| Sendt: 18 December 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke lige Tannoyerne, men har ellers samme erfaring som du har. I sin tid har jeg arbejdet i Audioscan og Lydkilden, og vi solgte rigtig mange horndiskanter fra Coral og Fostex til supplering af andre højttalere. Flere modeller var på fod eller havde en sokkel af træ eller gummi, så de var lige til at stille på den eksisterende højttaler.
Med en simpel 6dB/oktav deling i form af en kondensator i serie med plus og oftest en niveauregulering i form af en L-pad eller et dæmpeled, kunne dette virkelig give et løft til mange højttalere. Og det selv om man næsten ikke kunne høre lyden fra diskanten, hvis man stak hovedet hen til den.
Samtidig kunne man få en virkelig sjov illustration af, hvad fase betyder for lyden. Selv millimetersmå ryk frem eller tilbage påvirkede samarbejdet med den eksisterende diskant markant. Nogen vil måske sige at det giver en løsrevet diskant, med sit eget klare fingeraftryk på lyden, men jeg synes faktisk at det virkede godt. Den meget kostbare Murata diskant, som kom frem for nogle år siden bekræfter, sammen med andre lignende modeller, at dette ikke er en død idé. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|