Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 19:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Muligvis et MEGET dumt spørgsmål... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gaffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 11 April 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Godaften folkens!

Sidder og roder lidt med mit nyerhvervede entry-level hifi setup.

Det består af et sæt Dali Concept 8 højtalere - akkompanieret af en center og 2 Concept 1, til når der skal ses film.

Disse bliver drevet af en Yamaha RX-V863 (surround forstærker, angivet til 7x105w)

Da jeg syntes at diskanten er meget dominant og der mangler lidt liv i bas/"nedre-mellemtone" sad jeg og skimmede frem og tilbage i manualen til forstærkeren, og lo-and-behold, da det er en 7.2 forstærker, kan to af udgangene når der kun benyttes et 5.1/5.0 setup bruges til at bi-ampe med.

Så tænker jeg jo mere eller mindre: 2x105 watt til hver frothøjtaler > 1x105w, selv om det i realiteten nok ikke er sådan det fungerer da der jo bliver trukket støm fra den samme forsyning - men det kunne være det kunne lukke lidt op for lyden.

NÅ!  Afsted på internettet for at finde noget information så man ikke laver noget drastisk, og så kommer mit spørgsmål:

Jeg har ikke lige kunne finde noget svar på om man kan bi-ampe, når ens højtalere kun har et sæt indgange, som er tilfældet med Concept 8'erne??
(Eller det vil sige at jeg har funder at man kan og ikke kan)

Og jeg har ikke lyst til at futte noget af :)

En anden mulighed er self. at anskaffe en sub, som også er planen for at hjælpe lidt med bassen.
Men syntes virkelig der mangler en lille smule punch sådan som tingene er sat op lige nu.
Til top Vis Gaffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffy

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. smide en effektforstærker på dine Concept 8. De burde kunne flytte noget luft.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 April 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har en 2x1250 watt Crown klasse I forstærker liggende og flyde, den er godt nok beregnet til basforstærkning, men så kan du da prøve om bi amping giver noget ekstra.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 April 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Diskanten bliver ikke mindre dominerende af at bi-ampe... nærmere tvært i mod.

Du kan ikke bi-ampe en højtaler der kun har eet sæt indgange.

Hvis du mangler dyb bas - og det gør du sikkert til film, er der ingen vej uden om en aktiv sub.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Du bør lige undersøge om du har forbundet højtalerne i modfase. Dernæst skal man ofte eksperimentere en del med placeringen.

En dominerende diskant kan også være resultatet af et dårligt akustisk dæmpet rum.
Store gulvtæpper, tunge gardiner og mange møbler hjælper her.

Bi-Amping med samme reciever har jeg aldrig forstået. Strømforsyningen er den begrænsende faktor i næsten alle forstærkere og den bliver jo ikke større af at man anvender det dobbelte antal transistorer.

Gaffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 12 April 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene!

Men må nok hellere lade være med at gå igang med bål og brand, inden systemet er spillet til :)

Men jeg havde forventet mig en smule mere dynamik i lyden, men det kan godt tænkes at Concept 8'erne bare er lidt for meget af en mundfuld for surround forstærkeren. 
Til top Vis Gaffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffy

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Skarp diskant og livløs, lyder som en korrrekt beskrivelse af den Dali-højttaler

Prøv at arbejde lidt med placeringen af højttaleren. Du får meget mere ud af at finde den optimale placering af højttaleren, end at begynde at biampe.  

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes