er ved disse principper. Bemærk denne tråds formål er ikke at diskutere om et mærke er bedre end et andet mærke, det gemmer vi til en anden tråd

1. lukkede / sealed.  Jeg kan forestille mig at den stiller store krav til enhed og forstærker da luften i kabinettet skal komprimeres. Men hvad betyder det for hvor langt ned den kan gå og for lydkvaliteten?

2 åben / ported. Her bliver luften lukket ind og ud. Stiller måske ikke så store krav til enhed og forstærker, men siden de andre principper også bruges må der næsten være nogle ulemper. og igen hvad betyder det for hvor langt ned den kan gå og for lydkvaliteten?

3 slave enheder. Har jeg ikke set så mange af. er måske et komprimis af 1 og 2.  Ulempen er måske at den er dyrere pga den/de ekstra enheder, men hvad ellers

Til top Vis Kent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kent.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

hej,

her er lidt omkring emnet:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69341&P N=1

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Kent.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Tak for linket, det forklarer tingene lidt. Den konklusion jeg drager ud fra tråden der linkes til er at lukkede systemer ofte er mere præcise i basgengivelsen, mens portede systemer ofte går dybere og med større lydtryk.

Et nyt spørgsmål er så om der er forskel på placeringsmulighederne i de forskellige principper uden det går (væsentligt) ud over lytte oplevelsen i forhold til optimal placering.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Du glemmer dipol/ripol/bipol subwoofere.

Uanset type har afstemningen af subwooferen størst betydning. I alle typer kan du finde gode og dårlige subs, så det er faktisk ikke til at konkludere hvilken sub der er bedst til en given stue/værelse.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kent.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Ja dem havde jeg glemt

Faktisk har jeg aldrig hørt om de 3 typer ifm subwoofers, og de modeller jeg har lidt kig på er af en af de typer som jeg nævnte i mit første indlæg.

Hvis man ser bort fra de dårligste modeller, kan man så ikke sige noget generalt om placeringsmulighederne for de 3 typer jeg har nævnt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Kent. skrev:
Kjeldsen skrev:

Ja dem havde jeg glemt

Faktisk har jeg aldrig hørt om de 3 typer ifm subwoofers, og de modeller jeg har lidt kig på er af en af de typer som jeg nævnte i mit første indlæg.

Hvis man ser bort fra de dårligste modeller, kan man så ikke sige noget generalt om placeringsmulighederne for de 3 typer jeg har nævnt

Nej, Ikke andet end at en port og slave skal have lidt luft og ikke spille direkte ind i en væg med 5 cm mellem. Men, jeg har set reflekssub's beregnet til at hænge på væggen, og lukkede subs. der ikke kan. Generelt kan man sige at jo flere subs man har, jo nemmere er det at få til at lyde godt.

Basrefleks er nok den man kun lege mest med, da hullet kan stoppes til.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 19 November 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Der er jo også hornsubs.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Der er jo også hornsubs.

De skal så bare være nogle meter lange for at kunne gå dybt nok til at være subs.

Kent.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

jep. Et 10Hz horn fylder ret meget. Her bygget ned under gulvet

http://www.royaldevice.com/custom.htm

Nå back to topic. Jeg søger efter en subwoofer til omkring 6000kr max. Og dem jeg har fundet har været en af de 3 type jeg nævnte i starten. Meningen var så at blive lidt klogere på fordele og ulemper på de forskellige principper.

Hvad opnår man ved at stoppe porten til?

Hvis porten vender fremad skal der så stadig være luft mellem bagsiden af subben og en væg?

Vil lytteoplevelsen være forskellig hvis subben vender mod en eller den spiller på tværs 2m foran lyttepositionen?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 November 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Fortæl evt. lidt mere om hvad du skal bruge den til - er det primært musik, film eller et mix af begge..? Hvilke slags musik lytter du til, og hvor højt..? Hvor stort er rummet den skal spille i..?

Kent. skrev:
Hvad opnår man ved at stoppe porten til?
Afhængig af hvor tæt du lukker porten (skumgummiprop, et par sammenrullede sokker osv), så vil du nærme dig et lukket kabinet med de fordele og ulemper det giver (større præcision pga "fjeder" effekt fra luften i kabinettet, på bekostning af den aller dybeste bas og lydtryk). Det kan være direkte nødvendigt at dæmpe portene hvis du får for meget "bulderbas" på det sted du placerer subwooferen - men det kan i mange tilfælde også løses ved at flytte subwooferen lidt længere fra væggen, eller væk fra et hjørne. 

Kent. skrev:
Hvis porten vender fremad skal der så stadig være luft mellem bagsiden af subben og en væg?
Det vil komme meget an på den specifikke model, og dens placering i lige præcis dit rum. Men lidt luft (mindst 5-10 cm) bør du nok regne med.

Kent. skrev:
Vil lytteoplevelsen være forskellig hvis subben vender mod en eller den spiller på tværs 2m foran lyttepositionen?
Igen vil det afhænge af model og specifik placering, og ikke mindst hvilken delefrekvens du vælger at skære ved. Jo højere delefrekvens, jo mere kritisk bliver placeringen mht at kunne høre hvor bassen kommer fra - og også om enheden spiller fremad eller til siden.

Generelt er placeringen og indstilling af en subwoofer ligeså kritisk som placeringen af de øvrige højttalere, hvis dens lyd skal integrere sig ordentligt med den øvrige lyd, så det er en rigtig god ide at bruge lidt tid på at få den placeret rigtigt - nogle gange kan nogle få cm til en af siderne eller væk fra/ind mod en væg gøre hele forskellen mellem om du får dybbas eller boombas.

Kent.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det bliver primært til film, men også musik. Vi høre da en del radio, men decideret musik lytning eller hvad vi skal kalde det, gør vi ikke meget i. Konen er nok mest til Kim larsen og pop. Jeg er lytter mest til pop, lidt rock og noget dance/techno.

Stuen er ca 4,5x8. Højttalerne skal spille på tværs i den ene ende.

Det med delefrekvensen havde jeg ikke lige tænkt på, men det er jo meget logisk. Da jeg endnu ikke har bestemt mig 100% for hvilke højttalere jeg skal have er det jo ikke til at vide hvor den skal deles. Men det lader til at der skal lidt fin-tuning til når det hele er sat op.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes