Ja, udtrykket dækker over en opdagelse i forbindelse med restaurering af et par højttalere.
Efter at have skiftet kanophænget, hviolket i sig selv var en usædvanlig besværlig operation, da der ikke fandtes nye ophæng i den dimension, på basserne i et par nyligt indkøbte KLH model 355"The Baron". Da kanterne var væk da jeg fik dem spillede jeg ikke på dem før jeg havde ordnet basserne.
Og de lød totalt forskelligt, den ene pænt og detaljeret, den anden mørk og ulden. Jeg checkede diskanter og mellemtoner, men de var finde. Jeg fandt frem til at L-pad'erne på den ene mellemtone havde meget mindre virkning end på den der lød godt, mens den på diskanten i samme var helt uden virkning.
Nu blev det rigtig uinteressant, da delefilteret var monteret på bagsiden af fronten oppe mellem mellemtone og diskant. Efter lidt pillen ved tingene fandt jeg fire skruer baf en plade der dækkede over L-pad'erne bag knapperne.
Efter at have begge delefiltre ude kunne jeg for min død ikke finde nogen forskel på monteringen og det hjalp ikke at kortslutte komponenterne i filteret. Til sidst følte jeg mig frem på alle ledninger og opdagede at ledningen fra indgangen på den uldne gik til spolen på bassen først, og derefter til resten af delefilteret, som så blev dæmpet med 6dB/okt.
Og sådan har de spillet i +30 år! hos den tidligere ejer. Derfor: Holy crap! Ledningerne er forskellige og det kan derfor ikke være en fejltagelse ejeren har gjort.
Nu er ledningerne byttet og begge højttalere spiller kanon.
Never say die!