| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyl.dk skrev:
Lige i den retning tror jeg ikke der er meget at komme efter. Når en højtaler er opgivet til 100w betyder det den er testet ved 100w pinknoise i min 24 timer uden det har været muligt at konstatere skader efterfølgende.
Da pinknoise er det værste man kan udsætte en højtaler for vil den til musik kunne klare meget mere. Det er ikke unormalt 4x den officielle watt opgivelse er muligt uden højtaleren tager skade.
Det der slår højtalere ihjel er dårlige signaler. En 1000w højtaler kan sagtens blive brændt af af en billig Bilka forstærker fordi den ikke sender rene sinuskurver videre ved bare moderat belastning. Men er forstærker og højtaler af bare rimelig kvalitet skal der ret meget til at ødelægge højtaleren udelukkende pga for højt lydtryk.
|
|
|
Her taler du så om færdigbyggede højttalere, hvor en del effekt også afsættes i delefilteret. Jeg tænker på den enkelte enhed isoleret. Altså når en mængde effekt afsættes i enheden, hvor noget bliver til lyd, og resten til varme. Jeg har prøvet at futte en 2A sikring i en Cerwin Vega uden at diskanten tog skade. Så skal jeg bare skifte sikringen til et søm i stedet, eftersom diskanten jo ikke tog skade? Højttalerne er dog for længst solgt, men eksemplet er da lidt interessant. NB. Definitionen på hvad musik er, har ændret sig væsentligt, siden min sikringsafbrænding. Meget musik idag, ligner nærmest hvid støj, når man kigger på dynamikken. Digital klipning af signalet, er heller ingen sjældenhed på CD'er nutildags.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|