Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tungtdrevne højttalere og brum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jeg leger med ideen om at skifte til planare højttaler, f.eks. Magneplanar. Denne type højttalere har det med at have lidt lavere følsomhed end mange dynamiske højttalere, måske helt ned til 82 dB. Nå, så skal der jo bare noget mere power til end de 70 rør-watt jeg har p.t., som fint driver mine nuværende VA BCG (91 dB).

Men så slog tanken ned i mig: Når jeg er nødt til at forstærke måske op til 5-9 dB ekstra for at få samme lydtryk, så forstærker jeg vel alt, inkl. støj og brum?

Jeg afspiller faktisk kun vinyl-plader, med de fordele og ulemper det nu medfører. Ulempen er helt klart at jeg har lidt brum - ikke noget jeg decideret kan høre i lyttepositionen, med mindre jeg kører på "fun" volumen, og naturligvis også alt efter hvor højt pladen er indspillet.

Er det ikke sådan landet ligger - mere forstærkning, mere brum? Og at gå fra højttalere med en følsomhed på 91 dB til 86 dB eller derunder vil uvægerligt medføre en del mere brum ved min normale volumenindstilling?

Hvor brummet kommer fra ved jeg ikke. Jeg kører med en MC-pickup med følsomhed måske lidt til den lave side (0,4 mV) ind i en Whest PS.30R RIAA, der skulle være nogenlunde tyst på brum-området, hvilket også stemmer overens med mine indtryk. Forstærkeren er en JJ 828 integreret rørforstærker.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes