| Forfatter |
|
noreaga Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har fået anskaffet mig en Concept sub til resten af mit setup og i
den forbindelse har jeg et par spørgsmål. Det er den første sub jeg
ejer, så har ikke vanvittig meget forstand på det.
1. Hvilken forskel er der om man tislutter subben via LINE IN (altså rød og hvid) eller om man benytter den som hedder LFE?
2. Hvis jeg f.eks. vælger at mine front højttalere skal være "LARGE" på
min receiver, så kan jeg vælge om jeg i subwoofermode vil køre "LFE"
eller "LFE+MAIN". Hvad vil være at foretrække her? Eller er det bedst
at køre fronterne som "SMALL" og så lade subben tage alt bassem fra
delefrekvensen og ned?
3. Når jeg tilslutter målemikrofonen til min receiver, hvordan skal
volumen, delefrekvensen og fasen stå på subben? Jeg undre mig lidt over
fase indstillingen nemlig, her kan jeg vælge mellem 0 og 180, enten
eller?
Håber i forstod mine soørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sikkert mange forskellige meninger om hvordan det skal gøres, men her får du hvad jeg synes er den rigtige
På subben, indstiller du delefrekvens så højt som overhovedet muligt.
Derefter sætter du dine højttalere til "small" (selvom vi snakker gulvhøjttalere) og sætter delefrekvensen på receiveren til
50-100hz alt efter dine højttaleres specs. Jeg ville til hver en tid benytte 80hz uanset om jeg bruger kæmpemæssige
fronthøjttalere, da dette aflaster forstærkeren. Men lyt dig frem til hvad du synes er bedst.
Mht. indgang på subben tror jeg ikke det har det store at sige. Jeg benytter selv LFE-input, men har læst andetsteds at det
giver et lille boost i volumen hvis man bruger de to røde og hvide via et split kabel.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på lfe-in og line-in er måske at delefilteret ikke benyttes med lfe-indgangen. Sådan at man kan have forskellige indstillinger for surround og stereo.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Forskellen på lfe-in og line-in er måske at delefilteret ikke benyttes med lfe-indgangen. Sådan at man
kan have forskellige indstillinger for surround og stereo.Mvh. l´Blundt
|
|
|
Lyder faktisk som en logisk forklaring! Jeg har dog ikke testet det, så jeg lader bare min delefrekvens stå på max :)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 22 April 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge en delefrekvens til subben på receiveren, og køre fronterne på 'SMALL'. Vælg 'line in' på subben, receiveren tager sig af delingen.
Hvis du kører dine fronter 'LARGE' på din receiver (hvilket jeg altså IKKE tilråder), kan du vælge, om subben skal spille al bas (under delefrekvensen) fra alle lydsporene, eller den kun skal spille lyden fra det specielle LFE-spor, som visse DVD'er indeholder. LFE-sporet er lavet specielt til effektlyde i bassen, og findes langtfra på alle DVD'er.
Desværre er LFE blevet en slags samlebetegnelse for al bas, som en sub tager sig af - og det har forvirret begreberne.
|
| Til top |
|
| |
noreaga Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 22 April 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene! Jeg forstår lidt mere nu end jeg har gjort. Jeg har nu sat delefrkevensen på max på subben og har ladet receiveren overtage delefrekvensen - den har indstillet sig selv til at stå på 80?. Derudover har jeg indstillet alle højttalere til "SMALL" som foreslået. Det spiller meget fint. Jeg skal bare lige have det helt på det rene. Hvis jeg i stedet vælger at tilslutte subben via LFE indgangen, vil jeg så kun kunne modtage LFE-sporet fra filmene eller er LFE og LINE IN ingangene bare to forskellige måder at tilslutte på, som f.eks. OPTISK, COAX?
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
noreaga skrev:
Jeg skal bare lige have det helt på det rene. Hvis jeg i stedet vælger at tilslutte subben via LFE
indgangen, vil jeg så kun kunne modtage LFE-sporet fra filmene eller er LFE og LINE IN ingangene bare to forskellige måder
at tilslutte på, som f.eks. OPTISK, COAX? |
|
|
Om du tilslutter via LFE-indgang eller Line In gør ingen forskel på hvad subben spiller. Det er indstillingen på receiveren som
afgør hvad den spiller, og at du har sat dine højttalere til small betyder, at den spiller ALT bas under den delefrekvens du
har sat (Hvilket er det rigtige at gøre!  ).
|
| Til top |
|
| |