Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Test af SVS AS-EQ1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej !

Første test fundet er SVS AS-EQ1 - har bestilt sådan en - så jeg glæder mig helt vildt.

http://www.avforums.com/forums/subwoofers/993424-svs-eq1-sub woofer-eq-end-user-review.html

Er godt nok ikke en fra et officielt blad - men det giver da et fingerpeg om, hvad den kan.

Hilsen

Thomas

Til top Vis Thomasdk1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasdk1405

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Virkelig en flot og gennemarbejdet test af denne AngelEyes. Interessant læsning. Kan godt forstå du glæder dig. Håber på du poster dine egne erfaringer. 

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

God test for selv en som mig der ikke fatter meget af subwoofere. Har lige købt min første og er slet ikke indstillet ordentligt da jeg faktisk gav op efter at have læst 5-10 artikler om det....

Til ca 5500 er det jo ikke nogen helt billig kasse men igen min sub kostede 12K da den var ny.

Glæder mig til at læse flere tests.

Til top Vis SOSFarum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SOSFarum

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej !

Nå - nu har jeg så selv fået den. 1. ups'er - jeg var ikke lige opmærksom på at jeg skulle bruge et sub kabel mere - receiver til AS-EQ1 og så herfra til sub - øv øv. Havde læst hele vejledning igennem inden jeg fik den så jeg vidste hvad det gik ud på. Første test gik ud på bare at pløje den igennem hurtigst muligt med yamaha'ens indstillinger (ypao) bare for at se, hvor meget ved siden af den var. Den viste kurven som jeg nogenlunde selv havde fået v.h.a. spl meter, regneark og lydfiler og rettet det hele til til en flad kurve. Lød fint og anderledes - men vejledningen frarådede at både receiver og AS-EQ'en sendte sub korrektioner - ville give dårlig lyd - så 2. omgang var helt efter bogen. Alle højttalere blev indstillet efter 75 db - på receiver skulle jeg i menu og stille db ned og på sub skulle jeg stille på selve volume kontrol - altså ikke i receiver. Da alle var på 75 db var det tid til målingerne. Lavede 6 stk. i min faste film sofa (3 stk. når man sidder normalt og 3 stk. lidt lavere - hvis man er sunket ned - som de anbefalede). Så lavede jeg så yderligere lidt flere i den anden sofa. Da jeg var færdig fik jeg så nogle settings som manuelt skulle ind i receiver - det var distancen og sub db. Ypao havde tidligere gættet min afstand til 4,20 m (den er 3,20 m væk fysisk) men AS-EQ'en ville så have den op på 6,20 m (akustisk distance som som de skriver) + noget højere db end jeg ellers havde - men det var for at kompensere for de sub korrektioner der var lavet (der er nok hakket kraftigt af peaks'ne). Man kunne så få en før og efter graf som man kunne gemme. Før grafen lignede den samme som ypao havde lavet - dog var ypao udgaven knap så slem - så noget havde Yamaha forsøget gjort. Men - resultatet var i hvert fald en flad kurve. Så hurtig i med noget musik og film for at teste inden jeg gemte permanent på AS-EQ1'en. Det var ikke meget jeg hørte førend jeg trykkede på gem.

Tidligere havde jeg problemer med at få min svs pb12-nsd til at spille ordentligt med musik (efter min smag) - men ikke længere - nu er den tændt hele tiden - ved al musik og alle film. Det tog noget tid inden at grinet gik af og jeg fik vænnet mig til den nye lyd. Tidligere gav jeg altid sub'en et par db ekstra til film for at der skulle komme lidt mere smæk på - men det er slet ikke nødvendigt nu - det hele hænger bare sammen og der er alt det smæk der skal være. Jeg hører nu detaljer som jeg tidligere ikke fik med - hvorfor det så lige er sådan ved jeg ikke - men AS-EQ'en har i hvert fald fået totalt styr på mit lydbillede nu.

Jeg overvejede at droppe min idé med at få mig en pc ultra - men da det her nu er nsd serien og ultra er 2 serier op - sååå - nej ikke alligevel 

Indrømmet - jeg var noget i tvivl da jeg trykkede ok på bestillingen - 6 k er næsten det samme jeg gav for min pb12-nsd i sin tid og flere steder havde jeg læst at AS-EQ1 var næste trin når man havde det ypperste inden for sub - og det havde jeg jo så ikke - men klart - den er alle pengene værd - har ikke fortrudt det et eneste sekund.

Der findes et hav subs man kan vælge imellem og uanset hvad man vælger så har man det problem med sit rum. Det er helt lige meget med om den er lukket eller åben - der er ingen subs som bare smider en flad kurve i hovedet på dig uden påvirkning. Velodynes hundedyre DD serie har dels servo styret enhed + sms-1 EQ. Den forsøger også at ramme den flade kurve og det er da ikke uden grund at DD serien har været brugt som reference i mange tests - men igen - de koster kassen.

Skal ikke kunne sige om der findes noget lignende - men da jeg også læser meget på de udenlandske fora så virker det ikke som om at der findes noget som den her. En ting som er til forskel fra sms-1 er, at du ikke kan ændre / tweake noget her - den er total automatiseret. Den går efter flad kurve og intet andet - må vel også være det man skal ha' - ikke ?

100 % klar anbefaling - der er lige det med de 6k - men det glemmer man når man hører sin sub synge som den skal !!

Hilsen Thomas

Til top Vis Thomasdk1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasdk1405

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas. Tillyke med den lille nye.

Hvordan har du subén stående i forhold til din lytte-position? I et hjørne, til højre, venstre osv.
Kan du lokalisere hvorfra rummet bliver sat under tryk og kunne du det før?

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hej !

Sub står i højre hjørne (og højre for lyttepos.) og det er total dårligt sted - står og blæser al sit krudt lige ind i en 3 personers læder sofa (1 stk. bas spiser). Men den er mere gemt væk fordi konen synes den er grim, stor o.s.v.  (PC ultra kan da gemmes bag en høj plante).

Er heller ikke det ideele rum jeg har. Sub er i hjørne og op af væg. Modsat sub er der karnap som har et hav af ruder - her har jeg også prøvet at have den - men det var helt håbløst.

Før og efter oplevelsen er lidt sådan her - før var det tåleligt med musik og film meget få steder - nu er det omvendt - nu lyder det godt steder jeg ikke har været med målemic'en.

Før var der ekstremt med bulder når jeg nærmede mig sub i hjørnet og mindre når jeg kom væk derfra - dårligst inde i karnappen. Nu er det mere som at der er bare musik i lokalet og sub er ikke dominerende. Klart - jeg har heller ikke været superhaj til at indstille sub'en - røg i mange af de klassiske faldgrupper - såsom volumen - men havde accepteret at pb-12 nsd'en var til film og ikke til musik. Rum er nu så engang dårligt - havde engang en velo 1200 spl på prøve og fik den ind samme sted og med måle mic  og omend det blev bedre på visse punkter så kunne velo så ikke levere på andre punkter.

Noget jeg har lært om subs nu er, at de er en vigtig del af et surround setup - men ligeså vigtig den er ligeså vigtig er den også at få styret for ellers ødelægger den mere end den gavner i hele lydbilledet. Med AS-EQ1 er jeg kommet tættere på målet - jeg er i hvert fald ovenud tilfreds.

Hilsen Thomas

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2009 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen Thomas. Havde ikke set du havde svaret, derfor jeg først skriver nu.

Tak for det udførlige svar. Dog tænkte jeg ikke så meget på hvordan du syntes den er til film og musik, men kun på om du kan fornemme hvor den står og spiller. Har selv en PB12+/2 som jeg er meget tilfreds med. Men den står i et hjørne og selvom jeg ikke kan høre hvor den står, så kan jeg nærmest fornemme at rumet bliver tryksat fra den side subén står. Er dog ikke helt sikker på det ikke bare er placebo, fordi jeg ved den står i den side.
Men nu har jeg fået mig en ss-1 idag så skal have leget lidt med den imorgen og se om den kan afhjælpe det. Desværre korrigere den bare ikke fasen.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej !

Øh næ - jeg synes nu mere bas bare er i hele rummet - ikke kun fra et hjørne - men nu fungerer den jo også sådan at man level matcher alle højttalere til 75 db - så sub har ikke ekstra db. Jeg synes bare at det er et sammenhængende lydbillede jeg har nu - har prøvet at give sub lidt ekstra guf - bare for at se / høre og mærke - men justerer altid hurtigt ned igen - det er simpelthen ikke nødvendigt - bliver for meget - det andet - det er bare lige i skabet for at bruge sådan et udtryk.

Flere har udtalt at med AS-EQ1'en får de simpelthen flere detaljer med i det totale lydbillede - og det er jo nok det med tidsdomænet samt at der er ikke lyd som drukner i bas. Læs evt. test fra ham her også:

http://www.stereo.net.au/forums/showthread.php?t=14450

Hilsen Thomas

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

hej thomas

den dims fra SVS kan den meget mere and der her

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=41

Til top Vis sonny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonny73

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:

hej thomas

den dims fra SVS kan den meget mere and der her

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=41

Hej ! Som jeg lige forstår det, så er det hvad den siger den er - en analyse tingest - og ikke en dims som retter noget. Den aflæser de problemer der måtte være i et rum - stående bølger o.s.v. og ved hvad hz de er, sådan at man selv kan korrigere i noget andet grej ala Behringer feedback destroyer. AS-EQ1'en måler også dit rum så man kan se hvor den er gal, men laver også avancerede filtre som korrigere det signal som bliver sendt til subwoofer sådan at endelige output som rammer dig er så linært og korrekt som muligt - både frekvensmæssigt og tidsmæssigt. Det er også derfor man får before og after billeder af målingen - before billeder = det som XTZ'en laver og after billede = som frekvens bliver efter filtre. Er så et vejet gennemsnit som jeg har hørt det af alle dine målinger, men er efter hvad jeg har læst noget af det tættest man overhovedet kan komme på en helt flad kurve. Ikke engang velodynes sms-1 er i stand til dette + den tager ikke højde for det med tiden.

Så de 2 produkter kan slet ikke sammenlignes da den ikke korrigerer for noget. SVS AS-EQ1 er et genialt produkt

Hilsen Thomas

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 02 September 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

hej thomas

der er hel korakt at de to produkter er vid forskelig.... jeg fik læst mere om dem igår aftes...

dene link høre ikke med i den trør men jeg den her dims fra lyngdorf er godt nok smatr

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/lyngd orf_audio_rp-1_roomperfect_processor_forforstaerker_sort.htm

den laver korektion ikke kun bas toner men alle frekvense

Til top Vis sonny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonny73

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 September 2009 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Thomasdk1405 skrev:

Tidligere havde jeg problemer med at få min svs pb12-nsd til at spille ordentligt med musik (efter min smag) - men ikke længere - nu er den tændt hele tiden - ved al musik og alle film. Det tog noget tid inden at grinet gik af og jeg fik vænnet mig til den nye lyd. Tidligere gav jeg altid sub'en et par db ekstra til film for at der skulle komme lidt mere smæk på - men det er slet ikke nødvendigt nu - det hele hænger bare sammen og der er alt det smæk der skal være. Jeg hører nu detaljer som jeg tidligere ikke fik med - hvorfor det så lige er sådan ved jeg ikke - men AS-EQ'en har i hvert fald fået totalt styr på mit lydbillede nu.

Hilsen Thomas

Tillykke med dyret  Det er jo lige det det drejer sig om - glem alt om teknikken, når musikken spiller

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 September 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Thomasdk1405 skrev:

Skal ikke kunne sige om der findes noget lignende - men da jeg også læser meget på de udenlandske fora så virker det ikke som om at der findes noget som den her. En ting som er til forskel fra sms-1 er, at du ikke kan ændre / tweake noget her - den er total automatiseret.

Hilsen Thomas

Hej

Det er en stor fejl at man ikke kan tweake selv.

Synes godtnok den er dyrt i forhold til SMS-1

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

jesper ø j skrev:

Hej

Det er en stor fejl at man ikke kan tweake selv.

Synes godtnok den er dyrt i forhold til SMS-1

Før AS-EQ'en kom på markedet - undersøgte jeg pris på en sms-1 - og her mener jeg at den var oppe på 7500 for en ny (vejledende pris) og kunne finde brugt for 5k - så dyrt ved jeg nu ikke med AS-EQ'en.

Angeleyes som var den første som lavede en test af den var ikke i tvivl om at den var bedre end sms-1. I ugerne efter at hans test var ude på det forum kunne man i bunden af hans tag se at han havde en sms-1 til salg. Han nævnte også nogle ting som den ikke kunne i forhold til andre - men det allervigtigste - nemlig det der kommer ud i hovedet på dig er det det hele drejer sig om og her var han ikke i tvivl.

Men igen - hvorfor egentlig tweake noget ? Målet må vel være at få det som var hensigten i film / musik så nøjagtigt som muligt.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Thomasdk1405 - der sker virkelig noget med en AS-EQ1 indblandet. Forhøn satte bestemte frekvenser mit rum i resonans, det problem har jeg ikke længere - men man skal så også lige vænne sig til at det ikke er så bombastisk som tidligere.

Og jeg oplever også at lydbilledet er mere opryddet - det har bevirket at jeg nu ikke skruer så højt op (2-4 dB lavere), fordi det er lettere at forstå f.eks. stemmer.

Men jeg må indrømme at når det hele er sat op, så sætter jeg 4 dB ekstra på bassen, hvilket jeg dog også gjorde tidligere uden AS-EQ1.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes