| Forfatter |
|
atv3 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har købt sådan et par højttalere her http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/indbygning_ud endoers/bw_cwm_lcr_7_indbygningshoejttaler_hvid.htm
de spiller mega godt selvom de sidder inde i væggen men jeg har nu ik så meget forstand på hifi men jeg hade taget min lille bror med op på mit værsel også lige pluslig var han henne ved en af mine højttaler og ja så skulle han jo trykke på den sølv bubble altså min diskant bulen var ik så stor at jeg kunne sætte munden på og suge bulen ud med min mund jeg sys ik at jeg kan høre forskel på dem stadig men nu har jeg jo ik så godt forstand på diskanter men sys i at jeg bare skal lade det være eller vil det være en god ide at få den skiftet og virker den som den skal stadig sådan en diskant selvom den har været bulet obs. det var en meget lille bule bulen hade nok en diameter på 0.5 så det var kun lige toppen men på forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder ikke spor, så spil du bare videre med dem som de er. Men hold øje med lillebror, for det er jo ikke sikkert at du er ligeså heldig næste gang. Du er ikke den eneste der har haft den oplevelse, da mange, især børn men også nogle barnlige voksne, ofte føler sig fristet når de ser en højttaler uden frontstof. 
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay tak hi jeg må til at have de covers på igen men jeg var sku hved at skide i bukserne da det skete for jeg har kun haft dem i et par dage ja i min alder er det jo mange penge at bruge på nogle højttalere men det godt at det ik gør så meget men jeg vil godt vide hvordan sådan en diskant virker hvad gør den som den gule altså mellemtone tror jeg den hedder ikke gør
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvid ikke du kan høre forskel, så er den der ihvertfald ikke for dig. Men ja det er sgu nogetl*** når den slags sker, særligt når det er nyt.
Stanley: Ryger stivheden i enheden ikke der hvor den har været bøjet? Hvilket resulterer i resonanser i enheden, potentielt.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay nu er jeg ledt rundt på gulvet men betyder det så at den er gået i stykker
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Atv3: Sådan skal du ikke forstå mit spørgsmål nej. Hvis du ikke kan høre forskel betyder det ikke noget for dig, men er stadig surt at det er sket selvfølgelig. Mit spørgsmål er mere på det teoretiske plan, om ikke den har mistet noget stivhed, som i teorien ihvertfald kan resultere i resonanser. Men kan du ikke høre forskel så lad den være som den er.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay sådan håber at der er nogle der kan svare på det spøgersmål og jeg venter spændt på at vide hvordan sådan en diskant virker og hvorfor den bobble er på diskanten eller hvor en diskant skal se sådan ud
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bobble(kaldet dome) er for at forbedre spredningen og fordi at den er mere stiv når den er bøjet istedet for plan. Mht. hvordan den virker så er jeg ikke sikker på at jeg frostår spørgsmålet rigtigt. Den bevæger sig jo bare frem og tilbage på samme måde som bass-enheden, det er bare så kort at du ikke kan se bevægelserne. Lyd er jo trykforskelle i luften, som enheden skaber ved sine stempelbevægelser frem og tilbage. Frekvenser bliver opgivet i hertz(hz) som er svingninger per sekund. Håber det var svar på dit spørgsmål om diskanten. Ellers må du uddybe spørgsmålet.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Stanley: Ryger stivheden i enheden ikke der hvor den har været bøjet? Hvilket resulterer i resonanser i enheden, potentielt.
|
|
|
Det er vist kun et meget teoretisk problem efter min mening. Jeg kan ikke forestille mig at det kan blive et problem i praksis på en dome tweeter. Jeg har udført operationen mange gange uden at jeg har kunne høre noget unormalt, men jeg har dog ikke haft mulighed for at måle på enheden bagefter.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
atv3 skrev:
|
men jeg vil godt vide hvordan sådan en diskant virker hvad gør den som den gule altså mellemtone tror jeg den hedder ikke gør
|
|
|
l´Blundt har egentlig beskrevet det udmærket, men jeg kan tilføje at det diskanten kan, som mellemtoneenheden ikke kan, er at den kan bevæge sig hurtigere. Membranen på mellemtoneenheden er meget tungere og har derfor sværere ved at bevæge sig så hurtigt. Iflg. de tekniske data på din højttaler går den op 22kHz. hvilket betyder at domen svinger frem og tilbage 22000 gange på et sekund.
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay så har vi jo fået det på plads og det med diskanten er bare hvorfor at den er bobble formet og ik plan altså lige
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
så stanley det skulle ik gøre noget overhovet altså jeg kunne forstå at det kan blivet et problem hvis det er en bas der er bliver trykket for den bevægere sig meget mere eller det ser sådan ud jeg vil ik gøre mig klog på det da jeg ik hved så meget om det men jeg er rigtig glad for de svar i har givet mig altså hvis det ik hvar for det her forum som efter jeg hved er det eneste hifi forum hade jeg nok fået en ny diskant i men det er der så ik nogle grund til nu
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay det nice at du hved så meget om det hvis den bevære sig så hurtigt så kan jeg altså ik få det ud af hovedt at den bule ikke kan gøre noget så man så tænker på hvor fint sådan en er lavet
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet med støjsugeren?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
| Har du prøvet med støjsugeren? |
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så har han fået rettet bulen ud.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
atv3 skrev:
|
så stanley det skulle ik gøre noget overhovet altså jeg kunne forstå at det kan blivet et problem hvis det er en bas der er bliver trykket for den bevægere sig meget mere
|
|
|
Ja, det har du forstået korrekt. Hvis membranen på basenheden har fået et tryk, er det noget andet. Membranen på basenden bevæger sig langsomt med store udsving mens domen på diskanten bevæger sig meget hurtigt men med meget små svingninger. Du kan faktisk se det hvis du bruger Windows Media Player og ser på grafen. Ved meget bas kan du se nogle store svingninger hvor 2-3 svingninger fylder skærmens bredde, mens de mange mindre svingninger er mellemtone (30-50 svingninger i skærmens bredde). Diskanten er kun de små "ujævnheder der er i stregen. Prøv evt. at trykke på pause, hvis det er svært at se.
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg har rettet bulen ud det kunne jeg gøre med munden altså jeg satte bare munden på og suget til også var bulen væk men man kan godt se at der har været en fordi at der sad noget klistermærke på den det er sådan at det der gør den sølv er et mærke man har sat på men jeg har rette den ud men jeg er ikke hjemme nu jeg er nemlig i jylland men nå jeg kommer hjem så vil jeg høre xtra meget til den diskant og hvis uheld er ude hvad skal sådan en ny diskant koste hvis jeg gå ned i hifiklubben og få den fixet
|
| Til top |
|
| |
atv3 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
obs. klistermærket sidder der stadig for jeg er den siste der skal røre den diskant jeg tror klistermærket gør bare at den ser grå ud tror jeg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley: Er du sikker på det med diskant kontra mellemtone? For har altid troet at forskellen bestod af at diskanten er mindre og derfor kan sprede de højere frekvenser bedre end en større mellemtone. Jeg spørger kun for at blive klogere og ikke for at så tvivl om dine svar.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
If it works, don't fix it.
Så længe der ikke er synlige tegn på at den har været trykket, har den med rimelig sikkerhed ikke taget skade. Jeg har ikke mødt ret mange diskanter der ikke kunne tåle den behandling, selv en med keramisk coating.
Spil du bare videre med den. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |