Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 16:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilslutning af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteno
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 17 December 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvordan tilslutter jeg bedst min subwoofer til min integrerede forstærker.

skal fortrinsvis bruges til musik.

Jeg forestiller mig at koble subben til tape-out eller pre-out. Men er der nødvendigt at trække et dobbelt RACA kabel fra H og V kanal til H og V på subb'en. Alternativt vha. et enkelt kabel, men så vha. et Y-kabel som samler begge kanaler fra forstærkeren.

Er godt klar over at bassen normalt er indspillet i mono og derfor normalt ens i begge kanaler.

Fra min surround forstærker har jeg tidliger koblet subben til LFE udgangen på forstærkeren og til subbens indgange vha et Y-kabel.

Til top Vis torsteno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteno
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3136
Sendt: 17 December 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke bruge tape out, da du ikke kan justere volumen på tape-udgangen.

Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens. 

Hvilken forstærker bruger du?

Bas er IKKE indspillet i mono, medmindre der er tale om LFE-spor

Hygge,

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 17 December 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Bas er IKKE indspillet i mono, medmindre der er tale om LFE-spor

Dog er der ofte samme basniveau i begge kanaler. Det er ikke så tit man bruger stereoeffekter i basområdet.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
steinstar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 17 December 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.


Hvordan skal det forstås?
Samle de to pre-out kanaler til ét kabel? Det kan man da ikke, hva?


__________________
Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804

Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
Til top Vis steinstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinstar
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3136
Sendt: 17 December 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

steinstar skrev:
brok skrev:

Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.


Hvordan skal det forstås?
Samle de to pre-out kanaler til ét kabel? Det kan man da ikke, hva?

Næh, det kan man ikke, men signalet fra pre out skal vel retur i forstærkeren via main in? Derfor y-leddet, og derfor 2 kabler til sub'en.

Hygge,

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
steinstar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 17 December 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

steinstar skrev:
brok skrev:

Jeg vil anbefale dig at bruge y-led i pre out, og dermed trække 2 kabler til sub'en. På den måde belaster du begge udgange ens.


Hvordan skal det forstås?
Samle de to pre-out kanaler til ét kabel? Det kan man da ikke, hva?

Næh, det kan man ikke, men signalet fra pre out skal vel retur i forstærkeren via main in? Derfor y-leddet, og derfor 2 kabler til sub'en.



Ah, ofcourse
Har de fleste subs 2 indgange?


__________________
Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804

Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
Til top Vis steinstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinstar
 
torsteno
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 17 December 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen.

Troede faktisk at en tape out og en pre out var det samme!

Min cyrus forstærker har pre-out. Så jeg trækker bare 2 kabler til sub'en. Dropper så bare Y-ledene.

Sjovt nok så har jeg ikke set forklaring på tilkobling til en helt normal integreret forstærker i manualen til min nuværende eller tidligere sub. Måske kobler folk bare normalt sub'er til surroundforstærkere med en LFE udgang.

Well, nu kan det ikke gå helt galt.

Til top Vis torsteno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteno
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3136
Sendt: 17 December 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

hej torswteno.

Grunden til, at der ikke i din manual er beskrevet hvordan du forbinder sub'en til en integreret forstærker er, at de aller fleste alene bruger en sub i forbindelse med surround.

Hvis nu din Cyrus ikke havde pre out, og din sub ikke havde indgange på højttalerniveau, ville du i princippet ikke kunne kombinere de 2.

Jeg kender ikke din Cyrus, kan du godt tappe signalet fra pre out, uden at forbinde det til main in? Hvis ikke, så er du tilbage til y-leddene.

Hygge,

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes