Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: cerwin vage bass (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg har efter hånden hørt mange forskellige cerwin vage højtaler .. og alle samme efter min mening lyder dårligt .. bas der er bare over det heller hvis man kan kalder det bass.

men er der nogen her inde som har prøver at lavet en andet kabinet til cw højtaler er kvalitet  ikke sådan en papkasse man køber dem i...

hvordan lyder bassen i et godt kabinet ..???

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en af deres bil enheder - 10" med dobbeltspole. Det var ikke godt, man får aldrig bas ud af det. Men, enheden var heller ikke lavet til hjemmebrug så sammenligning er lidt uretfærdig. Dali Skyline 2000 bruger 15" CV bas i dipol og det lyder faktisk rigtigt ok.

Det er faktisk udemærkede enheder, så hvis man har nogle liggende er det bare at prøve.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er en lidt hård dom du fælder over Cerwin Vega…

En højttaler spille kun så godt som det udstyr og det rum det spiller i, men desværre har du desværre ikke hørt det lyde godt…! For nogle af deres modeller spiller kan i det rette moment spille bukserne af mange, og deres basser ”kender ikke de nyeste modeller” har en kanon ”sound” lyd, og papkasserne du referer til, var altså engang 25mm amerikansk spånplade ”det er næsten som det vi kalder MDF”

Men jo der er mange der har lavet andre kabinetter til deres basser, men gode resultater…

Cerwin Vega har desværre altid indenfor hi-fi verden ikke været finger strittende nok. Personligt mener jeg en model som A-316 er en fantastisk højttaler der besidder noget som selv de dyreste højttaler i dag, kun kan drømme om at kunne leverer.

Hvorfor en Cerwin Vega ”de originale, designet under ledelse af Gene Cerwinsky” spiller som den gør, er ofte blevet misforstået, og højttaleren har fået et stempel sammen med sin ejermand, som en boom-bang-bas-monster…. Og det faktisk trist.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

desværre har jeg ikke nogen til at ligge .. jeg er bare på udkig efter nogen som er bedre en mine zomax.. men vil helst have e nheder med blødt ophæng...    cv enheder plejer bare at kunne arbejde og holde til det ..

den enhed jeg tænkte er CLS-15 eller ve- 15f

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Problemet er nok at du ikke, mig bekendt, kan købe CV enheder andet end til bilbrug.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Problemet er nok at du ikke, mig bekendt, kan købe CV enheder andet end til bilbrug.

Ork jo. De bliver godt nok bare solgt som erstatningesenheder.

For øvrigt var deres model AL-100x slet ikke så dårlig. Den havde bestemt nogle Hi-Fi dyder.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Kjeldsen skrev:

Ork jo. De bliver godt nok bare solgt som erstatningesenheder.

For øvrigt var deres model AL-100x slet ikke så dårlig. Den havde bestemt nogle Hi-Fi dyder.

I gamle dage skulle man medbringe den defekte enhed, for at få en ny. Skal man ikke dette mere? Reservedelspriser plejer desværre også at være ublu ift. den kvalitet man får.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

a 316 har jeg desværre ikke hørt da det er en noget gammel model .. var det ikke dem model med 189es enhden samt er124.. super go mellem tone har jeg læst mig til .. har også forsøgt at anskaffe mig et par af dem .. men uden held..   siger ikke at de ikke har lavet en enkelt højtaler som spiller godt . men det jeg har bare ikke hørt noget i ny tid det gør  .. mener a 316 er fra starten af 80 erne  .. er den ikke det

CPH-R skrev:

Jeg syntes det er en lidt hård dom du fælder over Cerwin Vega…

En højttaler spille kun så godt som det udstyr og det rum det spiller i, men desværre har du desværre ikke hørt det lyde godt…! For nogle af deres modeller spiller kan i det rette moment spille bukserne af mange, og deres basser ”kender ikke de nyeste modeller” har en kanon ”sound” lyd, og papkasserne du referer til, var altså engang 25mm amerikansk spånplade ”det er næsten som det vi kalder MDF”

Men jo der er mange der har lavet andre kabinetter til deres basser, men gode resultater…

Cerwin Vega har desværre altid indenfor hi-fi verden ikke været finger strittende nok. Personligt mener jeg en model som A-316 er en fantastisk højttaler der besidder noget som selv de dyreste højttaler i dag, kun kan drømme om at kunne leverer.

Hvorfor en Cerwin Vega ”de originale, designet under ledelse af Gene Cerwinsky” spiller som den gør, er ofte blevet misforstået, og højttaleren har fået et stempel sammen med sin ejermand, som en boom-bang-bas-monster…. Og det faktisk trist.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

A316 er med en 154W  15" bas, en MF61 6" mellemtone og to C7G diskanthorn, et foran og et bagpå, og den er lavet omkring 1980.

Den med 189 ES OG 124 ER hed NE10 eller også var det satelitten til System 320, som brugte en 189ES som sub. Øvre mellemtone i begge var en MF61 elle MF81 og så igen et C7G horn.

Jeg deler CPH-R's mening om lyden, og synes også at 504 modellen hører til her sammen med 12 og 15 TR (Tower modellerne) som aller basret på sammen enheder, dog med en anden diskant i TR. Den samme som sider i S1 fra samme periode og med samme gode lyd, dog kun med 12" bas.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

vegaer er megafede fest højtalere ,jeg mener bestemt de spiller hifi når jeg er stiv ,har da flere gange bedømt et par vegaer ,til at være et par fine hifi højtalere ,når der har været mange bajere på bordet ,de er jo heller ikke bygget til hifi men til fest og ballade ,de har en lav drifteffekt og er som regel lætte at trække med en 20watter ,de lyder også bedst når de spiller lidt højt

måske du skulle kigge efter noget jbl ,de spiller klar bas og kan spille højt ,der er mange fede 90,er modeler billigt på brugt markedet

høje lydtryk og ægte hifi er en bekostelig affære ,og du kan købe mange vega sæt for hvad det koster at opnå den samme basenergi og lydtryk med feks scan speak enheder der spiller mega klar bas

så troel gravesen havde lavet et kit til jantzen med en effektiv 8" seas enhed

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

anden4380
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har Cerwin vega S2 de spiller bare godt så vis man kan finde sådan et sæt er det vist ikke helt dårligt? ;-) men hold jer væk fra det nye Cerwin vega 

Til top Vis anden4380's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anden4380

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

De nye Cerwin Vegaer er godt nok lidt tynde i kabinettet ja, men basenhederne kan såmænd godt spille. Mellemtone og diskant er noget skidt. Kunne faktisk godt forestille mig man kunne lave noget fornuftigt med en CV-bas, men der er bare bedre alternativer.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

har haft et sæt s2 ,skiftede filteret og diskant og mellemtone ud med dem fra zomax rock 300 ,købt hos dlt ,det er ca 15år siden og de var rimmelige gode til at spille højt og rent kan jeg huske ,vi fik da holdt en del fester med dem ,trukket af en mostube amp fra brinck

bassen var ok og kontoleret kan jeg huske ,de var afstemt i 4 ordens basrefleks ,hvad dette så end måtte betyde ,men de spillede ok go bas

solgte dem omkring 1999 da ophængene var begyndt at mørne ,til en gut der havde styr på at få dem lavet ,de spiller sikkert stadig op til fest et eller andet sted i landet

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
De nye Cerwin Vegaer er godt nok lidt tynde i kabinettet ja, men basenhederne kan såmænd godt spille. Mellemtone og diskant er noget skidt. Kunne faktisk godt forestille mig man kunne lave noget fornuftigt med en CV-bas, men der er bare bedre alternativer.

I de helt nye Cerwin Vega er der simpelthen gået alt for meget T-Hansen i det.

I AL-serien var mellemtonerne rigtig gode, diskanterne lidt for hifiorienteret og basafstemningen lagt alt for lavt.

Resultatet var at basserne gang på gang blev ødelagt, diskanterne havde for lidt dæmpning fordi det nærmest var hifidiskanter med for lav følsomhed og derfor brændte af konstant.

Mellemtonerne var og er dog gode.

Cerwin Vega kan sikkert stadig lave højttalere men de findes bare ikke i DK.

Cervin Vega som

D8E
D9E
D15EE
D18EE
NE10
12 & 15TR
A316 & A324
PD18 (a,b&c)

Var rigtig gode og solide Cerwin Vega højttalere, der kunne tåle mosten og spillede nogenlunde

Idag overhaler en gammel Zomax Rock 300 samlige Cerwin Vega både mht lydtryk, holdbarhed og især lydkvaliteten

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 2 ældre 12" som subs i hjemmebyggede kabinetter. Havde tidligere en nyere 12" også i hjemmebygget kabinet, og det spiller kanon. Front ht er et par gamle Dali 102, så jeg deler relativt højt på min HK. Som subamp bruger jeg slaven i en gammel NAD, og bassen står right in your face. Kabinetterne er på ca. 65 liter hver med to porte ø 7,5. Jeg startede med lange porte og ville tune mig ind efterhånden. Dog er jeg aldrig kommet videre idet de er i stand til at gå møgdybt og samtidig kan give det tryk i mellemgulvet jeg ønsker. Men jeg lever også som fuldtids live lydtekniker, så min reference er måske ikke 100% HiFi. 
Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

I de helt nye Cerwin Vega er der simpelthen gået alt for meget T-Hansen i det.

I AL-serien var mellemtonerne rigtig gode, diskanterne lidt for hifiorienteret og basafstemningen lagt alt for lavt.

Resultatet var at basserne gang på gang blev ødelagt, diskanterne havde for lidt dæmpning fordi det nærmest var hifidiskanter med for lav følsomhed og derfor brændte af konstant.

Mellemtonerne var og er dog gode.

Cerwin Vega kan sikkert stadig lave højttalere men de findes bare ikke i DK.

Cervin Vega som

D8E
D9E
D15EE
D18EE
NE10
12 & 15TR
A316 & A324
PD18 (a,b&c)

Var rigtig gode og solide Cerwin Vega højttalere, der kunne tåle mosten og spillede nogenlunde

Idag overhaler en gammel Zomax Rock 300 samlige Cerwin Vega både mht lydtryk, holdbarhed og især lydkvaliteten

Jamen det er jeg egentlig pinligt enig med dig i.  Deres mellemtoner på CLS-serien er noget skidt. Har du hørt dem?

leakker-fyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

er der nogle her inde der har nogle cerwin vega 15" eller 18" til at ligge de vil sælge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes