Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W DM603 S3 vs. DALI Blue 8008 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle

Jeg står og skal have nye højtalere, og er ikke helt sikker, så jeg ville lige høre nogle erfaringer/holdninger fra nogle med lidt mere erfaring indenfor emnet end mig, og så lige sælgeren hos HiFi Klubben.

Jeg har en NAD T 752 surround forstærker, som der skal smækkes nogle nye højtalere på. Jeg har begrænset mulighederne til:

B&W DM603 S3 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|1743|pdetail

DALI Blue 8008 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|1641|pdetail

De skal umiddelbart bruges som stereo, men opgraderes til et samlet surround anlæg indenfor en overskuelig fremtid. Primær brug er til computeren, i form af musik og spil. Desuden vægter DVD-afspilning også højt, men reelt CD afspilning ikke er så udbredt hos mig. Så det er ikke super HiFi kvalitet jeg går efter, hvilket prisen vel også afslører. Af musik er det næsten kun rap den skal bruges til, og ellers er det jo hvad spil og DVD lægger af tryk.

Det ville være super, hvis i kunne hjælpe mig lidt med valget ved at beskrive forskellene på de to højtalere, fordele/ulemper osv.

Jeg håber i gider bruge lidt tid og hjælpe mig

På forhånd tak

/Thomas

Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Det er to vidt forskellige højttalere, så du vil ikke have problemer med at høre forskel. Så der er ingen vej uden om at tage i hi-fi klubben og lytte.

8008 har naturligvis mere bas end 603, men omvendt har 603 rigelig med bas i rum under 20 - 25 kvm.

Min egen mening er at 603 er en bedre hifi-højttaler, men hvis du vil undgå en sub, er der noget mere power i 8008'eren.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Der er som altid ingen vej udenom at skulle ind og prøve dem. Denne tråd var mere for at få et indtryk fra folk som havde lidt mere forstand på emnet end mig - og som ikke havde nogen interesse i at sælge den ene frem for den anden (som kan være tilfældet med visse modeller)

Jeg kan godt lide at have lavet lidt research inden jeg kommer ind og lytter til dem, ikke mindst da det ikke lige er mit speciale. Jeg var derinde i dag, egentlig med et udgangspunkt der hed 6006 og andre i den klasse, men blev enig om at 8008 klassen var værd at gå efter. Det var dog lukketid da jeg kom, og de havde den ikke i butikken, så jeg skal op i den anden her i løbet af de næste par dage (i Århus er der jo to afdelinger som du nok ved).

Som sagt vil de umiddelbart skulle bruges som stereo det første stykke tid, men opgraderes til et surround sound anlæg i løbet af året. Så der kommer en sub på et eller andet tidspunkt. Men ellers tak, det kunne da helt sikkert bruges.

Hvis der er andre som har nogle tips eller erfaringer så sig endelig til.

Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

603'erne har større detajlegrad og er efter min mening mere præcise i bassen end 8008. Til gengæld er der en del mere punch i 8008. Den gør sig glimrende til film i setups uden en sub og er garanteret god til rapmusik. Men Hvis du alligevel køber en god sub senere så vælg B&W.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Er helt klar over at der er to, jeg har nemlig arbejdet der, og hjælper dem også i disse dage pga. messen. Jeg er i Nørregadeafdelingen i morgen og måske fredag (er dog sandsynligvis på messeplads for at få rummene klargjort), så måske ses vi
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej CK^HOL, og velkommen til.

Jeg er ikke lige specialst, men har selv anskaffet mig 8008, og har lyttet en del til 603 og 4.

Personligt kan jeg ikke lide B&Ws 603/604s3 som jeg fandt meget skingre i diskanten. Højtalerne lænede meget til den lyse ende (for meget efter min smag), men havde en rigtig god mellemtone og en, for mig, for tam bas.

Jeg vil ikke have buldrebas, men den skal kunne levere når det er nødvendigt, og det mente jeg ikke den gjorde. Husker sælgeren kaldt Dali for 'sumprock' bas (underligt udtryk for en sælger syntes jeg), men bassen rumler ikke afsted, men levere når den skal. B&W rumler heller ikke i bassen, tværtimod er den meget stram (positivt), men fandt at den manglede 'punch'.

Endte med at få Dali Blue, som jeg fandt havde en (for mig) mere tiltalende afrundet diskant. Nogen mener Dali's diskant er 'grumset', men det vil jeg på ingen måde sige den er, og har ikke besvær med trætte øre efter et stykke tid (som jeg havde med B&W pga diskanten).

Skal nævnes at jeg fandt et par Dali 8008 brugt inc 5 års garanti for 4k, så det er 8008 jeg snakker ud fra. 6006 var også rar, men havde en anelse dårligere responstid. Dog er nyprisforskellen på 8008 og 6006 nok ikke helt fair (for 6006eren) hvis pengene er en stor faktor for dig.

Jeg bruger desuden mine meget til film, og ville savne det ekstra mine Dalier giver hvis jeg skiftede til B&W i denne klasse.

Alt ovenstående er naturligvis bare min mening. Vil anbefale at du prøver at låne noget med hjem, da det jo ikke kun er HTerne der betyder noget, men også din forstærker, rum etc.

Valg mellem B&W og Dali er vist meget en 'religionssag' eller, om ikke andet, en smagssag.. men sådan er det vel altid

Hvis du kan lide 8008, så syntes jeg du skulle prøve at give 6006 en lytter også. Kunne være de ville være perfekte for dig, og så ville der jo være en del at spare der.

Edit: personligt syntes jeg ikke 603 kan komme på tale når man sammenligner med 8008. Så er det 6006 man skal sætte den overfor, og 8008 overfor 604, men det er jo også bare min mening

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen

Det er lidt sjovt, som i egentlig bekræfter mine "fordomme" om forskellen imellem de to. Udover Dali 6006, som var mit udgangspunkt i går, prøvede jeg en tilsvarende B&W. Mit indtryk imellem dem passede rimelig godt til hvad Morten Nielsen skrev. Den manglede lidt i forhold til Dali'n synes jeg, i hvert fald til mit brug, og skreg lidt mere på hjælp fra andre dele i et surround anlæg. Men en B&W i 8008 klassen kunne jo være en helt anden sag.

Og om det er mere fair at sammenligne 604 modellen med 8008 er vel også et spørgsmål om person, da den koster kr. 1500 mere per stk., så det er udelukket for mit vedkommende.

Kjeldsen hehe helt sikkert, måske ses vi i dag :)

Men ellers tusind tak for hjælpen, jeg skal derind i dag inden lukketid, så må vi se hvad det bliver til - Dali modellen er foreløbigt min favorit.

Med venlig hilsen Thomas

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

B&W DM 6xx har en skinger diskant og er vist ikke helt på højde med Dali x00x-serie. Jeg ville gå efter 5005, 6006 eller 8008 og senere opgradere med 2002 til baghøjttalerne!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Men kan en NAD 752 overhovedet trække en 8008´er???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

8008 er yderst nemme at trække (tro mig).. men jo større maskine jo mere kontrol, og jeg vil (uden at have testet 752 med 8008) sige: ja, helt uden problemer, og sagtens

Citér:
Og om det er mere fair at sammenligne 604 modellen med 8008 er vel også et spørgsmål om person, da den koster kr. 1500 mere per stk., så det er udelukket for mit vedkommende.

Ja! Det er helt klart et spørgsmål om hvem man er, og hvad man selv syntes. Når jeg siger at 604 skal sammenlignes med 8008, så mener jeg ydelsesmæssigt.
At 604 så koster 1500kr mere er for mig bare et mere minus, da min holding til 604eren er:
overlegen mellemtone i forhold til Dali (dali har dog stadig en, for mig, rigtig god mellemtone), har en skinger diskant og en meget præcis bas, der desværre ikke kan levere når den skal.
Personlig vil jeg faktisk hellere have Dali 6006 end den 604  Men som altid er det jo meget individuelt, dels med smag til lyd, hvilken genre man hører og indretning.. og meget andet :)

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Nå men jeg var inde i butikken i dag, og mødte endda Kjeldsen

Valget faldt på Dali 8008. Forskellen imellem de to var egentlig mere udpræget end jeg troede samt hørte i går da udgangspunktet hed 6006 og en tilsvarende B&W. Dali'n var en del mere rummelig, specielt i bassen. B&W'n var derimod lidt mere præcis, men hungrede i højere grad efter at blive sat op i et surround system med en sub - den var lidt mere afdæmpet.

Jeg kan godt følge Kjeldsen's beskrivelse af B&W'n som mere "HiFi", men jeg tror Dali'n vil passe bedre til mit brug. Det var dog et sværere valg end jeg troede, men sådan skal det jo være.

Ellers blev det til en gang Tara Labs Omni højtalerkabel, hvor jeg havde regnet med den lidt dyrere Dali Blue Wave (bygget på beskrivelserne @ HFK's side). Begrundelsen var at der ikke var noget at hente i det her tilfælde ved biwiring + Omni kablet havde en bedre isolering.

Så nu kan jeg bare glæde mig til på tirsdag, så skal der leges - og derefter spares op til en surround sound opgradering engang :)

Men tusind tak alle

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

TIllykke med dem

Skal selv slå et smut forbi HIFI i næste uge og forhåbentlig forlade stedet med 2 603'ere, en LCR600 center, en ASW600 sub og 4 stks. DM602S3. Glæder mig som en vild. Har 4 ugers afspadsering og skal male kælder, sætte lærred, Sanyo PLV-Z2, Denon 2900+2803 og selvfølgelig højttalerne op.

Jeg vil nuppe nogle billeder førend jeg går igang og komme med lidt opdateringer undervejs

Til top Vis Bruce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bruce

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes