Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: KEF 2005.3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

har forelsket mig i KEF 2005.3 surround sound systemet, men er lidt en nybegynder så ville lige stille et par spørgsmål inden jeg investerer i det.

Sættet skal først og fremmest bruges sammen med min computer, som jeg også bruger til at se tv på, og har mange steder set at folk køber en forstærker når de køber højtalere, og har ikke helt gennemskuet formålet med denne, andet end at den kan bruges således at højtalere kan være forbundet med flere enheder end 1. Har den et andet formål, og vil det være nødvendigt for mig at købe en forstærker også, eller kan jeg bare forbinde højtalersættet direkte med min computer som jeg har gjort med de billige logitech jeg har haft indtil nu? 
Til top Vis andreas55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andreas55

C-Harder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Kan godt forstå at du er forelsket i sættet. Jeg har selv haft forgængeren 2005.2, og det spiller super til pengene!

Du har helt sikkert brug for at købe dig en forstærker/Reciever da KEF sættet ikke har nogen indbygget strømforsyning. Jeg har kørt mine med en Marantz SR-4001 som gjorde det helt fint.

Til top Vis C-Harder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C-Harder

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

hmm okay, så begynder det bare at løbe op i ret mange penge, og det virker lidt som overkill at begynde og investere i en forstærker når jeg nu næsten udelukkende bruger min computer.

Tror måske jeg bliver nød til at nøjes med logitech z 5500, da det vil blive langt billigere

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

andreas55 skrev:
hmm okay, så begynder det bare at løbe op i ret mange penge, og det virker lidt som overkill at begynde og investere i en forstærker når jeg nu næsten udelukkende bruger min computer.

Tror måske jeg bliver nød til at nøjes med logitech z 5500, da det vil blive langt billigere

Nogle systemer har indbygget forstærker. Det gælder især deciderede PC højttalere. Til hifi og surround er der som regel kun forstærker i subwooferen, og derfor skal man have en forstærker ved siden af. Der er i princippet ingen forskel på om der bruges en CD afspiller, eller en computer til afspilning. En CD afspiller skal jo også bruge en forstærker eller højttalere med indbygget forstærker.

Der er ingen tvivl om at KEF sættet med en forstærker vil lyde meget bedre end logitech systemet. Hvis du vil købe brugt, behøver en surroundforstærker ikke koste mere end få hundrede kroner.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hvor ville det være billigst at købe en sorround forstærker, har kigget meget på onkyo 606 da den eftersigende skulle være god til formålet men har ikke været i stand til at finde et sted hvor den er billigere end inde på http://www.dustinhome.dk/pd_5010141328.aspx , til 3329.-, og der er den ikke på lager. Nogen der kender et sted hvor man kan købe billigere forstærkere?..

behøver ikke nødvendigvis være onkyoen selvom det ville være at foretrække.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

KEF systemet er et velspillende system, og det "smadrer" Logitech højttalerne totalt. Du skal blot huske på at det er vigtigt med en god forstærker også, da det jo er den som skal levere alt effekten til højttalerne.

Du bør kigge efter receivere fra Marantz, Sherwood, Yamaha, Denon,NAD som alle er strømstærke og velspillende receivere.

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare set mange der har rost KEF-sættet sammen med onkyo 606`eren, og de 2 bliver sågar solgt som et sammenlagt tilbud på flere tyske og engelske sider, så gik ud fra at de gik godt i spænd sammen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt KEF's tidligere sæt i serien på adskillige forstærkere. De er ikke specielt følsomme hvad forstærkervalg angår. Du behøver ikke mange watt, da subwooferen jo er aktiv og satelitterne alligevel skal sættes til small.

Du skal dog have et lydkort med passthrugh digital udgang, eller analog 5.1 udgang (eller mere). Begge dele kan erhverves få absolut rimelige beløb - Ca. 5-600 kr. for et rimeligt godt lydkort. Det kan både være USB og PCI. 

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

hmm ja havde jeg ikke lige tænkt på, har prøvet at søge lidt rundt efter info om mit lydkort, men kan ikke lige umiddelbart gennemskue om det er godt nok.

det er et 3D Sound Blaster Pro-kompatibel lyd, 16-bit integreret lydkort, vil det kunne bruges?

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Det er stadigt vigtigt at du vælger din forstærker med omhu, ellers får du ikke fuldt effekt af KEF højttalerne. Hvis du sætter det sammen med en billig Panasonic el. Sony receiver, får du ikke fuldt udbytte af det, og kunne ligesågodt blive ved Logitech systemet.

Desuden bør du overveje seriøst at vælge en forstærker med Dolby True HD / DTS Master HD, for at få de nye formater som kan matche den høje opløsning fra Blu Ray, ellers skal du ud og investere igen indenfor en overskuelig tid.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Det er stadigt vigtigt at du vælger din forstærker med omhu, ellers får du ikke fuldt effekt af KEF højttalerne. Hvis du sætter det sammen med en billig Panasonic el. Sony receiver, får du ikke fuldt udbytte af det, og kunne ligesågodt blive ved Logitech systemet.

Det er noget sludder. Ligegyldig hvilken forstærker du smider på, vil det blive bedre end logitech systemet. Han, kan sagtens starte med en billig surroundforstærker, og senere få sig noget bedre.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Det ville jeg nok osse mene. Gode højtalere giver ekstra, osse på billigere receivere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
sunaudio skrev:

Det er noget sludder. Ligegyldig hvilken forstærker du smider på, vil det blive bedre end logitech systemet. Han, kan sagtens starte med en billig surroundforstærker, og senere få sig noget bedre.

nå det vil nu ikke mene det er. Hvis han følger dit råd, så får han lidt bedre lyd end med Logitech, men han kan overhovedet ikke udnytte KEF systemet. Hvorfor skal han så købe det?

der er en verden til forskel

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Det vil være dumt ikke at købe en ny generation receiver ellers kan man ikke udnytte de nye surroundformater med HD lyd. Desuden kan mange af dem streame lyd via Blue tooth fra en mp3, telefon el. PC. derudover kører de næsten alle med HDMI stik så det er lettere at integrere hele systemet.

Bare 3 år gamle receivere kan ikke noget af det. En gl. surroundreceiver kan sidestilles med at købe en gl. PC

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Det vil være dumt ikke at købe en ny generation receiver ellers kan man ikke udnytte de nye surroundformater med HD lyd. Desuden kan mange af dem streame lyd via Blue tooth fra en mp3, telefon el. PC. derudover kører de næsten alle med HDMI stik så det er lettere at integrere hele systemet.

Bare 3 år gamle receivere kan ikke noget af det. En gl. surroundreceiver kan sidestilles med at købe en gl. PC

Husk på at her skal sammenlignes med et PC system. Uanset hvilken receiver der sættes på KEF systemet, så vil lyden være meget bedre, ikke kun en smule bedre, som du skriver. Den meget bedre lyd kan opnås med de almindelige standarder som DTS og Dolby Digital.

Det er synd hvis spørgeren vil fortsætte med logitech systemet, fordi han ikke har råd til en moderne receiver. Alle de ekstrafunktioner du nævner har de fleste ikke brug for, men hvis det er et krav skal man naturligvis købe en af de nye der kan det hele.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

andreas55 skrev:
har forelsket mig i KEF 2005.3 surround sound systemet, men er lidt en nybegynder så ville lige stille et par spørgsmål inden jeg investerer i det.

Sættet skal først og fremmest bruges sammen med min computer, som jeg også bruger til at se tv på, og har mange steder set at folk køber en forstærker når de køber højtalere, og har ikke helt gennemskuet formålet med denne, andet end at den kan bruges således at højtalere kan være forbundet med flere enheder end 1. Har den et andet formål, og vil det være nødvendigt for mig at købe en forstærker også, eller kan jeg bare forbinde højtalersættet direkte med min computer som jeg har gjort med de billige logitech jeg har haft indtil nu? 

Hvis du har et godt lydkort med 5.1 output, kan du i princippet nøjes med en 5 kanals effektforstærker, men de er som regel ikke helt billige.

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Okay så slog jeg til og købte et kef sæt fra http://www.dustinhome.dk/pd_5010207033.aspx

Og så har jeg bestilt en onkyo 606 forstærker fra http://www.audiosound.dk/product.asp?product=5829

Får det med posten i løbet af næste uge regner jeg med, glæder mig til at se hvad det kan!
Får jeg brug for nogle kabler eller andet?

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 04 April 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

andreas55 skrev:
Okay så slog jeg til og købte et kef sæt fra http://www.dustinhome.dk/pd_5010207033.aspx

Og så har jeg bestilt en onkyo 606 forstærker fra http://www.audiosound.dk/product.asp?product=5829

Får det med posten i løbet af næste uge regner jeg med, glæder mig til at se hvad det kan!
Får jeg brug for nogle kabler eller andet?

Du får i hvert fald brug for nogle højttaler kabler af en rimelig kvalitet, ikke sagt at du skal bruge mange tusinde kroner på dem, men alligevel er det ikke en post der skal overses. Det med kabler er lidt en jungle og næsten religion for nogen. Du skal blot koncentrere dig om at finde et kabel med noget kobber i, altså et rimelig kvadrat, minimum 1,5mm^2 gerne lidt højere.

Desuden, tror jeg du med fordel kan udskifte det medfølgende(hvis der er et) subwooferkabel, til en lidt kraftigere og bedre afskærmet type. Signalet fra din computer fik du vidst ikke fortalt om var optisk digitalt, koax eller analog, går udfra du gerne vil udnytte surround, når du nu har købt et sæt som det du har investeret i.
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Så modtog jeg lige mine højtalere i dag, og var rigtig glad intil jeg opdagede at det var 2005.2 modelen istedet for den 2005.3 model jeg har bestilt. Er rigtig træt af det, har sendt en mail til Dustinhome og klaget

andreas55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået besked tilbage fra dustinhome om, at der er tale om at de højtalere jeg har modtaget er blevet fejlmarkeret, og faktisk er 2005.3 modelen, hvilket jeg skulle kunne se ved at de er blankt sorte, mens 2005.2 modelen kun kunne fåes i en mat-sort model.

Er der nogen der kan bekræfte at dette er rigtigt, eller kender en anden måde man skulle kunne se forskel på de 2 modeler på?

Selve højtalerne har også et label under bunden hvor der står 2005.2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes