Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt Hi-Fi System (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Jeg er ny her, og står og vil gerne bruge en helvedes masse penge på noget lydudstyr.
Det skal kun være stereo, kun til musik og skal kunne levere en hel del volumen, men stadig være af høj kvalitet. Kilden er generelt mp3 (mindst 192 kbit), samt et X-Fi kort.

Jeg er i min uvidenhed kommet frem til noget a la:

2x DALI Concept 8
NAD C325BEE

+ nogle kabler af høj kvalitet.

Det her er så hvad budgettet max kan holde til. Ca 9k.
Smider jeg penge væk her, eller hvad?

På forhånd tak.

Edit: Det der bekymrer mig lidt ved Concept 8, er de 41Hz som de når ned til? Jeg har lige testet det med tone generator på mine nuværende højttalere, og det var en kraftig vibration mit hus blev udsat for, men har det en indflydelse på bassens dynamik, at den kun går til 41hz?

mvh Nick
Til top Vis NickDNK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NickDNK

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Uden at kommentere på dit valg af udstyr, så er mp3 i 192kbit så absolut ikke fremmende for den "gode lyd"

Selv i 320kbit er der hørbar forskel iforhold til FLAC eller anden lossless format, hvilket må være det første sted at starte, altså at kildematerialet er det bedst mulige.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare ikke plads eller penge til at begynde at investere i CD'er, eller downloade lossless musik.

TDC Play bruger jeg primært til musik som det er pt, og det er 192 kbit wma.
Jeg ved godt 192 kbit mp3 ikke er en fortaler for god lyd, men hvis man spiller en 192 kbit mp3 ved meget høj volumen, får højttalere og forstærkere jo mere at skulle have sagt, end hvis man sidder med et par dyre høretelefoner eller generelt bare ikke hører så høj musik på sit hifi.

Håber det gav mening.

Så at skifte kilde er out of the question.

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Volumen har næppe noget at gøre med kvalitet

Men jeg tror concept 8 er rigtig god til dine behov, den kan i hvert fald spille hamrende højt! Og så er det ikke en
"afslørende" højttaler som sådan at den vil ødelægge lytningen til komprimeret musik.
Jeg vil anbefale dig at undersøge muligheden for en bedre dac, dvs. ligesom et lydkort der konventerer det digitale signal til
analog, jeg skiftede nemlig mit Audiotrak Maya EX ud med en Harman Kardon HD970 cd-afspiller som også har digital
indgang, og har aldrig gjort en bedre investering, ALT blev simpelthen så meget bedre! Jeg fik den for 1500kr brugt for et år
siden, så prøv at kigge på markedet. Er ret overbevist om den også vil være uendeligt bedre end et x-fi, men har dog ikke
hørt dem.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten er "mp3-lyden" bliver ikke bedre af at den bliver spillet højt !

Men de Concept 8 tror jeg vil passe fint til dit behov.. Man vil nok godt kunne finde andre højttalere som spiller mere detaljeret osv. til prisen. Men hvis de skal spille fornuftigt og højt er de ganske fine.

At bassen "kun" går ned til 41 Hz går ikke ud over dynamikken da meget af den dynamiske udladen og "hugget" ligger langt 41 Hz.

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

I misforstår mig med hensyn til det med mp3.

Det jeg mener er:

Vil du hellere høre FLAC på et Logitech X-230 end mp3 på Concept 8, hvis der skal spilles højt?

Men thuekay, hvis du mener man kan få andre højttalere der er bedre til prisen, hvad kan du så foreslå?

Anzelz, jeg skal også kigge på et bedre lydkort senere, det har irriteret mig lidt på det seneste, men lige nu vælger jeg at prioritere højttalere.

Og hvad har i at sige om forstærkervalg egentlig? Bør jeg få en med digital indgang, og er den af høj nok kvalitet?

mvh Nick

Brochhorst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sige et sæt AVI ADM 9.1

http://www.vassagohifi.com/products//avi/avi_adm9.html

Ikke noget med en forstærker eller noget. Det er bare den digitale udgang du sætter i højtalerne ;)
Til top Vis Brochhorst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brochhorst

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

#NickDNK - Ofte siger man at jo bedre anlæg man har, jo mere afslørende er det mht. til indspilningen/komprimeret musik.
Fx er små anlæg tit gode til at farve lyden så ikke lyder så slemt, men mindre detaljeret..

Jeg synes du skal kigge på lydkort samtidig, eller i hvert teste nogle dacs mod dit lydkort, det var en helt ekstremt forskel
jeg oplevede. Jeg havde en vincent SV-233 og et par XTZ gulvhøjttalere på det tidspunkt og lyden blev så meget bedre med
cd-afspilleren som dac i stedet for mit lydkort. Der kom så mange flere detaljer og dynamik at det var som et helt nyt
anlæg, så lad ikke det led ødelægge det samlede indtryk

Mit umiddelbare indtryk er at forstærkere har mindre indflydelse end kilden, men skal ikke kunne sige det med sikkerhed.
Det kan være ok med digital indgang, men så længe det ikke er en digital forstærker vil man ofte få langt bedre lyd med en
cd-afspiller sluttet analogt til i stedet. Ellers skal forstærkeren have en særdeles god dac indbygget, vil den nok ikke vil have
i den prisklasse ..

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg skal stort set kun spille musik fra computeren, så det med CD-afspillere er udelukket. Jeg vil kigge på et bedre lydkort, men først når jeg får købt højttalerne. X-Fi kortene er heller ikke så dårlige endda, så det er skam snildt til at leve med, og hvis en DAC i en forstærker til 3k er dårligere, er der jo ingen grund til at få en med digital indgang alligevel.

Jeg skal overveje det ADM 9.1 en gang, men spiller det lige så højt som Concept 8? Det er jo også en tand dyrere.

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det smarte ved den cd-afspiller jeg nævnte er at den har digital indgang så den kan bruge sin dac til også at konventere
signalet fra fx en computer Prøv forskellen hvis du kan låne en et sted fra.

ADM 9.1 har fået rigtig anmeldelser efter hvad jeg har set, men den helt sikkert ikke kunne spille lige så højt som concept
da ADM er meget mindre. Til gengæld lyder de nok bedre.

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Der skal sgu være smæk for skillingen. Højttalere der ikke kan spille specielt højt, men blive presset til det, lyder ikke lige så godt som lidt mindre gode højttalere, der til gengæld kan spille højt, jo.

Checker lige SV-233.

Edit: SV-233... det er da en forstærker? Synes ikke den har nogen digital indgang og cd afspiller, eller er jeg helt galt på den her?

Edit: Ah, Harman Kardon HD970... det var den du mente :D hehe så er jeg med.

Edit igen: Arj... det begynder at blive lidt pebret hvis jeg også skal have mig sådan en. Nu vil jeg lige starte med højttalere og forstærkere, og så vende tilbage til DAC derefter. Ellers tak.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hvis du har planer om at skulle have fat i et sæt Concept 8, så skal du altså have en forstærker med flere kræfter.

En C325BEE er, efter min mening, ikke nok til at drive dem. Jeg har selv ejet den omtalte forstærker og den er rigtig fin - god value for pengene. Jeg brugte den på et sæt Dali Suite 1.7 og det passede fint sammen. Men et sæt Concept 8 skal altså have en del mere juice og der kan C325BEE ikke følge med.

Har du overvejet at købe brugt? Der kan du få 3x så meget (eller mere) for det samme antal kroner.

Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige nede i Hifiklubben og lytte til Concept 10... bassen var lidt mere grødet end jeg havde håbet, eller også var det bare lige den ene sang, men udover det var det en meget positiv oplevelse. Concept 8 var ifølge ham lige så gode, bare ikke helt så slagkraftige, sjovt nok.

Han anbefalede dog præcist den forstærker jeg har valgt [Edit: Nej, det var 355 modellen han anbefalede, sorry] - nvm.

Hvad skulle jeg så have fat i, hvis jeg skulle have en kraftig nok forstærker?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

NickDNK skrev:
Jeg var lige nede i Hifiklubben og lytte til Concept 10... bassen var lidt mere grødet end jeg havde håbet, eller også var det bare lige den ene sang, men udover det var det en meget positiv oplevelse. Concept 8 var ifølge ham lige så gode, bare ikke helt så slagkraftige, sjovt nok.

Han anbefalede dog præcist den forstærker jeg har valgt, så den kan vel umuligt være for lille? Concept 8 skal ifølge producenten have en forstærker med 40-160 watt, hvilket jo rigtigt nok er et ret bredt spektrum, men en C325BEE kan jo levere helt op imod 80 watt, og 220 dynamisk, i 4 ohm... Så er du sikker på det, Wildstyle?

Hvad skulle jeg så have fat i, hvis jeg skulle have en kraftig nok forstærker?

Jeg er helt sikker, ja.

Én ting er hvad sælgeren siger, en anden ting er hvordan du selv synes det lyder. Jeg er sikker på, at der er flere end mig herinde, som vil mene at C325BEE langt fra har power nok til at håndtere C8'erne.

Specifikationerne kan du oftest ikke bruge til noget. Selvfølgelig kan en C325BEE få C8'erne til at spille, især nu hvor de har en så høj impedans. Men derfor betyder det ikke, at man kan nøjes med 50-80 watt.

Hvis du har planer om at spille højt, så bliver det endnu mere væsentligt, at forstærkeren har kræfter nok. Du kan kigge efter nogle brugte NAD effektrin. Der plejer at være nogle til salg her på KSB. Og så skal du bare have en NAD pre, så er du kørende. Det vil dog nok blive en lidt dyrere løsning, men vil klart være det de ekstra penge værd.

Du skal jo huske på, at jo svagere forstærkeren er, jo større er sandsynligheden sådan set for at brænde højttalerne af, når du cranker volumen.

Er du ikke interesseret pre og effekt, så skal du op i NAD's større integrede modeller, som f.eks. denne:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=109588

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Det er bare alt for dyrt. Hvordan kan det også være, at jeg f.eks. kan få http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=19098 ,som leverer 750 watt i 4 ohm, til samme pris? Hvordan hænger det sammen?

Og hovsa, den amp sælgeren viste mig var også en 355, og ikke en 325.. Det beklager jeg selvfølgelig at have byttet om på!

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

NickDNK skrev:
Det er bare alt for dyrt. Hvordan kan det også være, at jeg f.eks. kan få http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=19098 ,som leverer 750 watt i 4 ohm, til samme pris? Hvordan hænger det sammen?

Og hovsa, den amp sælgeren viste mig var også en 355, og ikke en 325.. Det beklager jeg selvfølgelig at have byttet om på!

Det er fordi der her er tale om en PA forstærker. Det er normalt det man bruger til f.eks. koncert-udstyr osv. Nogle mener at man sagtens kan bruge det til hjemme-hifi, andre mener ikke det egner sig til det.

Det vil selvfølgelig være bedre med en C355BEE - men jeg synes stadig ikke det er nok. Det handler selvfølgelig om temperament, smag og behag. Jeg synes du bør ofre de ekstra kroner på en forstærker eller pre- og effekt kombination, som rent faktisk har power nok til at håndtere Concept 8.

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg mener det er overkill at købe Dali Concept 8 til at afspille MP3-kvalitet som der er skåret en del kvalitet af for at presse filstørrelsen ned.

Da der alligevel er skåret, mener jeg du skal lytte til denne, hos HIFI-Klubben, som er i rå, lækker aluminium og alligevel mangler bassen, som dine MP3 alligevel ikke har at give.

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det er PA, og det var også lidt derfor jeg regnede med det var billigere. Jeg stiller selv PA og DMX lys op for min skole, og diverse fester rundt omkring, så jeg ved en del om PA, bare ikke så meget om hifi, desværre.

Jeg ville egentlig også have overvejet at investere i noget PA, det er bare svært at have stående indenfor, da det jo fylder af helvede til... men lyd er der jo nok af i den slags. Har brugt PA indendørs til et par fester, og der er ihvertfald smæk for skillingen.

Men så må jeg vel bare skrabe lidt flere penge sammen :)

NickDNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med at Mp3'er ikke har noget bass at give?

Det er da sjældent i de lave frekvenser at mp3 lider (altså af volumen, ikke kvalitet selvfølgelig). Jeg synes at en dårlig mp3 lyder som om mellemtonen er presset ned i bassniveau,og det hele bliver mudret og utydeligt (under 128 kbit eller diverse dårlige rips).

Jeg har det sådan lidt, at jeg ikke helt tror på at der er en så stor forskel på f.eks en 320 kbit mp3 og 1411 kbit wav, når man f.eks. er mange mennesker i rummet, og der bare skal spilles musik.

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

NickDNK skrev:
Hvad mener du med at Mp3'er ikke har noget bass at give?

Min definition på bass er max 80 hz, men det kan jo være andre har højere grænseværdier.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes