| Forfatter |
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.. Hvor er det bedst at dele frekvensen på min SVS SB12-Plus, når jeg spiller musik og vil have den strammest mulige basgang?
Har sat den højt nu. 200hz, gik ud fra den får mere med fra de højere basfrekvenser ved denne indstilling? Nu har jeg lige læst at det kan hjælpe at dele ved 40hz... Min sub bulder ikke en masse!! Det er et lukket kabinet, men vil bare have den STRAMMEST mulige bas ved musik lytning!!
Til film er den måske bedst at lade den tage over ved 40hz el. der omkring? Men så igen, hvad til musik?
Mvh. Chromosome
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er nem, når du selv kan prøve dig frem.Hvad syntes du selv lyder bedst ?. Du må have mig undskyldt, men det er da lidt
fjollet at spørge, om noget man nemt kan afprøve selv.Prøv at halvere delefrekvensen, som en start syntes DU det lyder bedre.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må have mig undskyldt Andrè... Men står på mit arbejde lige nu og faldt over en anden tråd ang. frekvens på sub, der buldrede og han ville gerne have den mere stram. Hvem vil ikke det?? heh
Så jeg kom i tvivl, ang. om det var forkert at dele min sub så langt oppe!!
Spørgsmålet er så igen: Tar jeg fejl, hvis jeg tror at bassen burde være strammere ved HØJT sat frekvens, eks. 200hz, fremfor 40hz, som er lavt! ?
Synes ikke at kunne høre voldsomt mærkbart forskel fra 40 til 200hz, efter jeg har pillet med min receiver, så derfor jeg spørger om det.
Og en "STRAM" bas er ikke i mine øre, en buldrende bas, ej heller svag og tynd! bas, hvilket jeg også tror i herinde, mener med, hvad en stram bas er. Altså en stram bas for mig, er en bas der siger DAK DAK DAK, hurtigt inde, hurtigt ude. 
Så eftersom jeg ikke selv kunne høre en voldsom forskel og at jeg så i en anden tråd, at den spørgende bruger, spurgte indtil stram bas og får svaret fra anden bruger: prøv med 40hz!!!! som måske ville gøre den, el. måske BURDE gøre den strammere, kommer jeg i tvivl om hvad MIN BURDE gøre.
Kan jo selvfølgelig være jeg har overset et menupunkt på receiveren og at jeg givetvis har deaktiveret et el. andet, så jeg ikke kunne høre så megen forskel fra 40 til 200hz, hvilket jeg selv tvivler på..
Mvh. Chromosome
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ja du tager fejl, du for ikke strammere bas ved at dele så højt med en sub.Det er sådan man normalt gør ved
små pcsatelithøjtallere på 2". Ved 200hz kan du lokalisere bassens placering. Kan du ikke høre forskel, der noget
helt galt.Jeg skrev som jeg gjorde, da jeg naturligvis ikke kan afgøre hvad du syntes lyder bedst.
MVH
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
THX delfrekvensen er 80hz kørere selv med 80 hz idet med de højtaler jeg har, er jeg blevet anbefalet i hifiklubben en delfrekvens på 80hz.
Hvis du vil have en stram bas skal du vælge en bas der har en stram gengivelse af bassen ellers skal du vælge specielle kabler,forstærker med mere så vidt det er muligt, hvis du ikke vil skifte subben ud med en anden, for du har åbenbart ikke en stram bas og det ændre en delfrekvens på 40 eller 200hz ikke rigtig noget ved !
Men fortæl os lige hvilken front højtaler du har, så vi ved hvilken delfrekvens du ikke skal bruge de der 2" pc skal have højere delfrekvens end 80 hz og store dali concept 10 kan nemt klare 40-60hz i delfrekvens uden at der bliver dårlig frekvens område mellem 20 og 200hz.
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene...
SVS bassen er nu stram nok.. Men hvis jeg havde lavet fejlindsatillinger på den/receiveren, er det jo godt med noget hjælp til noget man ikke forstår sig så meget på, derfor jeg er inde på Hifi4all.. For hjælp og råde råd..
Der findes ikke dumme spørgsmål... Kun dumme svar, ofte ihf...
Jeg har Concept 10.. kan ik huske hvad de er sat til, men kigger på det når jeg kommer hjem.. Tror det er 60 el. 80hz... .
Mvh. Chromosome
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
UPS havde s... ikke set at du rent faktisk har concept 10 (har selv concept 1)
|
| Til top |
|
| |
mcfh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du slået filtret fra på subben? For hvis den er sat lavere end reciveren så fungere det ikke optimalt. Og på SB12-plus ka det slås fra.
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er samspillet ml. fronthøjtalerne og subben der tilsammen giver den samlede olevelse af bas Hvis dine concept 10 spiller fast og hurtigt til 80hz eller under, er det dejligt.
Så ville jeg vælge at lade dem spille så dybt sm de kan - uden at de mister attack og volumen.
Det er svært at sige hvor højt du spiller, og om du har power nok til at drive fronterne ifht. hvad du forventer.
Men når du finde ud af hvor dybt du er tilfreds med fronternes bas-respons, så sætter du din sub til at spille derop til. Det plejer at virke for mig.
Mine fronter spiller fint til lidt over 50 Hz, så til musik spiller jeg med subben til 60Hz.
Ved film spiller jeg enten ved 80 eller 60... alt efter om jeg vælger en af min receivers THX-indstillinger (80Hz) eller alle de andre / direct = 60Hz.
Så - der er ingen lette svar - kun samspillet med dit ævrige udstyr giver dig det meste rigtige svar - også ifht. hvad du plejer at lytte til, og hvor højt d spiller etc.
Mvh Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |