Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: forstærker eller højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg står i den situation hvor jeg skal vælge ml en ny forstærker, eller gå en helt anden vej. nemlig på logitechs z5500 serie.

Mine højttalere i øjeblikket er SA1280 MK II.

Jeg ser mest film (HD, som bliver overført til tv fra comp) og hører musik fra min comp.

Men nu er jeg så kommet i tvivl, om jeg skal vælge en ny forstærker, eller prøve det højttalersæt fra logitech, som har fået utrolig gode
anmeldelser af brugerne ?

p.s Mit budget ligger på ca 3k
Til top Vis Reuss79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reuss79

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

1280'erne kostede vel ca 10k i starten af dette årtusinde da de kom frem, jeg er ganske overbevist om at z5500 ikke når dem til sokkeholderne *gg*

Hvilken amp bruger du ? for 3k kan du få en ok brugt her på Køb og Salg. Hvis du bruget et eller andet liglydigt onboard lydkort til formidle musikken skal du starte med at købe en brugt DAC herfra til en lille tudse, så skal du bare se.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen amp lige nu. Står og skal vælge. Jeg vil gerne ha en fornuftig allround lyd .. som jeg kan bruge til både film og musik.

Jeg ved slet ikke hvad en DAC er , så hvis du vil finde en vil det være en stor hjælp? og hvad gør sådan en ? :D

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

hvad sa... driver du så dine højttalere med ;-)

en DAC Konverterer det Digitale signal til et Analogt ;-)

Der er en Alchemy og en Audiolab 8000 til en tudse til salg for tiden, begge udmærkede konverterer.

Så mangler du bare en integreret forstærker. Der er en Maranz til 1100, til prisen et fint køb. Der er også en Accuphase til 2800, den ville jeg løbe med, men det er nok bare fordi jeg er nostalgisk

Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

jeg var egentlig ude i noget med at jeg var lidt træt af de store gulvhøjttalere, og var på udkig efter noget mindre, men self god lyd.
Har siddet og læst lidt om de der audio engine a5. De ser da fine ud, men så kan jeg forstå jeg skal ha fat i en DAC. Hvad står DAC for, og hvordan
sætter man den til ? :D

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

prøv lige at google dac... ( Digital to Analog Converter )

Jeg har et sæt A2 er i køkkenet, de er rigtig fine, men god lyd fylder, sådanne er det.

Mit forslag vil være grimt, fylde en del men lyde godt.

Hvis du vil gå på kompromis med lyden pga. pladskrav og design ( og det er der intet galt i, man skal bare gøre sig sine krav bevidst før man begynder at købe ind ;-) ) er A5'erne samt et godt lydkort/dac en udmærket vej.

Der var et sæt AVI AMD 9.1 til 6.5K herinde for nyligt. Dem kan du slutte direkte til computeren, og de har fået overordenlig god kritik. For 3K + salg af dine højttalere ( og måske et par timer med aviser *gg* ) vil du ha' et rigtigt godt setup, men for at de skal spille skal de self. stå midt i rummet på et sæt standere osv

Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Atså.. prøver igen :) Jeg hører rigtig meget musik til daglig (alle genre) og ser engang imellem en film, som jeg overfører fra min comp (mac mini)
til mit plasma tv (HD).
Det jeg søger er en løsning som lyder godt self, og ikke fylder alverden. Er villig til at sælge mine 1280'ere for et andet alternativ? .. men kan ikke
se hvor den DAC kommer ind i billedet ? .. Skal den tilsluttes comp eller en forstærker ?

Har lige fået øje på audioengines s8 sub woofer.
Vil man kunne få en god allround lyd til film og musik, ved hjælp af s8 og evt et par a5'ere på stander?

http://www.audioengineusa.com/s8_images.php

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

*gg* al begyndelse er svær ( og jeg burde gå i seng )

Den konverter der sider i din MAC som omdanner bit'sne på din harddisk til et analogt signal er ikke særlig god ( selv om den sikkert er bedre end den der er i den typiske ' normale ' PC ) derfor skal du ha fat i en der er bedre. En gammel brugt svend vil helt sikkert gi et løft i kvaliteten.

hvad du så forlanger af lydkvalitet må du gøre om med dig selv, du skal ud og lytte og stole på dine øre. Hvis et sæt billige højttalere lyder lækkrt i dine øre er det da dem du skal ta, hvad jeg ( og andre )  mener kan du ikke bruge til så meget.

Personligt ville jeg gøre som før nævt. Men dine preferencer er uden tvivl anderledes end dine, og det er selvfølgelig dem du skal gå efter.

Alle mulige anmeldelser, meninger osv. er et ude mærket udgangspunkt til hvad der skal lyttes på, men beslutningen skal du lade dine egne øre ta'.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt aktive Prodipe pro 5 det er nogen (min mening) pæne højtaler, de skulle også være meget vellydende og koster hos www.aage.dk 1595kr eller 2999kr incl 10" aktiv bas med 150watt RMS der iøvrigt også koster 1595kr, havde selv overvejet dem, uden sub(de have dem ikke hos aage i odense så jeg ved ikke hvordan lyden er) men endte med min gamle rotel effektforstærker og et sæt dali Concept 1 

Bassen derimod Prodipe pro10s,har jeg hørt,(eagles hotel California live) den er rund,blød og behalig, men om den er kraftig nok ved jeg ikke, da man næsten alle steder, aldrig kan få love at lytte på højtaler ved høj lydtryk, selv afprøve de forskellige justeringens muligheder.

Men som nævnt Audioengine eller Prodipe de er meget vellydende ikke for store,pæne og så er de ikke dyre, yderst fornuftige priser ! 

Men på fyn er der ikke nogen der sælger Audioengine så med mindre du kender en på fyn der har et sæt Audioengine så skal du til sjælland for at høre dem, Prodipe er det bare ud til aage ved bilka odense og håbe på de har et sæt du kan lytte på (det ikke alle modeller de sælger man kan lytte på)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

okay, må prøve ham AAGE. Indtil videre har jeg kigget meget på de audioengine a5'ere og så evt smide dem på et par standere? .. spørgsmålet er
bare om det er "nok" til at se film på? .. som sagt hører jeg meget mere musik end jeg ser film, men vil self gerne ha lyd til begge dele :)

Men under alle omstændigheder skal jeg ud og finde en DAC istedet for min mac mini's lydkort hvis der skal ske noget? Er det forstået korrekt ? :)

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke må fylde og skal se godt ud + have god lyd, så ville jeg som skrevet længere oppe, sælge SA'erne og gå med lidt aviser og så købe
de AVI ADM9.1, De er aktive, dvs. de har en forstærker indbyggert OG en dac. De skulle spille rigtig godt! Ved at en her inde fra skrottede sit
tidligere anlæg der havde kostet det femdobbelte ( ? ) til fordel for sådan et sæt.
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

kristian111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Hva med b&w 685, de ser da for fede ud og skulle spille ganske udmærket. Du kan Evt også tage en sub med i købet og så har du et godt alternativ til dine nuværende højtaler.

Til top Vis kristian111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristian111

Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Har siddet og kigget lidt, og må sige de der AVI 9.1 ser lidt spændende ud.
Findes der flere alternativer til denne type model, tænker her på med indbygget dac og forstærker ? .. og vil man evt kunne smide en sub til dem
(film?)

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Om der er nogen alternativer til AVI i prisklassen ved jeg ikke, udover de har en mindre model. Men den koster nogenlunde det samme fra ny som
du kan få 9.1'eren for brugt. Her kan du få mere info samt priser på AVI's produkter. Tror
ærlig talt ikke du får et sæt bedre aktive højttalere end de AVI'er, medmindre du vil op og bruge 20-30.000 kr.
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Men mine preferencer er uden tvivl anderledes end dine, og det er selvfølgelig dem du skal gå efter.

Hørt!  - god indstilling mange andre herinde kunne lære af...

Der er to andre løsninger end seperat DAC:
- Den dårlige: benyt den analoge udgang fra computeren til analog forstærker. (benytter computerens ringe DAC)
- Den gode: benyt den digitale udgang fra computeren til forstærker med digital indgang. (benytter forstærkerens DAC)

Budgettet taget i betragtning, så vil jeg klart anbefale at købe en forstærker med digital indgang, som f.eks. denne til ca 4300dkr inkl. fragt (et budget er til for at blive sprægt).

Logitech højtalerne er fine i deres klasse, men 1280'erne er klasser bedre i mine øjne...

AVI9'erne har også fået ros, men så er budgettet da for alvor sprængt....

Et par vigtigt spørgsmål:

- Hvor vigtig er udseendet (størrelsen) forhold til lyden?

- Skal budgettet holdes, hvor meget kan det overskrides, hvis drømmeløsningen findes?

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Reuss79 skrev:
Jeg har ikke nogen amp lige nu.

Dvs. dine 1280 højtare kan ikke spille på nuværende tidspunkt - ikke sandt?

Skal lige være helt sikker på, at du hverken har receiver, forstærker, surround reciever e.lign.
Kært barn har mange navne...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Reuss79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

hej niels_arl

Det er helt korrekt. De står bare .. og står :)

Altså, hvis drømmeløsningen findes, snakker vi nok et budget på 10k :) .. men så skal det SATME også spille max :)

Jeg er virkelig hooked på de der avi 9.1, måske ik verdens flotteste design, men reviews er jo helt i top.

Jeg kører stort set alt mit musik og film fra min mac mini, (film bliver overført til tv) så jeg kan rigtig godt li idéen om at køre den uden forstærker.

I mine planer har jeg også en idé om en squeezebox på et tidspunkt, som jeg så bare ville kunne smide til mine AVI (hvis det bliver dem) .. men
det er som sagt et fremtidsprojekt :)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:
- Den gode: benyt den digitale udgang fra computeren til forstærker med digital indgang. (benytter forstærkerens DAC)

Budgettet taget i betragtning, så vil jeg klart anbefale at købe en forstærker med digital indgang, som f.eks. denne til ca 4300dkr inkl. fragt (et budget er til for at blive sprægt).

Go for it!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum