Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Har vi nogen dali experter iblandt os ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej alle.. Jeg står over for at højtaler skift som så mange andre herinde  Og mit valg falder på et sæt dali højtaler. Så langt så godt.

Jeg er næsten overbevist om at jeg skal smide mine penge efter et brugt sæt, da jeg mener man får meget mere for pengene. Og da jeg ikke har fulgt med i udviklingen inden for dali´s modeller de sidste mange år kunne jeg godt tænke mig at finde ud af hvad dali har lavet af modeller igennem de sidste 10-15 år.

Det er ikke lykkedes mig at finde en hjemmeside hvor jeg kan finde en liste eller et skema over hvad de har lavet. Så hvis i kender til en ville det jo være det være helt perfekt.

Men det jeg måske er lidt mere ude efter er en slags liste over hvad de har lavet af modeller igennem årene og ikke mindst hvad man så kan sammenligne dem med i forhold til dem de laver nu.....

Rækkefølgen i følge hifiklubbens hjemmeside skulle se sådan ud som modellerne er idag. Concept, Lektor, Ikon, Mentor, Helicon, Euphonia, megaline. Hvor den første er den billigste og den sidste dyrest ....

Nu ved jeg godt man sikkert ikke kan sammenligne gamle modellers kvalitet med de nye, da jeg går ud fra der må være sket en form for udvikling i lyd og kvalitet gennem årene..

Håber i forstår hvad jeg er ude efter og der er nogen der gider bruge lidt tid på at forklare mig hvordan de dali modeller hænger sammen... på forhånd tak.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

På Dali's hjemmeside kan du trykke products og så vælge discontinued products, så får du alle deres højtalere op..
Nu skriver du ikke om du søger stander eller gulv og hvad dit budget er, men i min optik er det følgende der er interessant Helicon-serien, Grand(især Coupe), Euphonia, de gamle 18 og 40 serier.. Det er de mest spændende efter min mening, hvis budgettet er ubegrænset så ville jeg tage MS4, hvis det er lavt, ville jeg tage Grand Coupe og hvis det er i midten ville jeg tage Helicon 300/400 alt efter om det skal være stander eller gulv..

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Og hvis dit budget er helt i bund (ligesom mit) så gå efter et sæt Dali 18 mkII som kan erhverves til en lille tusse. De spiller
rigtig godt, især til prisen. Dette sæt slår i hvert fald Dali nye Concept serie (håber det hjalp en smule)

God jagt
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er ude efter en gulvhøjtaler... mit budget er i omegnen af 10-20.000 alt efter hvad jeg falder for i lyd og udseende. Jeg har set lidt på Mentor 6 som jeg er blevet rimelig vild med men vil også gerne undersøge hvad der ellers er af ældre modeller i samme klasse...

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:

Jeg er ude efter en gulvhøjtaler... mit budget er i omegnen af 10-20.000 alt efter hvad jeg falder for i lyd og udseende. Jeg har set lidt på Mentor 6 som jeg er blevet rimelig vild med men vil også gerne undersøge hvad der ellers er af ældre modeller i samme klasse...

Så er det Grand Diva eller en tidlig Helicon 400 du vil finde interessant.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Består Grand serien af coupe, diva og grand ??? hvor coupe er den mindste og grand den største ???

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Si senor.

Coupe er en stander HT med en glimrende rum, god dybbas og en smuk klang, men kan ikke spille afsindig højt. God til rum
på 12 - 15 kvm. Diva er en gulv HT, meget neutral og forskønner ikke lyden. Afslører til gengæld alle fejl i resten af kæden,
og er på den måde krævende. Er god til større rum. Grand har dybere bas, men skal pga. afstanden mellem enhederne stå
4 - 5 m væk fra lyttepositionen for at enhederne integrerer.

Jeg kender Diva og Coupe ret godt, men har aldrig selv hørt Grand.

Skriv hvis du overvejer Diva eller Coupe.
Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal ud at høre nyere Dali HT,, så husk at sikre dig at de er stillet rigtig op. De bør ikke stå med toe-in, dvs. at
diskantenheden ikke må sigte mod lyttepositionen, men blot lige frem. Det er den opstilling, de er konstrueret til. Ellers får
man for meget diskant i lyttepositionen.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har noget der ligner 3 meter fra højtaler til lytteposition i et 15 kvm rum. Jeg har altid godt kunne li højtalere der kunne levere masser af go bas..  Bilder mig selv ind at en stor højtaler levere mere bas. forstået på den måde at en stander HT med de samme enheder i son en gulv HT levere mindre bass... er det helt forkert ??

Har kigget lidt på diva og grand... syntes det er pæne højtalere begge to...

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:

Jeg har noget der ligner 3 meter fra højtaler til lytteposition i et 15 kvm rum. Jeg har altid godt kunne li højtalere der kunne levere masser af go bas..  Bilder mig selv ind at en stor højtaler levere mere bas. forstået på den måde at en stander HT med de samme enheder i son en gulv HT levere mindre bass... er det helt forkert ??

Har kigget lidt på diva og grand... syntes det er pæne højtalere begge to...

Synes dit rum lyder som om det er et perfekt match til Coupe'erne, tror ikke du vil komme til at mangle bas, tror tværtimod at du vil opleve en bedre og mere lækker bas, fordi højtaleren passer bedre til dit rum.. Har selv spillet med gulvhøjtalere i mine stuer(kollegie, nu lejlighed) og mine standere leverer sgu en bedre bas i mit rum end mine gulvhøjtalere gjorde.. Tjek evt. min tråd for inspiration..

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Når jeg hører musik er det tit i en lydstyrke hvor man kan mærke lyden... Tror du en coupe kan levere musik på den måde ???

Jeg har haft cerwin vega i lang tid og har været glad for dem...  Men min kæreste deler ikke min begejstring for de store højtalere så nu skal de skiftes ud... Så jeg prøver at finde en højtaler hvor jeg ikke mister alt for meget af den styrke en  CV HT levere...  er udemærket klar over at det aldrig bliver det samme når man skifter 4 stk 15" basser ud med feks 2 stk 6,5" basser.

Derfor er jeg ikke til "små" højtalere dvs standere... Der vil simpelthen blive for bart i min stue  hehe

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke kunne leve med Coupén selvom rummet er 15 m2. Det er rigtigt den har god bas, og lyder rigtigt godt. Men gulvhøjttaler med dobbelt op på bassen, har altså lige det ekstra pondus der skal til.

Hvis de 15 m2 også bruges til alt muligt andet end lytterum, kan det godt blive praktisk umuligt med en gulvhøjttaler, men hvis de 15 m2 er en decideret stue, der ikke er proppet til med møbler, burde det gå godt med en lille gulvhøjttaler som Diva'en

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Men i mener simpelthen at Grand højtaleren rer for stor til min stue ???  Har læst flere steder at diva´en er meget krævende hvad forstærker angår... Jeg har en NAD T 163 surrond pre-amp med én NAD 218 thx spændt til hver fronthøjtaler.  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:
Men i mener simpelthen at Grand højtaleren rer for stor til min stue ???  Har læst flere steder at diva´en er meget krævende hvad forstærker angår... Jeg har en NAD T 163 surrond pre-amp med én NAD 218 thx spændt til hver fronthøjtaler.  

218 er supergod til Divaerne, og ja Grand er alt for stor til 15 m2. Jeg har hørt den på 15 m2, hvor den spillede på den lange led af en stue. Selvom de stod forholdsvist tæt og lytteposition i teorien var ok, var det ikke helt godt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:

Når jeg hører musik er det tit i en lydstyrke hvor man kan mærke lyden... Tror du en coupe kan levere musik på den måde ???

Jeg har haft cerwin vega i lang tid og har været glad for dem...  Men min kæreste deler ikke min begejstring for de store højtalere så nu skal de skiftes ud... Så jeg prøver at finde en højtaler hvor jeg ikke mister alt for meget af den styrke en  CV HT levere...  er udemærket klar over at det aldrig bliver det samme når man skifter 4 stk 15" basser ud med feks 2 stk 6,5" basser.

Derfor er jeg ikke til "små" højtalere dvs standere... Der vil simpelthen blive for bart i min stue  hehe

Ja okay kommer du fra CV kan det godt være du vil føle der mangler lidt, men ville nu give dem et lyt alligevel ellers så tag Diva'en.. Du bliver aldrig glad for en Grand i dit rum, det er 100% sikkert..

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du syntes mentor 6 lyder godt, så prøv at finde Helicon 400 brugt..!

Jeg stod i samme situation, og valgte at købe brugt.. har ikke fortrudt et sekundt.. de helicon har lige lidt mere af det hele i forhold til mentor serien..! De spiller fantastisk..

Jeg mangler bare en opgradering af forstærker, så man kan hive alt ud af dem...

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs
Til top Vis detoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detoch

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Men ellers er det lige guf for Grand med sådan to 218. Jeg kender en som havde netop denne kombination, med hver 218 til at trække diskant/mellemtone med den ene kanal og bas med den anden. Altså vertikal bi-wiring. Det fungerede fremragende, og Grand vil altså også gerne have meget effekt. Hans stod så også temmelig frit i en stor stue, og der var naturligvis ingen problemer med bassen. Nu mener jeg faktisk at man i mange tilfælde har større glæde af højttalere, som faktisk kan gå meget dybt i mindre rum. De har ofte mindre tendens til at svulme op i det kritiske 50-120Hz område (ca), hvor mellemstore højttalere tit bliver alt for voldsomme, fordi de faktisk ikke kan gå rigtig dybt, og derfor er afstemt til at være fyldige inden for deres begrænsninger.

Men det er da rigtigt at Grand er kraftig i bassen (2 stk 8-tommere i stort kabinet), og Grand Diva er meget mere slank og tør i sin karakter (2 stk. 6,5-tommere i mindre kabinet). Grand Coupé (1 stk. 6,5-tommer i lille kabinet) er så igen mere fyldig, fordi den er afstemt til at kompensere lidt for sin kompakte størrelse med en lidt løftet bund. Det giver så det problem, at hvis man vil spille højt med den, giver den ret pludseligt op, fordi basmembranen når grænserne for sit udslag. Der er Diva meget mere tilgivende, og kan faktisk spille temmelig højt uden problemer.

Ud fra dit behov og dine gamle højttalere, ville jeg nok pege på Grand, men det er altså en god idé at prøve dem hjemme, eller at give så rimelig en pris for dem at du kan fortryde og sælge dem igen uden større besvær. Det vil jo være ærgerligt at stå med højttalere, som du ikke er glad for, fordi du ikke kunne afprøve dem i dit rum.

Husk at lytning på den korte led at stuen normalt vil give fyldigere bas, lytning på den lange led slankere bas. Dog med den lille undtagelse, at hvis du bliver nødt til klemme højttalerne helt ud i hjørnerne for at lytte på den lange led, så bliver bassen løftet ekstra 3dB i forhold til at de står på gulv med ryggen mod væggen.

God jagt.

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hmm lidt forskellige meninger... Jeg er vandt til store højtalere i et for lille rum, og er temlig sikker på at jeg vil blive for skuffet over for små højtalere så jeg hælder umiddelbart til enten diva eller grand... Men vil da helt sikkert kigge nærmere på de hilicon 400. Men har heller ikke helt glemt de mentor højtalere...

Hvad vil i mene jeg skal gi for henholdsvis diva, grand og helicon 400 ??? jeg har jo som sagt ikke fulgt med i brugtpriserne særlig længe, så lidt guidelines ville hjælpe mig lidt... gider jo ikke smide flere penge end højest nødvændig efter mine kommende højtalere :-)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Problemet med en for stor højttaler er, at du sandsynligvis vil opleve at rummet spiller med...
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Prøv evt. at kigge på de nye lektor 8, de spiller super fedt, god kontant bas (når du skruer op), og en behagelig lys og åben, men ikke skinger diskant. Jeg har selv et sæt og jeg kan kun sige en negativ ting om dem, og det er at min amp ikke kan trække dem, ved koncert lydtryk ret lange før den bliver for varm . For hold da kæft hvor kan de spille højt uden at forvrænge, jeg har ikke lidt så meget af tinitus som efter jeg har købt dem, kan simpelhen ikke lave være med at spille højt.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes