Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Svær beslutning ang højtaler valg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Piter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg overvejer kræftigt at skifte mine CM7 højtalere ud men nogen mindre da min underbo desværre klager lidt over bassen går ned til hende. Var inde og høre CM1 idag for at høre hvordan de lyder i forhold til mine CM7'er. De spiller jo perfekt og der er også en masse gås idem, dog ikke som mine CM7 selvfølgelig..

Så er spørgsmålet om jeg kommer til at savne min nuværende højtaler som har en mellemtone.. Hvad ville i stille op? Har prøvet at dæmpe bassen med de der propper som følger med min højtalere men ikke det store held når man spille lidt højt..

Tak på forhånd..

Til top Vis Piter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Piter

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Prøv at afkoble dine ht fra gulvet med nogle sd-fødder eller andre lignende akoblingsfødder...

Det kunne måske hjælpe så meget, at underboen bedre kan leve med dine CM7.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Når man spiller højt kan underboen hører det, uanset hvilke højttalere der spilles på. Din underbo vil også klage hvis du spiller højt på CM1, også selvom de er afkoblet i hoved og r..

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Afkobling er helt sikkert forsøget værd - en flise/marmorsten og noget kork eller førnævnte afkoblingsfødder - ikke noget med spikes det kobler nemlig til gulvet og ikke fra gulvet!

Prøv at søge i forummet ang. afkobling, kork, SD-fødder - der er en masse tråde om det.

Prøv også at lave aftaler med underboen om hvornår og hvor højt du kan spille musik.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

hixthehot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Skift til en god stander højtaler... 2-vejs rules

Til top Vis hixthehot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hixthehot

joachimnb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Synes virkelig det er synd at sælge et par CM7, især på det grundlag. Der vil blive klaget uanset. Folk hvor jeg bor klager over mine 2 podspeakers
minipod når jeg spiller højt. Tydeligt bevis på at bare en nogenlunde højttaler er nok til klager fra sarte folk :).
Til top Vis joachimnb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joachimnb

Piter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Har godt læst lidt om SD-feets og VT-feets. Men jeg har nu min tvivl om at det virker optimalt.. :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

joachimnb skrev:
Synes virkelig det er synd at sælge et par CM7, især på det grundlag. Der vil blive klaget uanset. Folk hvor jeg bor klager over mine 2 podspeakers
minipod når jeg spiller højt. Tydeligt bevis på at bare en nogenlunde højttaler er nok til klager fra sarte folk :).

Ja hvis der kommer klager over et par podspeakers, er der vel kun hovedtelefoner tilbage...

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Lidt groft sagt er lyd luft der flytter sig. Prøv at sætte 2 meter kork, skum, marmor og hvad du ellers kan finde på under en subwoofer, jeg garantere for at hvis subben er potent kan den stadig sætte hele bygningen i svingninger. Ja det er meget sat på spidsen men det tydeliggør princippet og problemet. Selvom du afkobler højttaleren fra gulvet afkobler du desværre ikke lyden fra underboen. Det kan godt være du kan minimere vibrationerne en lille smule, men hvis du har en underbo der klager når du spiller højt er der desværre ingen anden mulighed end at lade være med at spille så højt.

Du narrer dig selv hvis du tror du kan købe en god stander højttaler og afkoble den og så ellers fyrer den af uden klager, løsningen er volume kontrollen.

Min pointe er at jeg ikke syntes du skal skifte højttalere.

Du kan også lægge dæmpeplader på gulvet og slutte af med et tykt heldækkene gulvtæppe og samtidigt afkoble, det vil hjælpe lidt men min påstand er at selv med et par stander højttalere vil du stadig høste klager hvis du spiller højt (de fleste gode stander højttalere kan spille ret højt).

Løsningen kunne så være at købe en højttaler der ikke kan spille højt, men så er du nok bedre tjent med at beholde dem du har og så spille lavere og hænge en seddel i opgangen når du ved der kommer besøg og den skal fyres af.

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Piter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Ja du har nok meget rart i det du skriver.. Jeg spiller nu heller ikke vildt højt men sådan lidt højt når man høre en god sang.. Har ikke holdt en eneste rigtig fest endnu.. Men jeg må prøve at sætte en fise under så det bliver et mere fast underlag.. Kunne vel sætte de CM1 op på væggen så vil det hjælpe lidt måske??

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du skifter til CM1 og hænger dem på væggen, vil det hjælpe LIDT!

Hvis du sætter dæmpningsfødder under dine CM7, vil det hjælpe LIDT!

Hvis du pakker hele lejligheden ind i gulvtæpper, vil det hjælpe LIDT!

Men uanset hvilken højttaler du har, vil underboen kunne høre, hvis du spiller halvhøjt. Kun hovedtelefoner ville kunne give dig friheden til at spille højt uden at genere.

Så jeg synes at det vil være synd at skille dig af med dine CM7, da du jo er glad for dem!!!

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Pardoksalt nok, så oplever jeg, jo mindre en højttalere, jo mere skriger det. Små højttalere har altid skabt problemer....nok fordi det oftest lyder som et sæt satelitter som er skruet op på max. Nabo´er siger altid, lyden er for højt.

Køber du nogle mindre, så vil du skrue højere op, og vil resulterer i nabo stadig er utilfreds, bare på en anden måde. Køb heller en større forstærker, det kan subjektiv gi mere ro. Man kan få et sæt NLE 1000 (1000 watt 8 ohm) for 12.000 kr i DBA.  

Eller kan gulvtæpper og sågar tæpper på væggene også være godt.

Du må nok indse, at være hifi-entusiast handler ikke om at køb mindre. Ellers er der jo headfi hvis du underkaster dig fuldstændigt.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Gulvtæpper er godt. Det dæmper til underboen, og dæmper nok også reflektioner i rummet, som vil give dig bedre lyd.

For en 8-10 år siden, da jeg flyttede til min nuværende lejlighed, købte jeg nogle specielle grønne dæmpe "pap"plader til at lægge under gulvtæppet. Jeg kan ikke huske det præcist, men jeg mener at de skulle kunne dæmpe ca 10-12 dB. Jeg købte dem vist bare hos en almindelig gulvtæppemand. Og de var vist ikke så dyre.

Som bonus kan jeg sige, at da jeg lagde dem på gulvet (før stuen blev plastret til i møbler) kunne jeg høre tydeligt, at rungen i rummet var blevet markant mindre end da de ikke var der.

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Afkobling og gulvtæppe er vejen frem - det er for ærgeligt at skille sig af med så lækre højttalere.

Jeg kommer gerne og holder forelæsning for din underbo om "hvorfor man IKKE skal bo i lejlighed hvis man ikke kan tåle lyden af andre levende væsener".

Folk der vil have ro skal købe sig et parcelhus eller en landejendom, istedet for at bruge livet på at være mavesure over den støjforurening der er en del af bylivet - BASTA!

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

Jeg kommer gerne og holder forelæsning for din underbo om "hvorfor man IKKE skal bo i lejlighed hvis man ikke kan tåle lyden af andre levende væsener".

Folk der vil have ro skal købe sig et parcelhus eller en landejendom, istedet for at bruge livet på at være mavesure over den støjforurening der er en del af bylivet - BASTA!

Ok, der er så også noget der hedder normal hensynstagen til andre mennesker... Personligt er jeg p***etræt og mavesur over en nabo, der nogle gange spiller techno kl 0600 om morgenen. Det er fandme dårlig opførsel.

Piter; synes det ville være synd hvis du skiller dig af med dine lækre højtalere. Overvej om du måske spiller på nogle uheldige tidspunkter på døgnet     

Piter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Har trægulv i min lejlighed og så skal jeg bare købe et lille gulvtæppe til hver højtaler? Ellers må jeg jo lige prøve de SD-feets hvis de har en effekt måske. =)

Spiller bare når jeg kommer hjem fra arbejde engang imellem, men ikke overdrevet højt..

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Piter skrev:

Har trægulv i min lejlighed og så skal jeg bare købe et lille gulvtæppe til hver højtaler? Ellers må jeg jo lige prøve de SD-feets hvis de har en effekt måske. =)

Spiller bare når jeg kommer hjem fra arbejde engang imellem, men ikke overdrevet højt..

Jeg vil absolut mene af SD vil afkoble bedre, end et stykke gulvtæppe. Husk at købe nogle der passer til vægten af dine ht...

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Lidt groft sagt er lyd luft der flytter sig. Prøv at sætte 2 meter kork, skum, marmor og hvad du ellers kan finde på under en subwoofer, jeg garantere for at hvis subben er potent kan den stadig sætte hele bygningen i svingninger. Ja det er meget sat på spidsen men det tydeliggør princippet og problemet. Selvom du afkobler højttaleren fra gulvet afkobler du desværre ikke lyden fra underboen. Det kan godt være du kan minimere vibrationerne en lille smule, men hvis du har en underbo der klager når du spiller højt er der desværre ingen anden mulighed end at lade være med at spille så højt.

Lyd er ikke luft der flytter sig - Lyd er trykændringer der breder sig som bølger. Lydbølger breder sig hurtigere i faste tunge materialer så som træ, jern mm. end i luft. Porøse og bløde materialer dæmper tilgengæld lydbølger . Det er naturligvis rigtigt at lydbølger i luft kan sætte andre og tungere materiale i svingninger - det kan dæmpes med tæpper og isolering. Men de lydbølger der er i højtalerkabinetterne kan jo direkte sætte gulvet i svingninger og det kan dæmpes med f.eks. kork eller dæmpefødder gerne i kombination med en flise eller andet tungt.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Inviter underboen op til en øl og lidt musik. Charme får brok til at fordampe. Og som der stod, så lav en aftale om tidspunkter.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

DavidH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du beslutter dig for at ville "nedgradere" fra CM7 til CM1 så kontakt mig evt, jeg står i lige modsatte situation.
Til top Vis DavidH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DavidH

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes