Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erstatning af dali 450+en forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frisch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Goddag de damer og herre, jeg er en gammel bruger herinde, har aldrig været ret aktiv herinde, udover en enkelt sommerferie nogle år tilbage, ligesom nu havde jeg også brug for hjælp til mit anlæg :)

Jeg har brug for et par nye højtalere, og en ny forstærker her om et par måneder når jeg har fået lidt guld imellem hænderne igen, men jeg kunne godt tænke mig at undersøge mine muligheder lidt tid inden jeg valgte at smide pengene efter det :)

Jeg sidder pt med et sæt dali 450 højtalere som jeg har været utrolig glad for, men trods min hjerteløse måde at behandle de stakkels højtalere  på er de desværre ved at være lidt tarvelige at høre på, jeg kunne godt tænke mig at høre om der var nogen der havde nogle forslag til nogle "små" gulvhøjtalere der kunne matche de kære dali 450 og en forstærker :)

det er lidt vigtigt for mig at de er pæne at se på(hvilket jeg synes en høj slank gulvhøjtaler er, i den rigtige farve)

Jeg siger på forhånd mange tak :)

Hov, jeg glemte i min forhast at skrive at prisen ikke skal ligge meget højere end en 4-5000, jeg har ikke mulighed for at få mig et stort sted inden for den nærmeste fremtid, så det skal ikke være noget kæmpe stort :) de 4-5000 er nok et maksimum :)

Til top Vis Frisch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frisch

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

tjae jeg tænkte jo lige på dali grand diva men så jeg dit maks på 4-5000 så det går nok ikke. jeg gik selv fra dali 850 til diva og det har jeg godt nok ikke fortrudt de spiller bare meget bedre og så er de jo også meget pænere
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Frisch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hmm, det kunne godt være jeg skulle smide lidt ekstra guld efter dem, men jeg kunne godt tænke mig nogle flere forslag hvis der er nogen der har nogen? :) jeg har tænkt lidt på en concept 6 eller sådan noget? og hvis jeg vælger at køre med en dali grand diva, hvad skal jeg så bruge af forstærker? :)

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke anbefale Concept 6 som erstatning for 450'eren. Der er en væsentlig kvalitets forskæl, ikke mindst i kabinettet. Tag bare og sammenlign vægten (concept 6 vejer 14 kg og 450eren vejer 20 kg). Mener kabinetterne i 450eren er 25mm og 19 mm i c6. 450eren spiller meget strammere og mere præcist.
Derimod syntes jeg det ville være en idé at tjekke Ikon seren ud. Ikon5 koster 3399 kr stk. fra ny, de kan nok erhverves for 4000 brugt(for et par). De har en rigtig fin domediskant, kombineret med en ligeså fin bånddiskant. De spiller mægtig fint og NOGET bedere end 450eren. Tjek dem ud i på hifiklubbens hjemmeside. Og hvis du gerne vil have enheder af samme størrelse som 450eren så tjek Ikon6. Den har samme domedsikant og bånddiskant som 5eren, men har så 2 x 6½" bass/mellemtone istedet for de 2 x 5" som 5eren har. 6eren spiller selvsagt bedere bas og med mere lydtryk. Ny pris er 4000 kr stk for Ikon6, de kan nok fås for 5000 kr brugt (par).
Kig på klubbens hjemmeside, ta ind i en af deres butikker og hør om det er noget for dig. Jeg tror du vil få et dejligt bredt smil på med sådan et par i din stue.

Dog skal du vide, at de sælger rimeligt godt brugt så du skal være hurtigt ude når de er der.

Mht. forstærker, så er der også et hav af muligheder. Ved ikke om der er nogen mærker du foretrækker og hvad prisen må være.. Og om du vil ha Forforstærker + Effekt, eller intigreret.. Det er i alt fald første skridt på vejen at bestemme sig for det :)

Go jagt!
/Chilli
Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

Frisch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for et fremragende lærerigt indlæg :) jeg troede concept serien var mere værd end den  gamle serie jeg har lige pt :) Det var trods alt det par møg hamrende billige højtalere så jeg stillede ikke så høje krav i forhold til de lidt dyrere som jeg har et indtryk concept serien er :)

jeg var inaktiv i den periode IKON serien var ude, så jeg har ikke hørt så meget om den :) men jeg vil da tage ned og kigge i hifklubben når jeg får lidt guld imellem hænderne.

Jeg bor pt på et værelse som er utrolig småt, like 15-20kvm, men jeg satser på at få en lidt større stue når jeg engang i mit "voksenliv" flytter hjemmefra, så størrelsen på rummet er jeg ikke helt sikker på, men det bliver ikke meget mere end en 20-30kvm :)

Hvad angår forstærkere kan jeg godt lide NAD's rare meget simple design :) og så har jeg kun læst godt om dem :)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg personligt har et sæt Dali concept 1 og jeg synes generalt concept serien er ok,slet ikke så dårlig som man gør den til b.la concept 10 er da et godt alternativ til et sæt fra cerwin vega (bare ikke så meget bas, største svaghed concept serien, er en  for kraftig gengivelse af diskanten).

Et sæt B&W i 600 serien til f.eks 5-6000kr pr sæt kunne sammen med f.eks en Nad 325BEE eller en cambridge 640a også være en ide eller et sæt Fra System Audio og så noget thule audio, densen,holfi eller noget andet dansk kvalitets forstærker vil jeg også anbefale.

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Daw igen.

Jeg er så ganske enig, Concept serien er rigtig fin, men lige præcis Concept 6 har svært ved at klare opgaven i forhold til 450. Lige præcis de 2 højtaler modeller kender jeg rigtig godt og har lyttet MEGET til dem og sammenlignet med hinanden. Min Bror har haft 450 i 10 år, og jeg har lige købt et par for min kammerat. Planen var vi skulle have Concept 6 til ham, men 450eren er bare rigtig meget federe på alle punkter, selvom den er 15 år gammel!
Jeg har selv Concept 8 som jeg har lyttet til og været glad for i 2½år, så ja, jeg syntes også det er en rigtig fed serie til pengene :) (med undtagelse i C6 som jeg ikke mener kan betale sig at købe).
Men...! Ikon serien ér klassen over Concept serien, uden tvivl. Der er masser af lækre detaljer såsom Bi-wireing terminal, støbt aluminiums stil (istedet for bukket pladestil i concept) og så er kvaliteten af enhederne gernneralt bare højrere. Gengivelse af detaljer og kontrol af bassen er bedere.

Jeg har en NAD C352(intigreret 80W stereo forstærker) sat til, Det spiller MÆGTIG godt. Så hvis du er til NAD, så vil jeg gerne ha' lov at anbefale dig sådan en. Ny pris er 4000 kr, jeg så en til salg 2½år gammel til 1700 kr forleden dag her på siden! det er sgu billigt! (normalt ligger de i 22-2800kr).

Håber du kan bruge det.
Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

Frisch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg i hvert fald :) som det ser ud nu ku jeg godt forestille mig vaglet endte på et sæt IKON :) 

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

ikon serien er jo også væsentligt dyrere end en tilsvarende concept der er faktisk en serie imellem så ikon serien skal være bedre ! 

Jeg valgte f.eks concept 1 fordi den mindste lektor 1 havde en lidt lysere lyd end concept 1 lavere følsomhed 84 kontra 87 db og så passede  prisen bedre på concept så hvis den ikke passede med resten af mit anlæg og rummet ville jeg ikke tabe så meget på højtaleren ved at sælge dem da man normalt ikke kan låne dem med hjem og så aflevere dem tilbage og få pengene igen hos hifi klubben, som man kan med f.eks kt radio og iøvrigt kan concept 1 som jeg også fik at vide, tåle  masser af rene watt. 

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Frisch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Tjah, men jeg vil nu hellere lede efter en IKON højttaler og så måske smide en lille smule mere :) nu siger folk jo at lige præcis concept 6 ikke er ret meget værd, og jeg synes concept 4/8 bliver henholdsvidst for småt og for stort :) en ikon 6 lyder ret tiltalende :) måske ikon 7 :)

Jeg har kigget lidt rundt, DALI 18 mk II, det er en utroligt meget omtalt højttaler på denne side, hvor står den i forhold til de gamle 450ere jeg køre med lige pt? :) efter hvad jeg har læst roser alle den til skyerne :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes