Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub vs. naboer mm. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Går og leger med tanken om at anskaffe mig en sub, så vil lige hører jeres erfaring med hensyn til naboer, underboer og overboer, både som ejer og som "offer" :-) bor i lejlighed, stuen og kun nabo til en side. kan det lade sig gører i en etageejendom eller skal jeg finde et hus på landet ????
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 April 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

underboen er normal den der er hårdt ramt, så....

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 April 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Du har ingen problemer, glæd dig over at være den nederste :O)

Hvis du ellers vil tage hensyn, ja så sætter du sub'en længst væk fra nabovæggen og placerer den så du i lyttepositionen oplever størst output når du kører sub'en lineært. Derefter indstiller du sub'en så det rumudløste peak, eller peaks kommer i balance.

Fidusen er at naboer, underboer ect. får lyden/larmen som materialebårne vibrationer og ikke luftbårne.

Når du udnytter roomgainet i bassen udløst af "room-nodes" skal din sub arbejde fysisk mindre i de områder, med mindre materialebårne vibrationer tilfølge.

En lille joke, som flere fra sitet sikkert kender:"...og så lige som man går og undrer sig over hvor bassen blev af, kommer naboen ind og siger den er inde hos ham..."

mvh M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Alt efter hvilket gulv du har, altså et gulv som har det med at "spille med" på musikken (fx trægulv), kan jeg anbefale
brugen af en haveflise til at ligge under. Selv gjorde jeg det at jeg købte en stor haveflise (30x30x5cm) sammen med en
spraydåse med sort maling, og syntes da selv resultatet blev kanon. Mit trægulv spillede ikke en 4. del så meget med som
før, og mine højttalers overall sound blev meget mere præcis og afrundet i lydbilledet. klar anbefaling herfra :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Ideen med flisen lyder som en god ide :-) rskriver har du spikes, gummiefødder eller noget på din sub ????

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Nikk3-Cv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Har 3 x 15 tommer.. og mine nabo'er klager 3 huse væk og de er 40 meter væk fra mig.. D: mega nitten

så det skal nok blive sjov når jeg flytter hjemme fra xD

men held og lykke til dit...
Til top Vis Nikk3-Cv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikk3-Cv

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Ikke for at være en sur idiot, men hvis genboers baboer brokker sig burde du måske overveje at finde det hus hurtigt. Og begynde at spare op til nye ører. Er fair nok man gerne vil høre musik og se film selvom man bor i lejlighed, gør jeg selv, men det behøver ikke være højere end på et diskotek. Dette er bare min mening når man bor i lejlighed. Ligesom de selvfølgelig må acceptere at de kan høre der bor andre i bygningen må man også acceptere at de skal kunne være i deres lejlighed.

Selv har jeg en PB12+/2 og der er kun en der kan finde på at klage og det er sjældent(hvilket nok også har noget at gøre med at jeg viser hensyn).

Back on topic: Din sub skal selvfølgelig være af/koblet ordentligt fra/til gulvet. Dette kan en plise bruges til. Lyden vil dog stadig gå i gulv og vægge, gennem luften. Tror det er ligegyldigt om du stiller den op af væggen direkte ind til naboen eller ej, de vil høre det samme. Så du skal finde det sted hvor du får mest roomgain, sikkert et hjørn, og gerne det tætteste, hvis det lyder bedst der. Og så skal du fjerne peaks med en parametrisk eq.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

heh kan huske da jeg boede hjemme, jeg havde et par cerwin-vega AL-1000, blev lidt overrasket over at genboen kom og brokkede sig :/ var selv inde og høre og kunne bestemt godt forstå hun klagede :).. lidt skummelt at det kun var halvt så slemt inde ved naboen 

edit: jeg snakker om rækkehuse :)
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

Ideen med flisen lyder som en god ide :-) rskriver har du spikes, gummiefødder eller noget på din sub
????

Selv brugte jeg spikes. Men det kan godt være at gummifødder ville være en bedre ide, da vi forsøger at afkoble. Det er der
nok nogen herinde der kan give et mere kvalificeret svar på end jeg
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 April 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Altså, spikes kobler boksen til gulvet. Så boksvibrationer overføres til gulvet, hvilket netop er meningen. Skal man afkoble, skal man bruge et fjedrende underlag. En god løsning kunne være den omtalte flise på fjedrende underlag, og så boksen ovenpå flisen m. spikes.

Jeg bor i en lejlighed i en ejendom, og har en ganske kapabel sub (- 3 dB. v. 28 Hz, lydtryk 105 dB +). Man tar' hensyn, ganske simpelt. Heldigvis bor jeg osse i stuen, men jeg har 'tilstødende' naboer på 3 sider.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes