Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp! Kun bas langs væggene!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg kan starte med at sige at jeg har et elendig værelse/plancering af højttalerne, jeg har skråvægge.

Men, alt bas fra især min subwoofer og en lille smule fra mine fronthøjttaler ligger kun langs væggene, når jeg er midt i rummet er der kun mellemtone og diskant man kan høre, hvorfor det?

Jeg har et sæt SA front højttaler, som mangler lidt bas derfor har jeg lavet en subwoofer på omkring 45 liter med en subwooferforstærker i (den har nogle "spasserben", vil det hjælpe med spikes?).

Før da subwooferen stod midt inde på gulvet var der INGEN bas, så sat jeg den helt over i et hjørne under skråvæggene, der blev bassen forbedret med 2-3 gange, men stadig kun tæt på den og langs væggene.

Hvorfor ligger bassen kune langs væggene, og ingen bas i midten?

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Skrå vægge er bare

Jeg har det selv og må leve med det indtil min bror flytter fra kælderen, som har den perfekte akustik.

Da jeg brugte mine gamle JBL'er var bassen også kun ude i siden. Det var dog kun ved musik at problemet opstod. Ved film var der ok bas i midten. Jeg tror grunden skyldes at bassen bevæger sig opad, rammer de skrå vægge og skubbes ud i siden. Samtidig har jeg også gipsvægge og det suger også lidt af bassen. Problemet opstod kun ved musik. Film har jeg ikke noget at klage over. Mystisk.

Med mine B&W 604s3 var der stadig ingen problemer med film, men ved musik var det helt anderledes. Hér er der heller ingen bas ved lytteposition - heller ikke ude i siden. For at finde bas-punktet, måtte jeg stå oprejst imellem begge højttalere.

Så akustikken har MEGET at sige.

Og jeg venter stadig på at brormand flytter, som han har snakket om så længe.

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Hey Micker....

Hvor stort er dit værelse/stuen hvor du lytter til musikken?

Træ eller beton gulve?

Og øhm dine højttalere/sub er vel ikke i modfase.......?

Står subben bag dine fronter eller parellelt?

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Hmmm....ingen bas og SA...lyder som noget vi har hørt før. SA er totalt blottet for fysisk basgengivelse - så udskift skrammelkasserne med noget der kan flytte noget luft istedet. Hvis enhederne er store nok (ikke 4'' SA enheder) så er det underordnet om væggene er skrå - en 15'' bas er kold overfor skrå vægge. Så ud med SA og ind med et par HT'er med knald i eks. JBL Ti med 14'' bas .
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

Det at bassen er kraftigere ved væggene er helt naturligt - op mod væggene stiger den akustiske impedans, og trykændringerne (som er det vores ører opfatter) er kraftigere. Virkningen er især udpræget i bassen & ved de naturlige rumresonanser, typisk under 100Hz.

Sjovt nok burde skråvægge være MINDRE sarte mht. rumresonanser. Men, hvis skråvæggene er fremstillet af mindre kraftige & mindre stive materialer end almindelige vægge (& det vil de ofte være), kan de virke som bas-absorbere - & det er måske snarere dette, der er forklaringen på at du oplever bassen som svag.

Faktisk er de fleste lytterum nok for bas-kraftige...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 15 Februar 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Ja nu du siger det er det faktisk kun musik.

Værelset er ca 15 m2, med gulvtæppe (trægulv) og subben står parallel med front ht.

Acer, hvis du nu prøver at læse hvad der står har jeg skrevet at jeg har en subwoofer på for at give ekstra bas. Og det er subwooferen der er problemet, ikke SA'erne. Du får det til at lyde som om at du lige har været ude i bilka og købe nogle discoteks højttalere, hvilket jeg har ingen respekt for overhovedet. Efter det jeg har hørt mener jeg selv at nogle front højttaler med små enheder og en subwoofer giver klart bedre lyd end nogle store cerwin vega eller nogle andre kom-og-se-mig-jeg-kan-spille-højt højttalere.

mollecon, okay tak for det, det lyder som om jeg ikke har så meget at gøre når jeg sidder her med gips vægge

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Micker, det er nu så pessimistisk igen . Men du kommer nok til at manipulere lidt rundt med både indstillinger på højtalerne & eventuelt placering for at ramme et tåleligt kompromis. Men OK, selvom jeg ikke har skråvægge, har jeg et lille lytterum - så jeg er godt klar over at mulighederne kan være meget begrænsede. I hvert fald hvis man osse har fået den idiotiske idé at have et par MØBLER i rummet!

For øvrigt, der KAN jo være noget om hvad Acer (fyren prøver jo bare at hjælpe) siger, for såvidt som en stor, kraftig enhed simpelthen kan kompensere for den savnede bas ved at spille den højere... Men, ehh, 15" bas på 15 m2?  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Micker:

Brug tommelfingerregelen.

Tag alle højtalere ud af forbindelse undtagen subben. Placer subben ved din lytteposition, spil en plade med meget bas og bevæg dig rundt i dit rum. Der hvor bassen er stærkest, skal subben stå.

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har næsten samme problem som jer. Har også skråvægge og efter jeg har fået ryddet op og rykket lidt rundt forsvandt bassen simpelthen...

Desuden begyndte det hele at runge af h*** til, selvom jeg puttede de samme møbler ind i rummet. Men det ser godt ud

/tChAd

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 15 Februar 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

okay jannick det vil jeg så prøve. Men, før da subben stod nærmenst midt på gulvet (altså ved lyttepositionen), var der sjovt nok INGEN bas. Jeg er ved at tro at den står bedst godt klemt ind i et hjørne der hvor den står nu. Faktisk er bassen næsten bedst oppe ved loftet oppe i hjørnet, meeen der gider jeg ikke at have den stående 

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hmmmmm, et andet sted at bo måske... Har selv trægulve, dog en stor stue, og spikes er en god ide under subben.
Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ja, tommelfingerreglen............Brug den!! Og lad os så høre hvor din bas skal stå? Måske limet fast til loftet?????

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes