| Forfatter |
|
sølvsuper Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er på udkik efter et sæt gulvht´er til et sted mellem 10 og 15000 kr. gerne brugt.
Jeg har tænk i Audiovector (havde jeg før) men også i va og dls. Men kom til at tænke på om min primare i21 på kun 75 watt kommer i knæ på nogen af disse.
Andre bud på ht´er er velkomne __________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
dls er der ikke nogen problemer, Hvilken audiovector og VA modeller har du i tankerne ?
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var inde og høre dls m66 i går. De lød super godt (nok for nye til at findes brugt) men tænkte på s3 super og Beethoven Baby Grand.
__________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV s3 serien kender jeg ikke meget til, men den gamle m serie her jeg erfaringer med, vil mene at du sagtens kan trække en m3'er med den primare uden du syntes at den render tør for strøm, men dermed ikke sagt at du ikke vil blive belønnet for en at opgradere til en I30 eller større.
VA BBG har jeg selv haft, trak den på en audia flight one uden problemer. Da jeg så købte nummert større BCG, så blev audia'en for lille, lukkede ned hvis man gav den for meget gas, på den baggrund vil jeg være lidt betænkelig omkring at købe en VA BBG til en primare I21. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvor højt du gerne vil kunne spille, når du spiller højest.
Vil du gerne kunne spille ret så højt, vil Klipsch måske være en mulighed...
Men hvis du aldrig spiller ret meget over 100 dB, vil jeg mene du kan trække alle 3 nævnte mærker. (dog ikke lige VA Strauss og Mahler)
Men skriv lidt om størrelse på dit lytterum, din musiksmag, dine kabler og evt. andre relevante oplysninger...
Så vil kvaliteten af de råd du får, være højere! 
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo klart . Jeg kommer langt omkring mht musik men akustisk guitar og gode vokaler .
men ellers er det mest pop/rock. Eagles, Eric clapton, mark knopfler, lysdal/rasmussen osv osv.
Min stue er 30 2m men med rimelig akustik.
Jeg hænger lidt i bremsen mht kabler men har taralabs spectrum 1a som signal og naim (kan ikke lige huske modellen) som ht kabler.
Vil gerne have noget bund men gider ikke bulder. (manglede lidt i mine m3´er) __________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde selv M3 Signature, inden jeg skiftede til VA Mahler. Jeg manglede også bund inden, men bestemt ikke efter... 
Ofte er der ikke så meget bund i 2½-vejs, som der er i 3 vejs. Så det var måske en ide at kigge efter en 3-vejs...
Du skriver ikke hvor højt, du gerne vil kunne spille (max) - men hvis du gerne vil kunne spille højt, begrænser det jo udvalget lidt...
Prøv f.eks. at kigge på denne Vienna Beethoven. Der står ikke hvilken model det er, men ud fra nyprisen må det være Beethoven Grand Concert:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=110487
http://www.vassagohifi.com/products/vienna/vienna_beethoven_ concert_grand.html
Da de er opgivet til 4 Ohm, vil din forstærker yde 125 W og med en følsomhed på 91 dB, vil jeg mene at din forstærker godt kan trække dem - også så du kan spille halvhøjt.
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
synes det er svært at svare på hvor højt jeg spiller. Når jeg sidder koncentrret er det jo ikke mega højt men går man og hygger med en pils mens man steger bøffer kan den da godt komme godt op i volumen .
Har set de vienna men nordsjælland og rosewood....ikke sikker på fruen´s accept mht farven.
Men vil da vildt gerne have sådan et par __________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lige set Beethoven i rosewood, men både Strauss og Mahler. De er vildt flotte. De er meget mørke i det af rosewod at være...
Du kan jo vise konen dem. Men de skal jo måske passe til møblerne og alt mulig 
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
svaret er "kan du ikke finde dem i sort eller lys træ" .
Så jagten må gå vidre... __________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølvsuper først forslår du VA BBG og nu snakker du om VA BCG, som sagt så har jeg haft VA BBG og nu VA BCG, efter min beste over bevisning så bliver VA BCG for stor, både plads og power messig kræver de noget mere en VA BBG. Men for at udlukke en vær tvivl så er du velkommen til at besøge mig med din Primare I21 under armen og høre om den kan trække mine VA BCG til din tilfresstillelse, du kan bare sende en pb og vi finder ud af noget.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en glimrende ide. Det kan da godt være jeg vil prøve det..
Det var nu finlytteren der foreslog dem men hvis det fungere så er det super
__________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
sølvsuper skrev:
|
Det er jo klart . Jeg kommer langt omkring mht musik men akustisk guitar og gode vokaler .
men ellers er det mest pop/rock. Eagles, Eric clapton, mark knopfler, lysdal/rasmussen osv osv.
Min stue er 30 2m men med rimelig akustik.
Jeg hænger lidt i bremsen mht kabler men har taralabs spectrum 1a som signal og naim (kan ikke lige huske modellen) som ht kabler.
Vil gerne have noget bund men gider ikke bulder. (manglede lidt i mine m3´er)
|
|
|
Med den musiksmag mener jeg ikke at du skal fokusere så meget på om du kan spille højt nok. For det første tror jeg ikke at det bliver noget problem. For det andet mener jeg at det er meget vigtigere at du finder de højttalere der lyder bedst i dine ører. Jeg hører selv meget akustisk blues og jazz og også noget af det du nævner. Det er musik man lytter til og slapper af til uden at spille tordnende højt, så det er meget vigtigere at det lyder "rigtigt" ved normal lytteniveau end hvor højt du kan spille. Der findes mange gode højttalere i den prisklasse du nævner, især hvis de også må være brugte, men de lyder meget forskelligt. Find nogle favoritcd´er frem og kom ud og lyt til nogle forskellige højttalere og køb dem du synes lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu så jeg lige disse,Aurum Cantus V6F, her på siden som stadig fåes til 9990 kr (normalt 19000)og tænkte om nogen kan sige noget om dem. Specielt i forhold til Vienna og av´erne.
Det er jo et alternativ når de fåes til den pris for nye(hvis de er det værd) __________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt de Aurum Cantus, men jeg ville personligt være lidt skeptisk overfor tovejshøjttalere med bånddiskant.
Har du set her? http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9530
Dem ville jeg have langt større fidus til. Så stor, at jeg nok prøver et sæt. Ca 10.000 for et sæt, leveret til døren. Alene Scan Speak AirCirc diskanten koster 1600 pr styk, i løs handel. Value for money? I think so 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt V6F, men kiggede lige på dataene...
Det er en 4 Ohms ht som BCG, men følsomheden er 88 dB, hvilket vil sige at du ikke ville kunne spille så højt med dem, som med BCG (som spiller 3 dB højere med samme antal watt)
Derudover er V6F en 2½vejs, så jeg vil ikke forvente så meget bund i dem, som i BCG - men jeg har som sagt ikke hørt dem...
Og personligt er jeg slet ikke til bånddiskanter. Og da jeg fornemmer at du har lidt samme lydsmag som mig (har også haft M3, hører div. rock) tror jeg heller ikke de vil falde helt i din smag. Men jeg kan jo tage fejl. Prøv evt. at høre dem. Det er jo dine ører som skal tilfredsstilles hér!
|
| Til top |
|
| |
sølvsuper Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er sandt. Men jeg har lidt den samme "mistanke" som dig, finlytteren, og så er der sgu langt til støvring  . Jeg tror jeg vil satse lidt på de vienna hvis der er nogen der vil sælge.... __________________ Det skal jeg sgu da ha -
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
sølvsuper skrev:
ja det er sandt. Men jeg har lidt den samme "mistanke" som dig, finlytteren, og så er der sgu langt til støvring . Jeg tror jeg vil satse lidt på de vienna hvis der er nogen der vil sælge.... |
|
|
der er nok der vil sælge, men vent lige lidt så skal en VA BBG nok dukke op, den er altså ikke så krævende som VA BCG. Jeg Har 50 cm mellem væg og bagsiden af mine VA BCG og det gør bestemt ikke noget hvis man kan give en mere plads, også rent strøm messig stiller den ikke så stor krav til forstærkern. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| der er nok der vil sælge, men vent lige lidt så skal en VA BBG nok dukke op, den er altså ikke så krævende som VA BCG. Jeg Har 50 cm mellem væg og bagsiden af mine VA BCG og det gør bestemt ikke noget hvis man kan give en mere plads, også rent strøm messig stiller den ikke så stor krav til forstærkern. |
|
|
Sølvsuper skriver at han har et lytterum på 30 m2... Det burde være mere end rigeligt, til at man kan placere BCG hensigtsmæssig. De er lidt sværere at placere end BBG, da der er mere bund i dem...
Og da Sølvsuper netop efterlyser mere bund, synes jeg det er oplagt at tage springet op til BCG!
Forstærkermæssigt vil jeg ikke være så nervøs, hvis jeg var dig. SÅ tunge er BCG altså heller ikke at trække! De har som nævnt en føksomhed på 91 dB og din forstærker yder 2 * 125 W i 4 Ohm. Du vil altså teoretisk kunne spille ca. 112 dB - hvis det er muligt at skrue helt op pga. forvrængning. Som jeg forstår dig, er det rigeligt til det behov du beskriver...
Men så er det jo lige om der kommer nogle lyse eller sorte til salg brugt...
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
dan a. skrev:
| der er nok der vil sælge, men vent lige lidt så skal en VA BBG nok dukke op, den er altså ikke så krævende som VA BCG. Jeg Har 50 cm mellem væg og bagsiden af mine VA BCG og det gør bestemt ikke noget hvis man kan give en mere plads, også rent strøm messig stiller den ikke så stor krav til forstærkern. |
|
|
Sølvsuper skriver at han har et lytterum på 30 m2... Det burde være mere end rigeligt, til at man kan placere BCG hensigtsmæssig. De er lidt sværere at placere end BBG, da der er mere bund i dem...
Og da Sølvsuper netop efterlyser mere bund, synes jeg det er oplagt at tage springet op til BCG!
Forstærkermæssigt vil jeg ikke være så nervøs, hvis jeg var dig. SÅ tunge er BCG altså heller ikke at trække! De har som nævnt en føksomhed på 91 dB og din forstærker yder 2 * 125 W i 4 Ohm. Du vil altså teoretisk kunne spille ca. 112 dB - hvis det er muligt at skrue helt op pga. forvrængning. Som jeg forstår dig, er det rigeligt til det behov du beskriver...
Men så er det jo lige om der kommer nogle lyse eller sorte til salg brugt...
|
|
|
Som skrevet her i tråden har jeg haft BBG og har nu BCG, begge modeler har jeg haft i samme stue (38 M2), Da jeg skifted til BCG blev min audia flight one presset, det skete flere gange at den lukked ned og skrev UNIT PROTECTION i displayet ved høj lydstyrke. NU betragter jeg audia flight one som en kraftiger konstruktion en I 21 og der for anbefaler jeg BBG frem for BCG til denne forstærker.
En sidste ting de tekniske data du kigger på er VA egne, men flere tests i hifi blade måler andre data. følsomheden er målt helt ned til 88 db, dog måler de fleste 90 db. En anden ting er impedancen som er 4 ohm, men under de rette forhold så kan den falde helt ned på 2,5 ohm. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |