Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: AVI ADM 9.1 betragtninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 April 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg er nybagt ejer af et sæt AVI ADM 9.1 i valnøddefinish. Jeg vil her dele et par betragtninger jeg har gjort mig, og stille nogle spørgsmål til de ting jeg er i tvivl om.
Mit første indtryk da de kom var godt (jeg tog chancen og købte dem uden at lytte først). De har en flot finish og en gedigen vægt. De var nemme at sætte til, og hele konceptet med at alt er indbygget i selve højttaleren fungerer rigtig godt. De blev tilsluttet min Airport Express med et tyndt noname Toslinkkabel. I mangel af bedre blev de stillet på to skamler fra Ikea i 40 centimeters højde.
Så langt, så godt, nu skulle der lyttes. Jeg startede med noget Trentemøller fra computeren i 256kbps, og der blev jeg godt nok noget skuffet. Lyden var tynd, der var ikke rigtig noget bas og lyden kom meget tydeligt direkte fra højttaleren, de forsvandt altså overhovedet ikke i lydbilledet. Jeg prøvede med mere musik med både dårligere og bedre bitrate, men resultatet var det samme. Selv da jeg satte en cd i computeren og spillede den hjalp det ikke rigtig. Nu har de fået lov at spille lidt til (ca. 20 timer) og har fået nogle tæsk og det har hjulpet lidt. Jeg har nu prøvet med LP og cder afspillet fra min billige dvd og det begynder at lyde ret godt. Stemmer og de forskellige instrumenter er meget tydeligt adskilt fra hinanden men de bliver nu stadig ret meget inde i højttaleren. Bassen kommer først rigtigt frem når man skruer godt op, men så kommer den også virkelig. Og det er her en af systemets forcer rigtig ses/høres/mærkes: de kan spille vanvittigt højt uden at forvrænge og uden at man egentlig lægger mærke til at det er højt. Mit gamle anlæg (Copland CSA 8 og AV K3 Super) kunne også spille meget højt i min lille stue, men det var ikke specielt rart at lytte til uden at jeg dog kunne sætte fingeren på hvad der gjorde det.
Meget af min musiksamling ligger stadig på computeren i 128kbps, et levn fra dengang jeg ikke vidste hvad lydkvalitet var. Mit gamle anlæg spillede dog disse lossy filer udemærket, og det er nok derfor jeg ikke har fået taget mig sammen til at rippe alle cderne igen. 9.1'erne hiver dog meget tydeligt den dårlige kvalitet frem, og selv ved 256kbps er der stor forskel i fht. cd, og jeg har langt fra et trænet øre. Jeg havde fået det indtryk fra diverse anmeldelser, at selv mp3'er i alm. kvalitet, 128kbps, lød godt på 9.1'erne, men det er altså overhovedet ikke tilfældet hos mig. De er meget kræsne og skal fodres med et ordentlig signal før de lyder godt. Det er især "kasse"-lyden og manglende bas der er tydeligt ved musik med lav bitrate.
Selvom AVI påstår i manualen at 9.1'erne ikke skal spilles til, tror jeg nu nok jeg vil give dem nogle flere timer før jeg kommer med min endelige dom over dem. Jeg kunne dog forestille mig at jeg bliver nødt til at supplere med den tilhørende sub, hvis det skal blive helt godt.

Og nu til et par spørgsmål:
Mit sæt er kommet med to Toslink-indgange, men de kan vist bestilles med coaxial-indgange i stedet. Så vidt jeg kan se i manualen kan dac'en håndtere 24/96 med Toslink, men 24/192 med coaxial. Nu er jeg selvfølgelig lidt træt af at jeg  ikke bestilte med coaxial, men gør det overhovedet nogen forskel når jeg normalt lytter til almindelige cder og lper?
Jeg bruger nu et tyndt noname Toslinkkabel mellem 9.1'eren og min Airport Express. Hvis vi ser bort fra magi og tryllestøv, vil der så være nogen hørbar forskel i at benytte et bedre kabel som dette?

Det blev en lang smøre. Jeg håber i gider læse det og kommentere.

Mvh. Morten
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 April 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

har du prøvet at lytte uden din airport express? Altså direkte

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da sige tillykke hvis det er så tydeligt at derer forskel på mp3 og cd. Det betyder jo at du har gode øre samt at højtalerne spiller godt!

Cd'er er instpillet i 16/44.1 så det burde bestemt ikke gøre en forskel om du bruger coax eller optisk. (dog er der nogen der mener de forskellige connectors giver en lidt forskllig lyd så er måske værd at prøve med et billigt coax kabel). LP'er er analoge så dem burde du ikke overføre digitalt, da det kræver du først konvertere fra det analoge til digitalt og derefter tilbage igen hvilket er en smule bagvendt.

Og for at svare på dit spørgsmål. Hvis vi ser bort fra magi og tryllestøb så blir det et meget kraftigt nej.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

->Lynge: Ja. Jeg har spillet lp'er via den analoge indgang, og cd fra min billige dvdafspiller overført via Toslink. Lyden er stadig tynd uden ret meget bund, og faktisk også med en ret skarp top.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

->Ney_: Jamen tak. Lp'erne bliver selvfølgelig spillet via den analoge indgang, det fremgik vist ikke så tydeligt. Men da jeg kun har Toslink-indgange kan jeg vel ikke bruge et coax-kabel? Min gamle cdafspiller har en digital udgange der ligner et phonostik, er det coax?

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Lige en betragtning mere: Rummet de spiller i har betongulv, -vægge og -loft, og ikke så meget dæmpning som man kunne ønske. Hvor stor effekt har det på "kasse"-lyd, manglende bund og skarp top?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 April 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
Lige en betragtning mere: Rummet de spiller i har betongulv, -vægge og -loft, og ikke så meget dæmpning som man kunne ønske. Hvor stor effekt har det på "kasse"-lyd, manglende bund og skarp top?

Det må bestemt være en stærkt medvirkende faktor! Jeg har selv købt et sæt ADM 9,1 "uhørt" og har overhovedet ikke den samme oplevelse som dig - men nu er mine og så i sort Piano så det kan være derfor de lyder mørkere 

Spøg til side. De spiller ganske overbevisende både perspektiv, stemmer og bas - faktisk har jeg den tilhørende sub, men den støtter altså kun fra 60Hz og selv uden subben spiller de ganske gedigen bas. De skal have lidt højere volumen for at folde sig ud (også bassen) sammenlignet med de gulvhøttalere jeg havde før (QUAD 22L), men jeg synes bestemt ikke de lyder "tynde" i lyden. Jeg er allergisk overfor en skarp top og lyttetræthed - og det er slet ikke tilfældet med AVI 9,1 i mit rum (gulvtæppe, gipsvægge og trælofter).

Jeg bruger FLAC gennem Squeezebox (coax) og det lyder fremragende, men selv internetradio i 192Kps lyder hæderligt på mine AVI'ere.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

...i tillæg til "kasselydsoplevelsen" (eller rettere min mangel på samme) kan jeg sige at faktisk kommer lyden så meget ud af kassen, at jeg har droppet mit surround og lever lykkeligt med AVI 9,1 stereo (plus sub) til film på et 89" lærred. Det lyder ganske overbevisende og jeg savner slet ikke baghøjttaler effekterne.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Ah troede AVI'erne havde både coax og optisk ind. My bad

Et betonlokale kan gøre rigtig meget da det reflektere de høje frekvenser meget, og kan bidrage til en skarp lyd.

Jeppemr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2009
Sendt: 22 April 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:

Har du sat dine højtalere på dit toilet?
Til top Vis Jeppemr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppemr

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Et betonlokale kan gøre rigtig meget da det reflektere de høje frekvenser meget, og kan bidrage til en skarp lyd.

Det kan også være bassen bare "bouncer" rundt mellem væggene?!

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Det er vist lidt forskelligt. Mine har både optisk og coax, men det er ikke noget jeg har bedt om - det var der bare...

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

->Jeppemr: Nej, det er såmænd bare moderne boligbyggeri.

->Ney_: Ja, jeg har også den skarpe top mistænkt for at være på grund af de hårde vægge.

->Lynge: Men jeg ville tænke at hårde vægge ville forstærke bassen og give en rungende efekt?

->CHTT: Det er da godt du har gode oplevelser med dine, måske skulle jeg også have valgt sort. Skulle dine spilles til? Og i så fald, hvor lang tid tog det? Det virker lidt underligt at det bare er totalt random hvad folk får af digitale indgange, jeg ville egentlig gerne have haft en af hver, men vidste ikke det var en mulighed.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:

->CHTT: Det er da godt du har gode oplevelser med dine, måske skulle jeg også have valgt sort. Skulle dine spilles til? Og i så fald, hvor lang tid tog det? Det virker lidt underligt at det bare er totalt random hvad folk får af digitale indgange, jeg ville egentlig gerne have haft en af hver, men vidste ikke det var en mulighed.

Jeg synes ikke jeg har brugt særlig lang tid på tilspilning - de lød faktisk ok "out of the box". Jeg havde ikke noget valg mht. indgange: jeg købte det sidste sæt René havde stående på det tidspunkt og jeg forventede faktisk 2 optiske indgang (jeg har også købt en optisk switch så jeg kan have både PS3 og computer koblet til).

Malerier, bøger, tæpper og møbler kan altså gøre stor forskel på klangen i et rum: moderne minimalisme med beton og bare vægge er gift for lyden.  

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

MortenJ skrev:

Jeg synes ikke jeg har brugt særlig lang tid på tilspilning - de lød faktisk ok "out of the box". Jeg havde ikke noget valg mht. indgange: jeg købte det sidste sæt René havde stående på det tidspunkt og jeg forventede faktisk 2 optiske indgang (jeg har også købt en optisk switch så jeg kan have både PS3 og computer koblet til).

Malerier, bøger, tæpper og møbler kan altså gøre stor forskel på klangen i et rum: moderne minimalisme med beton og bare vægge er gift for lyden.  

Ok, jeg købte mine hos direkte hos AVI, men jeg fik heller ikke mulighed for at vælge.
Jeg har også noget dæmpning i form af seng, sofa, rod og tæppe men der er stadig meget beton man ikke lige kan komme til at dække til. Jeg ved godt mit rum ikke er optimalt, jeg skal heller ikke bo her så længe. Men det var bare ikke noget problem med mit gamle anlæg, så derfor jeg undrer mig lidt. Og mht. mangel på bas: Den boombox jeg selv har bygget til Roskilde festival med to 6,5" basser og en 10 w forstærker bagved spiller bare mere bas end AVI'erne, så det er ikke umuligt at klemme mere bas ud af to 6,5" enheder. Der er selvfølgelig nogle kompromiser ved min boombox, og den spiller selvfølgelig ikke så godt som AVI'erne, men den har mere bas. Løjerligt.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
  Men det var bare ikke noget problem med mit gamle anlæg, så derfor jeg undrer mig lidt. Og mht. mangel på bas: Den boombox jeg selv har bygget til Roskilde festival med to 6,5" basser og en 10 w forstærker bagved spiller bare mere bas end AVI'erne, så det er ikke umuligt at klemme mere bas ud af to 6,5" enheder. Der er selvfølgelig nogle kompromiser ved min boombox, og den spiller selvfølgelig ikke så godt som AVI'erne, men den har mere bas. Løjerligt.

Placering har naturligvis også en rolle; tættere på bagvæggen giver forstærkning af bassen. Står det samme sted?

Men der er naturligvis også den oplagte mulighed at de simpelthen bare spiller mere neutralt/åbent/lyst end dit foregående anlæg.

Iøvrigt er der skrevet meget klogt om bas/subwoofere her på sitet - og det er ikke størrelsen af enheden der afgør bas niveau/dybde alene. Også kabinetstørrelse har meget at sige (har selv haft SVS sub med kun 10" og 300W, men en stor kasse og det gav eddermame dybbas med slagkraft!).

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2009 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
CHTT skrev:

MortenJ skrev:

Ok, jeg købte mine hos direkte hos AVI, men jeg fik heller ikke mulighed for at vælge.
Jeg har også noget dæmpning i form af seng, sofa, rod og tæppe men der er stadig meget beton man ikke lige kan komme til at dække til. Jeg ved godt mit rum ikke er optimalt, jeg skal heller ikke bo her så længe. Men det var bare ikke noget problem med mit gamle anlæg, så derfor jeg undrer mig lidt. Og mht. mangel på bas: Den boombox jeg selv har bygget til Roskilde festival med to 6,5" basser og en 10 w forstærker bagved spiller bare mere bas end AVI'erne, så det er ikke umuligt at klemme mere bas ud af to 6,5" enheder. Der er selvfølgelig nogle kompromiser ved min boombox, og den spiller selvfølgelig ikke så godt som AVI'erne, men den har mere bas. Løjerligt.

Hvordan spiller det med kun én højtaler tilsluttet? Kunne jo være basserne var ude af fase ved en fejl fra fabrikken...

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Mht manglende bas, så kan det sagtens skyldes at du er vant til noget andet - og her mener jeg 'kunstig' bas. Der er _mange_højttalere ude på markedet, som pumper bassen op til noget, som den reel ikke er. Jeg har selv oplevet det.

Så vidt jeg ved, var jeg den første herinde som fik mig et sæt ADM9.1, og har nu haft den siden august 08. Så jeg har vel en del erfaringer med den efterhånden, og jeg kan desværre ikke nikke genkendende til det, du skriver om tynd lyd samt bas. Bassen er ikke så markant som nogle af mine tidligere højttalere (Aurum Cantus M103, GamuT L3), men jeg oplever den tilgengæld som mere præcis og tør - enhederne stopper og starter som de skal, og "hænger" ikke som med passive systemer. Jeg supplerede senere med AVI Sub, og den gav lige det sidste kick. Om det var et nødvendigt køb eller behov, mener jeg ikke - jeg købte den fordi jeg fik den ret billigt, men må nok også konstantere, at jeg ikke kan leve uden.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

->CHT: De står præcis samme sted som de gamle højttalere så det er ikke der forskellen ligger. Måske har det noget at gøre med de Ikea-skamler de stadig står på? Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at få dem lidt højere op. Kabinetstørrelsen på 9.1'erne er ca. det samme som på min boombox.

->Lynge: Jeg har nu prøvet at slukke den ene højttaler men det gør ikke nogen forskel.

->AM-E: Jeg har også overvejet om jeg bare har været vant til noget mere bas-tungt. Jeg synes nu bare ikke mit gamle system var specielt bas-tungt (Copland CSA 8 og Audiovector K3 Super). Selvom Copland'en er deres eneste transistorbaserede forstærker skulle den efter sigende besidde meget af deres rørlyd, så det kan være varmen derfra jeg har vænnet mig til uden at være klar over det.
Men jeg må nok også erkende at det betonrum jeg bor i har indflydelse på lyden. Det er min erfaring at "bløde rum" (trægulve og træ/gipsvægge) buldrer mere og giver fornemmelsen af mere bas.

Og så lige en betragtning mere: Jeg fjernede lige frontstoffet fra begge højttalere og kiggede ind i basrefleksrøret. Der er rigtig meget dæmpemateriale derinde. På den ene højttaler dækker det over rørets åbning inde i højttaleren, og i den anden højttaler er der 3-4 cm dæmpemateriale inde i røret. Nu ved jeg ikke rigtig noget om dæmpemateriale, så har det nogen betydning?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

...måske kan det have lidt med skamlerne at gøre. Men jeg er ved at nå til den konklusion at det er din oplevelse af at gå fra noget rørbaseret til de meget mere neutrale AVI'ere kombineret med et "koldt" rum.

Som AM-E er inde på, så er der ingen pumpet bas eller fremhævet mellemtone i AVI'erne. Så derfor kan de godt opleves koldere og knap så fyldig som de forrige setup.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes