Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gode råd til opgradering af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pengzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej eksperterne,

Har for nogen tid siden udskiftet min NAD-surround sæt ud med Thule's "renere" stereo setup (DVD100 + IA150B). Med et par Dali Ikon 6, har jeg egentligt været tilfreds med lydkvaliteten med forskellige musikgenre (er selv mest til klassisk, jazz og sanger). Jeg har på det seneste gået og spekulerer på om der er noget (eller meget) at hente ved at udskifte højtalerne med et par nye. Med et budget på ca. 25 - 35 k. hvad kan I anbefale mig??

Vh, Pengzi

Til top Vis Pengzi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pengzi

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/bw_ 804s_hoejttaler_sort_ask.htm
 disse her kan jeg go li lyden af ...  prøv at lyt til dem

Pengzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej Lille_smed,

Tak for dit gode råd! Da jeg har handlet en del hos HFK, har jeg selv haft tanke om et par B&W 804s. De spiller ret godt ved en sammenligning med "storbror" 803D. De har ret ens klangkarakter, men 804'ere har iselvfølgelig kke den silkebløde diskant og spiller heller ikke så dybt. Til gengæld koster 803D dobbelt så meget :-). Har også hørt Dali's Mentor 6, havde troet at de spiller nogenlund samme som Ikon 6'ere, da de er jo bygget op med samme princip, men Mentor'ere spiller væsentlig dybere end Ikon'erne.

Med de erfaringer jeg har fra HFK kan jeg faktisk godt tænke mig om ikke nogle af jer kan anbefale nogle højtalere fra andre leverandører end Dali eller B&W, bare så at høre om der er decideret "konkurrenter", da jeg ikke selv kender så meget til andre hifi forhandlere. Har I nogle gode eller isør dårlige erfaringer ved opgradering af højtalere, vil jeg også meget gerne høre og lære af!

Tak skal I have!

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2008 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at komme til København? I sommer var jeg selv rundt for at finde nye højttalere og der er en del gode forretninger der kan hjælpe dig...
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 04:47 | IP-adresse registreret  

Sagen er MAGNEPLANAR, specielt til den musikgenre du er til.. det er helt sikkert værd at overveje...
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Pengzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Udover HFKs udbud har jeg nu fundet følgende kandidater:

- Focal Electra 1027 Be

- Dynaaudio's kompakte og gulvmodeller

- sonus faber cremona

Men den sidste nævnte er nok et stk. over mit budget :-)! Jeg skal se om jeg kan finde noget skrivende vedr. Magenplaner, så tak skal I have allesammen og ha' en god søndag!

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 December 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Tag og kig nærmere på de Focal der.. det er altså superlækre kasser.. både design og lydmæssigt.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Sendt: 14 December 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber Cremona lyder rigtig godt, har selv været ude og lytte lidt. Eller kan ProArc anbefales...

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

hej Pengzi,
jeg har tidligere haft Thule og vil sige at det lyder rigtig rigtig godt parret sammen med Vienna Acoustics.

Jeg vil i det segment du forespørger på, overveje at komme til at lytte til et par Vienna Concert Grand højttalere.

Thule + Vienna = utrolig behagelig lyd...

Anyway, JM Lab er heller ikke ringe

Du skriver, så vidt jeg kan, ikke hvor stort et rum dine nye højttalere skal spille i?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hvis brugt er ok med dig, vil jeg anbefale dig et sæt gamut L3 eller L5 alt efter hvor meget plads du har i dit lytte/musik rum/stue.

L3: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=8440

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=101430

L5: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=101062

Så er det ikke højtalerne som sætter grænser for hvad dit system kan levere.

Pengzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen Alle :-),

Ja, glemt at sige at vores stue er ca. 4x7 m2, så der er plads til et par gulvmodeller, men jeg behøver ikke altid at spille det så højt at lyden skal "fylde" hele stuen :-). Selv indretningen er nok meget "normalt" med reolerne fuldt af bøger, sofa-gruppe, spisebord, stoler og uden træppe på trægulvet.

Har slet ikke noget imod brugte, bare jeg har mulighed for at høre dem ordentligt inden jeg køber. Kan se at der er faktisk mange muligheder i denne prisklasse :-). Ønsker nogle HT'ere som spiller neutralt, men ikke alt for tilbagelænet. Mht. øvrige del i anlægget, har jeg inden jeg købt Thule'en hørt dem spillede sammen med et par B&W 802D og det viste sig at der stadig er potentielle i den forstærker. Selvfølgelig bliver den på et eller andet tidspunkt den svageste led i kæden, så må jeg jo finde noget bedre, den tid den sorg (eller glæde!), både praktisk og økonomisk må jeg nødvendigvis gennem hele processen for at finde de stumper, som passer mit behov og min pengepung bedst...

Tilbage til højtalerne, ved I om der er en anden forhandler, som markedsføre Focal, da den som jeg fandt har hovedsædet i Vestdanmark og jeg ved ikke om de har kontor i KBH/Sjælland.

Tak for jeres gode råd indtil videre og vi høres!

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

JBL LS-80

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 December 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Pengzi skrev:

Hej igen Alle :-),

Ja, glemt at sige at vores stue er ca. 4x7 m2, så der er plads til et par gulvmodeller, men jeg behøver ikke altid at spille det så højt at lyden skal "fylde" hele stuen :-). Selv indretningen er nok meget "normalt" med reolerne fuldt af bøger, sofa-gruppe, spisebord, stoler og uden træppe på trægulvet.

Har slet ikke noget imod brugte, bare jeg har mulighed for at høre dem ordentligt inden jeg køber. Kan se at der er faktisk mange muligheder i denne prisklasse :-). Ønsker nogle HT'ere som spiller neutralt, men ikke alt for tilbagelænet. Mht. øvrige del i anlægget, har jeg inden jeg købt Thule'en hørt dem spillede sammen med et par B&W 802D og det viste sig at der stadig er potentielle i den forstærker. Selvfølgelig bliver den på et eller andet tidspunkt den svageste led i kæden, så må jeg jo finde noget bedre, den tid den sorg (eller glæde!), både praktisk og økonomisk må jeg nødvendigvis gennem hele processen for at finde de stumper, som passer mit behov og min pengepung bedst...

Tilbage til højtalerne, ved I om der er en anden forhandler, som markedsføre Focal, da den som jeg fandt har hovedsædet i Vestdanmark og jeg ved ikke om de har kontor i KBH/Sjælland.

Tak for jeres gode råd indtil videre og vi høres!

Hififreaks har forhandlingen af Focal, men de rykker vidst glædeligt ud til en kommende Focal-ejer i nød

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Sendt: 14 December 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ikke noget ondt ord om di andre højtalere......Men noget man ikke får i mange højtalere er den mellemtone som der er i Ikon......Den er virkelig god og formår, at få en til lytte og det er jo ikke dårligt......

Men hvis du skal skifte så må det være til et sæt højtaler kabel fra AudioQuest Type 8......Det skulle kunne åbne dine Ikoner mere end de gør nu....

Ikonerne spiller meget linært og "rigtigt" end mange andre mærker kan......Det er så bare ikke sikkert det falder i ørerne hos en.....Sådan er det jo med lyd....

Men ud fra højtalerne du selv har fremsat er mit bud osse Focal.......

Go´jul

Pengzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Vil lige give en opdatering til min søgning efter et par bedre højtalere. Mit valg er nu faldt på et par brugte Sonus Faber Cremona M - nogle rigtige musikalske højtalere, som også tåler at blive set på . Sammenlignes med Dali Ikon 6'ere spiller SF'erne med større autoritet, specielt i mellemtone- og bas-området. Karaktertræk fra Jazz-musik, klaver og sangerstemme er meget fremhævet, på den gode måde. Der er ikke længere den sjældene men irreterende "tze.." lyd, når jeg spiller musik med klarinet o.l. instrumenter. Så i det store bliver det en fremragnende forbedring over hele linien . Jeg har dog vist ikke fundet en placering/vinkling, så perspektivet kan bliver forbedret, men nu har jeg også kun haft dem i to dage, så der er masse tid til at eksperimentere med dem... Jeg er indtil videre meget glad for disse højtalere og er allerede i gang med at spekulere på om det Thule-anlæg, som jeg ikke har haft så længere bliver i længden en flaskhals i mit setup, men sådan kan det jo gå i en uendelighed, som en spiral .

Jeg vil også takke jer alle for jeres interesser og gode råd !

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej Pengzi.

Det lyder som en rigtig godt valg. Cremona M var en af dem jeg hørte på da jeg selv var på udkig efter højttalere.

Cremona lød fantastisk og lige nøjagtigt "dit" musik er hvad jeg synes den var egnet til. Jeg endte dog med B&W 803D i stedet da deres lyd passer bedre til min musiksmag og ikke mindst til film.

Jeg tror en god muskel forstærker eller måske nogle rør, vil gøre sig godt sammen med dine højttalere. Så lad os endelig se/høre hvad du kommer på hvis Thule bliver udskiftet

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Mojn,

Mit bud ville være et par Audio Physic. I den priskategori kan du få en Tempo, eller sågar en Scorpio. Jeg spiller selv på en Tempo pt - og er overmåde tilfreds med dem. De spiller egentligt alt slags musik, men de tværstillede basser giver ikke et superstort 'punch' ved rock musik. Men deres bas, mellemtone og diskant detaljering er uovertrufne!

Hvem der forhandler i DK ved jeg desværre ikke noget om.

Bare mine 50cnts 

Bitnissen

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Pengzi skrev:
Hejsa,

Vil lige give en opdatering til min søgning efter et par bedre højtalere. Mit valg er nu faldt på et par brugte Sonus Faber Cremona M - nogle rigtige musikalske højtalere, som også tåler at blive set på .

Hej, tillykke med dine højttalere... Og fortsat god jagt på bedre lyd!

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Pengzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Hej Pengzi.

Det lyder som en rigtig godt valg. Cremona M var en af dem jeg hørte på da jeg selv var på udkig efter højttalere.

Cremona lød fantastisk og lige nøjagtigt "dit" musik er hvad jeg synes den var egnet til. Jeg endte dog med B&W 803D i stedet da deres lyd passer bedre til min musiksmag og ikke mindst til film.

Jeg tror en god muskel forstærker eller måske nogle rør, vil gøre sig godt sammen med dine højttalere. Så lad os endelig se/høre hvad du kommer på hvis Thule bliver udskiftet

/Stefan

Hej Stefan,

De der 803D'ere fra B&W er nu også nogle fantastisk højtalere. Det var vist dem, som har åbnet mine øjner (eller var det ørerne :-)) for gode anlæg. Desværre er de ret sjældent på "brugt"-marked .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes