Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: "Afslørende" musik til test ad adm9.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg får en sælger på besøg der skal demmonstrere avi adm9.1 aktive højtalere. Jeg vil selvfølgelg spille en masse af det musik jeg lytter mest til i form af elektronisk musik, progressive, trance mv.

Det jeg tænker på er om i kunne anbefale noget musik som "udfordrer" højtalerne, eller som måske afslører shortcomings / er svært at få til at lyde godt.

F.eks. er bassen i elektronisk musik typisk relativt "simpel", mens man i et symfonisk værk måske kunne forestille sig at der ville være flere detaljer i bassen i form af 10 arkustiske basser og chelloer eller lign.

Der findes måske ligefrem kompileringer til formået?

Til top Vis djingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djingo

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du tvinge højttalerne til at lyde dårligt med noget musik, som du ikke engang selv hører til dagligt? Hvad er formålet med det?

Spil det musik du kan lide, og som du hører. Hvis det lyder fint, så lyder det fint - hvis ikke, så videre til næste.

Jeg har selv ADM9.1 sammen med subwooferen. Du kommer muligvis til at mangle bund ved store klassiske numre - afhængigt af dit rum. Subwooferen er ikke obligatorisk, og de kan sagtens spille bas (tør og hurtig) uden, men subwooferen løfter helheden endnu højere.

djingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal ud og købe ny bil, er det vel stadig relevant at vide, hvordan den performer ved 0-100 eller tophastighed, selvom det sjældent bruges. Især hvis den information kan opnås ved ét museklik. 

Det slog mig i hifi klubben hvor jeg lyttede (1812 overturen) til nogle mellemstore højtalere i 6000 kr klassen (stykvis) sammenlignet med nogle gulvhøjtalere til samme pris. Og der var en markant forbedring i hele detaljeniveauet i lydbilledet i bassen. Dvs. ikke noget bulder, men et stramt afbalanceret, detaljeret lydbillede. Du kunne ganske simpelt høre ting du ikke kunne høre med de andre. Det var jeg ret imponeret over - det setup må have stået i vel 20k.

Jeg har dog på forhånd indstillet mine forventninger til, at dette ikke kan opnås med højtalere af 9.1'erens størrelse. Der er ganske simpelt nogle fysiske love der sætter nogle begrænsninger. Og som du er inde på, så har jeg ikke brug for det, da jeg ikke lytter til så meget klassisk, og jeg gider heller fysisk have et mosteranlæg stående, men derfor slipper de ikke for at blive testet i den henseende alligevel

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

djingo skrev:

Hvis du skal ud og købe ny bil, er det vel stadig relevant at vide, hvordan den performer ved 0-100 eller tophastighed, selvom det sjældent bruges. Især hvis den information kan opnås ved ét museklik. 

ja når jeg er ude og kikker på bil eller Mc så prøvet jeg dem også af, jeg køre alt det den kan i de forskelige gear ja nogle gange køre jeg over 100km i 1 gear.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Et stort klassisk værk med masser af det hele er vel noget af det sværest at gengive.
Har du ikke noget på lager så brug 150kr på en god CD, spør i butikken, de kan helt sikkert vejlede ;-)

Men hvis du aldrig høre klassisk musik, er det self. ret irrelevant *gg*
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

djingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Dårlig analogi fordi så smadrer du gearkassen fysisk, jeg har ikke tænkt mig at ødelægge højtalerne.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Ja du skal da helt sikkert ikke at have lov til at spørge om musik du ikke normalt høre Hvad bilder du dig egentlig ind
Desværre hører jeg ikke selv klassisk da jeg ikke ved hvor man skal starte, så kan ikke rigtig rådgive dig. Men prøv at finde Star Wars 1(den første af de nye) på cd. Der er en hel del bass.

Ellers kan du jo smide noget Infected på. De har da nogle numre med rigtig god bass, og er jo generelt godt endspillet. Eller prøv med noget Massive Attack: Angel.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Massive Attack nej nej det kan ikke noget.

Smid mahler 4 5 6 symphony på så er det løst.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Smid mahler 4 5 6 symphony på så er det løst.

Så skulle du da have startet med at skrive det. Istedet for at fortælle at du køre 100 i 1. gear når du er ude at prøve motorcykel. Det kunne nok have ventet til du havde svaret på spørgsmålet trådstarter havde stilt.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

djingo skrev:

Det slog mig i hifi klubben hvor jeg lyttede (1812 overturen) til nogle mellemstore højtalere i 6000 kr klassen (stykvis) sammenlignet med nogle gulvhøjtalere til samme pris. Og der var en markant forbedring i hele detaljeniveauet i lydbilledet i bassen. Dvs. ikke noget bulder, men et stramt afbalanceret, detaljeret lydbillede. Du kunne ganske simpelt høre ting du ikke kunne høre med de andre. Det var jeg ret imponeret over - det setup må have stået i vel 20k.

Jeg har dog på forhånd indstillet mine forventninger til, at dette ikke kan opnås med højtalere af 9.1'erens størrelse. Der er ganske simpelt nogle fysiske love der sætter nogle begrænsninger. Og som du er inde på, så har jeg ikke brug for det, da jeg ikke lytter til så meget klassisk, og jeg gider heller fysisk have et mosteranlæg stående, men derfor slipper de ikke for at blive testet i den henseende alligevel

Jeg forstår godt, hvad du mener, omend forskellen mellem en højttaler og bil er ret stor - også med de forudsætninger de skal vurderes på.

Jeg synes bare, det er synd at afskrive en højttaler ved at finde "fejl" på den med musik, som man normalt ikke lytter til. Du vil hurtigt finde ud af, at der er mange højttalere som ikke kan gengive alt lige godt. Alle højttalere har både stærke og svage sider.

Du må meget gerne skrive om dine indtryk af højttalerne, når du har fået lyttet. Jeg synes selv, at man får fantastisk meget ydelse fra de små aktive kasser. Boede vi tættere på hinanden, kunne du jo komme forbi og lytte til højttalerne med subwooferen tilsluttet.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt ville jeg nu også nøjes med at teste div. genre indenfor "techno", som du hører. Der findes numre i progressive genren som byder på "forholdsvis" megen dybde og ellers prøv med en del FULL-ON numre, hvor lyde!! ikke er en mangelvarer. Hvis du alligevel aldrig hører klassisk musik, som jeg heller ikke gør, så vil jeg helt klart også anbefale at du udelukker om det kan spille det eller ej.

Da jeg skulle høre mine ht`er i klubben, prøvede jeg med et par full-on numre og så lidt ældre pop og R&B numre, som er det jeg normalt hører. Full-on er dog det jeg sættede højst og der kune Concepterne, spille det de skulle til MIT brug. Behøver ikke hører MEGET detaljeret lyd i form af eks. klassisk musik og der præsterer Concept serien sikkert heller ikke særlig godt, har aldrig hørt klassisk musik på dem og vil aldrig komme til det.. JO.. måske om 10-20 år, men til den tid har jeg sikkert også fået skiftet dem ud med mere vellydende ht`er til formålet.

Ville heller ikke prøve en "Chopper" da jeg var ude at købe MC, men en "Racer" for det var sådan en jeg ville have, fordi den skal kunne køre hurtigt og skal kunne smides ned i sving, uden den ville være hård at styre og så skulle den jo bruges til det formål, som jeg havde tiltænkt mig. Så ingen grund til at prøve med en mc, som ikke er lavet til det, jeg skulle bruge den til, det ville jo være lidt omsonst!!

Så igen.. Om 10-20 år måske, ville jeg ud og prøve en Chopper, da jeg måske til den tid ikke vil køre hurtigt eller ligge ned i sving og lege Heman, mens jeg hører klassisk musik.

Mvh. Chromosome

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nøjes med at spille den musik, dit indkøb er beregnet til, med mindre ideen skal bruges til at finde fejl ved ht og prutte prisen ned. '

Læs historien om højttalerne her.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

djingo skrev:

Jeg får en sælger på besøg der skal demmonstrere avi adm9.1 aktive højtalere.

Kan se du bor i København. Hvem er forhandleren? Jeg troede ikke der var andre end Jensen (ikke at jeg ikke vil handle hos ham, men er ikke så mobil). Jeg har lurede lidt på et sådant et sæt til mit arbejdsværelse.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jamen da helt afgjort Trentemøller, som udfordrer et anlæg hvad angår såvel bas, diskant og 3D angår. Og Gorillaz. Og Jeff
Buckleys Grace. Kari Bremnes Gåte ved Gåte eller Løsrivelse. Dalis test Cd er også fed. Af klassisk kunne du prøve noget
fra Harmonia Mundi (men ikke alle plader er helt vellykkede) eller Opus 3 (stort set altid vellykket). Disse klassiske plader
skal kunne komme meget tæt på at lyde som virkelig musik (dog bedst på LP).

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal anbefale noget elektronisk, vil det som ulrikmm også være Trentemøller. Secielt nummer 2 og 3 på Last Resort. Det 3. nummer er der specielt en udfordring for bassens precition og hurtighed.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
djingo skrev:

Jeg får en sælger på besøg der skal demmonstrere avi adm9.1 aktive højtalere.

Kan se du bor i København. Hvem er forhandleren? Jeg troede ikke der var andre end Jensen (ikke at jeg ikke vil handle hos ham, men er ikke så mobil). Jeg har lurede lidt på et sådant et sæt til mit arbejdsværelse.

Streamtech sælger dem også, og de har et demosæt, man kan låne. Jeg kan kun anbefale ADM9.1 - og vil råde til, at man prøvelytter med musik, man kender. Så kan man nemt forholde sig til, om det lyder bedre eller dårligere, end det, man er vant til. Hvis du vil bruge ADM9.1 til stream, så vær dog obs på, at din stream/kilde ikke skal være mp3, men lossless, hvis du vil lave en (fair) sammenligning med et cd- (eller dac)baseret anlæg.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes