Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 03:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bør jeg købe dette anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen...

Jeg har kigget på et brugt anlæg, hvilket jeg ikke ser helt dårligt ud, ihvertfald ikke til prisen. Kan i svare mig på om det er noget jeg skal invistere i?

Det ser sådan ud:

Sony Surround reciever, STR-DB930 QS (5x100W)

Sony CD afspiller, CDP-411

2x Dali Blue 6006 Højtalere (Front)

Audio Pro Image 21 (Center)

Fjernbetjeninger til alle enheder, og komplet sæt kabler.

Jeg ved godt at det ikke er et komplet anlæg, men så må jeg selv finde resten.

FYR JERES MENINGEN AF! ;-)

Til top Vis EmilDaugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EmilDaugaard

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Og så er mit spørgsmål, hvad skal jeg give for dét? Det er fra 2002, fejler intet, men dog brugt.

Til top Vis EmilDaugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EmilDaugaard

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Det kommer virkelig an på hvad du skal give for det, om du skal købe det eller ej ??

Dali 6006 er i mit hoved gode ht´ere. Centeren ved jeg ikke hvor godt den passer til dem i klangen, så den er måske til udskiftning.

Sony sættet er nok fint, men det kommer selvfølgelig an på hvad du forventer. Kender ikke lige præcis den receiver.

Jeg ville nok give max 3000 - 3500.- for det.

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Centeren er egentlig også bare tænkt som midlertidigt. Så kan jeg altid skifte den ud, når jeg kommer til penge ;-)

Jeg har givet et bud på 1700, så ud fra din pris ser det vel fint ud.

Men det ville ikke være dårligt med nogle flere vurderinger...

HOLD JER NU IKKE TILBAGE!

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 April 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af at sige det, men maks et par 100 efter min mening.
Tror du kan få bedre hjælp hvis du skriver hvad du høre af musik, hvor stort et rum det skal spille i, hvor højt og hvad du er villig til at betale. Så er jeg sikker på at der er mange der er friske på at gå på jagt for dig og finde en del guldkorn du kan kigge på
Man skal bare huske når man spørger herinde at vi er entusiaster, så er ikke sikkert man kan lide svaret man  får.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Er klar for at høre din kritik ;-) Respekt!

Jeg hører stortset alt musik. Kan både finde på at høre Rock, Techno og stille musik sammen med kæresten. Rummet er ca. 12 kvm., og har tænkt mig at lave en lille hjemme biograf, samtidig med jeg kan holde fest med musik og det hele. Så dvs., anlægget skal bruges til både film og musik. Et stort krav til så små mange, det ved jeg.

Prisen skal lægge på omkring 3000 max. - da pengepungen ikke er, hvad den har været.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Overvej at gå efter nogle standerhøjttalere i stedet. De 6006 vil ikke kunne spille optimalt på 12 kvm. Evt supplere med sub til film.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 15 April 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få sættet for 1700,- er det helt ok.
Ingen andre end du selv kan afgøre, hvad der er det rigtige for dig, men jeg vil alligevel anbefale dig at overveje din prioritering:

Hvis du mest hører musik, og films er noget der bare skal lyde bedre end via de tossede højttalere i fjerneren bør du som udgangspunkt glemme alt om både surroundreceivere og centerhøjttalere. Det mener jeg iøvrigt du bør gøre generelt, og uanset prisklasse Og til et værelse på 12 kvm er standerhøjttalere i mine ører vejen at gå. Dem er mange fordele ved: Relativt betragtet mere solide kabinetter, oftest mindre frontbaffel, enklere konstrueret delefilter, og generelt bedre samspil med et mindre rum. Find nogle solide standere til, og det er vejen frem. SKAL det være gulvstående, er DALI's Blue serie faktisk ikke helt skæv, idet de nok spiller fyldigt, men ikke graver specielt dybt i basområdet.
Fremfor en surroundforstærker, som i de fleste tilfælde er vanvittigt undermotoriseret mht. strømforsyning, vil jeg anbefale dig at kigge efter en stereoforstærker af ældre årgang. De findes i mange prisklasser, og vil i langt de fleste tilfælde fungere mange klasser bedre end en prismæssigt sammenlignelig surrounddims.
Læg dertil evt. en dvd-afspiller, og du er kørende.
Lidt afhængig af din musiksmag, prioritering og sårn, kan følgende fungere fornuftigt sammen. Alle annoncer er fra KSB her på siden:

Forslag 1
Forstærker: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=114657 , 700,-
Cd-afspiller: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=112820 , 1000,-

Forslag 2
SKAL det være surround, kan følgende være en ide:
Receiver: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113407 , 1400,- eller
Receiver: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113974
dvd-afspiller: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113930 , 750,- eller
dvd-afspiller: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=112789 , 1000,-

Højttalere 1: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113938 , 1900,-/par eller
Højttalere 2: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=114036 , 800,-/par
Højttalere 3: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113259 , 600,-/par

Alle ovenstående priser kan jo nok forhandles en anelse, så du holder dit max budget. Og højttalerne burde kunne indgå i variationer af ovenstående.

Hov! Her en pludselig indskydelse, som på mange måder er et fuldgyldigt alternativ til ovenstående... seriøst: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=114791

God fornøjelse

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Er glad for dit utrolig lange og begrundende svar... Tænk at der er folk som dig, der gider at bruge tid på at besvare andres indlæg. Det er sku godt klaret! ;-)

Vil helt klart tage noget af det med i mine overvejelser. Men havde nu egentlig tænkt mig helt fra start, at købe mig 7:1 - men tror faktisk, at 5:1 vil være bedre til mit lille værelse. Hvad siger du til dét?

Sony forstærkeren, har jeg læst mig til, at den skulle være en af deres bedste forstærkere. "rost af mange".

Men jeg er meget i tvivl om hvilke højtaler jeg skal have. Ville Dali 6006 ikke kunne klare sig i et værelse som mit, eller vil lyden være iorden?

Jeg ved godt, at det er mange spørgsmål på én gang, og forventer heller ikke, at du kan svare på dem. Men nu smider jeg dem ud, og så ser vi hvad det sker! Jeg er simpelthen så ivrig

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 16 April 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du holder fast i at ville have surround, bør du efter min mening kiggge efter noget andet end Sonys receivere. Min erfaring er, at de generelt er ret slatne, og ganske hurtigt løber tør for kræfter. Mit bud vil derfor være en receiver fra Marantz, alternativt en Harman/Kardon, som generelt laver solidt grej med en fin lyd, også til musik.

Lad dig ikke snyde af de opgivne watt-angivelser! Min erfaring er, at der er langt mere saft og kontrol i en 5x50 watter fra H/K eller Marantz, fremfor en 5x100 watter fra Sony.

Til så forholdsvist et lille rum vil du, hvis du maser et 5.1 eller 7.1 setup derind, opleve en uhyre masse fasefejl, som du kun delvist kan kompensere dig ud af. Det lyder måske umiddelbart imponerende, men i praksis synes jeg bestemt ikke det kan anbefales. Mit bud vil derfor være, at du køber en receiver, en dvd og et sæt højttalere nu, og så venter med både center og evt. baghøjttalere. Sålænge du sidder godt placeret i sweetspot, vil du med stor sandsynlighed få en bedre oplevelse end hvis du bruger en center. Og med lidt flere penge til de primære højttalere, vil du opleve en langt bedre lyd, og dermed glæde, når du hører muzak.

Hvis du synes, DALI 6006 (eller den lidt ældre, men teknisk identiske 606) er en fed højttaler, så køb dem. Hvis de ikke fungerer i dit rum, kan du altid sælge dem igen.

Og igen: hvis du overvejer at supplere med en sub senere hen, bør du seriøst overveje at kigge efter en standerhøjttaler.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes