Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Optimalt underlag til højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Har lige købt et sæt Dynaudio Focus 220 og det er første gang jeg har et sæt højtalere med spikes. Jeg er totalt grøn på dette område. Hvilket underlag er det optimale?

Skal det være hårdt eller blødt. Jeg har fået lavet nogen stålfliser og har placeret højtalerne på dem med spikes. Er det godt eller skidt?

Vh/John
Til top Vis jrask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jrask Besøg jrask's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

der er kun én fremgangsmåde, at prøve sig frem. det er dig der skal være glad for lyden i dine højttalere.

men generelt er spikes udviklet til at skabe mindst mulig kontakt mellem højttaler og underlag for at undgå uønsket overførelse af svingninger, samtidig med at højttalerne står godt fast.

ønsker man ikke de små huller i gulvet eller underlaget, er de små "stål-tallerkener" helt fine at bruge.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dine nye højttalere. Dynaudio laver jo nogle ganske udemærkede af slagsen

Du er ganske enkelt nødt til at prøve dig frem. Resultaterne af det ene eller andet, variere kraftigt, fra rum til rum, og fra anlæg til anlæg.

der findes desværre ikke en facitliste for dette spørgsmål så du må igang med at lege.

Min erfaring siger mig dog at, selve højttalerplaceringen er lige så vigtig som afkobling/tilkobling til underlaget. Det vil sige, at du ikke bare kan "klaske" højttalerne helt op ad vægggen og så regne med at de bare spiller derudad. De skal have godt med luft omkring sig, både til siden og bagtil.

MVH WRONG

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Tillykke med dine nye højttalere. Dynaudio laver jo nogle ganske udemærkede af slagsen

Du er ganske enkelt nødt til at prøve dig frem. Resultaterne af det ene eller andet, variere kraftigt, fra rum til rum, og fra anlæg til anlæg.

der findes desværre ikke en facitliste for dette spørgsmål så du må igang med at lege.

Min erfaring siger mig dog at, selve højttalerplaceringen er lige så vigtig som afkobling/tilkobling til underlaget. Det vil sige, at du ikke bare kan "klaske" højttalerne helt op ad vægggen og så regne med at de bare spiller derudad. De skal have godt med luft omkring sig, både til siden og bagtil.

MVH WRONG

Højtalerplaceringen har jeg fået en pro til at regne ud og det skulle være på plads. Jeg har placeret højtalerne på stålfliserne (40 * 40 cm) og jeg synes at de er meget lyse og 'skingre'. Måske er det fordi de endnu ikke er tilspillet.
Til top Vis jrask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jrask Besøg jrask's Websted

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

der er kun én fremgangsmåde, at prøve sig frem. det er dig der skal være glad for lyden i dine højttalere.

ja nemlig ja, man er nødt til et eksperimentere. der er meget forskellig akkustik i rum, så fordi én løsning virker godt i et givent rum, behøver den ikke virke optimalt i et andet rum. selv har jeg et træ-lamel gulv, hvor lamellerne giver efter, og her har det hjulpet gevaldigt med en "skøn" stor 40x40 cm beton flise under for at stabilisere underlaget for højttalerne. så i mit tilfælde er hårdt og stabilt underlag bedst når der bruges spikes. et kønnere tilsvarende underlag er granit-fliser. har også prøvet med bløde SD fødder og V-feet, det giver i mit rum svampet bas og tager dynamikken. og husk placering af højtt. afstand fra bag/sidevæg også har stor indvirkning.
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

jrask skrev:

Højtalerplaceringen har jeg fået en pro til at regne ud og det skulle være på plads. Jeg har placeret højtalerne på stålfliserne (40 * 40 cm) og jeg synes at de er meget lyse og 'skingre'. Måske er det fordi de endnu ikke er tilspillet.

ja giv dem lige en mdr eller to så vil klangen ændre sig - måske det er mest optimalt at vente lidt til de er spillet til, bunden vil også ændre karakter efter tilspilning ;) Når de er spillet til og du stadig har problemer med skinger diskant kan det være et spørgsmål om højttalerkabel valg eller andet udstyr i kæden. Ørerne skal også lige vænne sig til en anden lyd og ved højttaler skift lægger man meget mærke til det som er anderledes i starten og synes der er noget galt, men måske er det mere "rigtig" lyd man har fået når det kommer til stykket ;)

PS. Fotos af sådan et par fine nye højttalere ville vi ikke klage over :-p

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Citér:

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

jrask skrev:
Citér:

mente nu i dine hjemlige omgivelser så vi også kan se lidt af rummet/stålfliserne :)

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
mente nu i dine hjemlige omgivelser så vi også kan se lidt af rummet/stålfliserne :)

Jeg er i en opbyggende fase og omgivelserne er ikke helt på plads endnu, men på dette billede kan man da se flisen!

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

jrask skrev:
cube skrev:

Jeg er i en opbyggende fase og omgivelserne er ikke helt på plads endnu, men på dette billede kan man da se flisen!

ah meget bedre :) og gulvtæppe, GOD TING! hvad er der under gulvtæppet (beton, trægulv, spånplader)? og nøj de ser fine ud sådan et par dyn'er

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

cube skrev:

ah meget bedre :) og gulvtæppe, GOD TING! hvad er der under gulvtæppet (beton, trægulv, spånplader)? og nøj de ser fine ud sådan et par dyn'er

Under gulvtæppet er det først et lag gulvplader (må være spånplader) og under dem igen er der beton.

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

jrask skrev:

Under gulvtæppet er det først et lag gulvplader (må være spånplader) og under dem igen er der beton.

ok, så kunne du faktisk prøve at sætte spikesene direkte i gulvtæppet. så får de kontakt til gulvpladerne som er i direkte kontakt med "lyddødt" beton. tror ikke gulvpladerne vil gå nævneværdig i svingningner?!
men det man ofte ser ved gulvtæppe er en granitflise til spikes, sikkert svarende nogenlunde til din stålflise. du kunne jo for sjov prøve med en haveflise istedet, for at se om stålflisen påvirker klangen...

skynd dig at gi højttalerne minimum de første 50 spilletimer, så vil der være sket noget med lyden... men først efter 2-300 timer er den ved at være der :)

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Så er stålpladerne fjernet og jeg synes faktisk at højtalerne lyder meget bedre. Tak til alle for hjælpen/råd mv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes