Bruger siden: 18 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 34
Sendt: 18 November 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
Jeg har for år tilbage bygget et sæt satelitter og 2 subwoofere efter "opskrift" fra Dansk Audio Teknik. Sættet består af 1 stk Vifa M18WO-09-08 og 1 stk Scanspeak 2905 tweeter i satelitterne og 1 stk. Vifa M18WO-09-08 i hver af subwooferne. Resultatet blev nogle buldrende subwoofere. Dansk Audio Teknik tilbød, at korrigere dem hvis jeg kom ind med dem. Det gjorde jeg så. Resultatet blev da også betydeligt bedre - faktisk glimrende. Og nu til spørgsmålet - jeg kunne ikke huske navnet på mid-/basenhederne og tog en af dem ud i en af subwooferne og opdagede at de havde sat en kondensator (100 uf) parallelt på enheden.
Jeg troede kun man brugte kondensatorer på mellemtone- og diskantområdet - hvilken betydning har denne kondensator, hvor det jo ellers netop er de lave toner man er ude efter i subwooferen.
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
Sendt: 18 November 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
Parallelt tager kondensatoren den "buldren" (typisk mandestemmer mv) du beskriver. Så de bliver normalt kun brugt på denne måde i basområdet (korrekt me if i'm wrong).
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
Sendt: 18 November 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
Hvis du sætter en kondensator parralelt SKAL der sidde en spole foran (i serie) med signalet. Hermed har du et 2. ordens filter og det er helt normalt i det her tilfælde.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
Sendt: 19 November 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
De har som sagt ændret filteret fra 6 dB/okt. til 12 dB/okt. (forudsat der opr. kun sidder en spole i bas filteret) hvilket gør at bassen ikke spiller nær så langt op mod mellemtonen og overlapper. Om så delefrekvensen er korrekt må stå i det uvisse. Kunne være interessant at vide hvilken værdi i mH bas-seriespolen har.
Bruger siden: 17 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
Sendt: 20 November 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
En kondensator i parallel har stort set samme funktion som en spole i serie. men som janils siger skal der være en spole i serie før eller ser forstærkeren en grim kapacitiv belastning og brænder næsten helt sikkert af
det kunne godt ligne et uheldigt forsøg på at dæmpe det øvre af bassen lidt mere ved at sætte den 100 µF kondensator på men jeg vil mene at du deler ved ca 200 hz/12 db oktav
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
Sendt: 21 November 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
Mik112 skrev:
janils skrev:
Det kan da aldrig blive et 6dB filter med en 10mH spole og en 100 uF kondensator?
Jeg mente selvfølgelig den opr. delefrekvens m. 10mH spole
Frekvensen er ca. den samme. Der er sikkert regnet på ca. 150 Hz, om det så også er sådan i praksis er ikke til at sige. Elektrisk er det noget der ligner 2. ordens butterworth - dvs. 12 dB.
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
Sendt: 21 November 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
Jeg har indimellem smidt en tilfældig spole på en bas, når jeg har lavet en værkstedshøjttaler. Når der deles dybt (ca. 200 Hz) bliver det altid noget hø med kun en spole. Der skal skæres med minimum 12 dB elektrisk eller dur det ikke.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum