Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Super Tweeters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 December 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige købt et par tannoy super tweeters st 50.

Umiddelbart vil i nok ikke tro at det har en lydforbedring, men i mit tilfælde er lyden blevet meget anderledes. Jeg har nogle gamle jbl studio monitors som ikke spiller så højt i registret måske op til en 10-12 khz. eller med nedadgående kurve fra de frekvenser.

Når jeg tilslutter den ekstra diskant bliver lyden meget mere "klingende" og luftig. Det er faktisk en stor forbedring vil jeg sige. Når jeg går helt tæt på diskanten kan jeg næsten ikke høre den spille, men det samlede lydbillede bliver en del bedre. Så noget må den jo gøre.

Selv min kone kan høre forskel så noget må der være om snakken...

Er der andre som har erfaring med tannoys super tweetere?

Jeg kunne forstille mig forbedringen var bedst med ældre højtalere som ikke spiller så højt op i frekvenserne....

Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 December 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Interessant har hørt folk tale om Tannoys modeller, hvad måtte du bøde?

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

udsalgsprisen er vist 7000kr., men med finanskrise mv. er der vist mulighed for noget afslag i prisen...

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 December 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke lige Tannoyerne, men har ellers samme erfaring som du har. I sin tid har jeg arbejdet i Audioscan og Lydkilden, og vi solgte rigtig mange horndiskanter fra Coral og Fostex til supplering af andre højttalere. Flere modeller var på fod eller havde en sokkel af træ eller gummi, så de var lige til at stille på den eksisterende højttaler.

Med en simpel 6dB/oktav deling i form af en kondensator i serie med plus og oftest en niveauregulering i form af en L-pad eller et dæmpeled, kunne dette virkelig give et løft til mange højttalere. Og det selv om man næsten ikke kunne høre lyden fra diskanten, hvis man stak hovedet hen til den.

Samtidig kunne man få en virkelig sjov illustration af, hvad fase betyder for lyden. Selv millimetersmå ryk frem eller tilbage påvirkede samarbejdet med den eksisterende diskant markant. Nogen vil måske sige at det giver en løsrevet diskant, med sit eget klare fingeraftryk på lyden, men jeg synes faktisk at det virkede godt. Den meget kostbare Murata diskant, som kom frem for nogle år siden bekræfter, sammen med andre lignende modeller, at dette ikke er en død idé.

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget imponeret over dem. Og det er da fedt andre også her haft den oplevelse at de fungerer, da mange tråde handler om hvor dårlige super tweeter er, ofte af folk som aldrig har hørt dem, men bare teoretisere over at det menneskelige øre ikke kan høre ud over 16 khz.

Jeg ved ikke om der reelt er noget at hente på højtalere som spiller op til 20 khz?

En sjov ting da jeg tilsluttet mine tannoy var at horn diskanten/mellemtonen i min højtalere bliver ret godt skjult og man kan næsten ikke høre at det er en hornhøjtaler. Dette er både godt og dårligt, kommer an på hvad lyd man kan lide.

Jeg har endnu ikke prøvet at rykke rundt på diskanten, men vil efter jul forsøge lidt med dette. Det lyder spændende at der er så meget forskel på det.

Er der nogle som har erfaring med super tweetere ifht. Jbl monitors?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro det billigste, vil være at anvende bånddiskanter. Eks. RAAL det vist nok går til omkring 100 khz, at den så samtidigt kan fungere som en
diskant uden super er kun et pluds.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes