Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtallere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.. I weekendens fest røg diskanten i begge mine højtallere, de har ellers spillet fint men må tyde på det er tid til nogle nye højtalere..

De gamle var nogle Dali 400 og min forstærker er en Sony STR-DE245, som vidst har 5x100Watt..

Men mine nye højtallere skal være stærkere end de gamle dali400 og det skal igen være 2 stk gulvhøjtallere, de skal kunne spille et rum godt op på omkring 30km2, og er det nødvendigt med en ny forstærker eller kan min Sony bruges?

Mit Bugdet ligger på omkring 2500-3000kr, og det må meget gerne være brugt.. Er bar meget interesseret i at vide hvad jeg skal gå efter osv da jeg ingen forstand har på det, mine dali 400 var mine første :)

Venlig Hilsen
Daniel

Til top Vis daaniell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daaniell

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det er ikke dine ht. det er galt med, men din forstærker som du presser for hårdt. Når du presser en svag forstærker for hårdt, forvrænger den. Det sker typisk at diskanterne popper, da der afsættes mest energi dér - så bliver de ristet.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

går ud fra dit værelse "kun" er på 30m2.

men jeg vil også foreslå dig at kigge efter en desideret stereo forstærker. det kan dog godt være dit budget ikke rækker til både en ny forstærker og højttalere, men hvis du kigger efter noget brugt, så kan man komme ret langt for 3-4000 kr.

har du nogen speciele krav til lyden eller skal de bare kunne spille nogenlunde højt uden det lyder grimt?

måske vil wharfedale eller cerwin vega være en idé til nye højttalere. eller selvfølgelig nogle dali igen.

mht forstærker, kan du overveje nad, harman kardon, rotel og amc, som alle er forholdsvis strømstærke. jeg har ihvertfald gode erfaringer med disse mærker. af lidt billigere mærker, som yder meget for pengene, er der onkyo og teac.

mvh

tilføjelse:

man kan for tiden få denne Marantz SR4021 for kun 2000 kr i omega audio. det er et ret godt tilbud. så er der stadig 1000 kr tilbage til et par brugt højttalere.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene.. har godt hørt at NAD sku være suverene.. men de koster vidst os lidt..

Ang mine højtallere mener jeg at diskanterne er sprunget fordi der kort sagt slet ikke komme noget lyd ud længere :( alt lyden kommer fra de 2 bas enheder.. :( så må det jo være diskanterne som er gået fuldstændig...?

Ja det er 30m2 ;) de skal kunne spille højt ja.. men self også så bedst lyd som muligt.. jeg kan godt hæve mit bugdet hvis der er behov for det.. Men det er bar li hvad jeg ca. havde.. hvis det bedre kan betale sig at gi 3000-3500 så gør jeg gerne det..

Men jeg vil prøve at se lidt på de mærker du nævner.. er der nogen bestemte modeller?

Daniel

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Men vi er enige om at diskanterne er helt døde ikk?.. lyden lyder også direkte mærkeligt.. ligesom at der mangler diskant.. det kan da ikke være forstærkerens skyld vel?

Daniel

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jo den har sikkert brændt diskanterne af da den er underdimensioneret.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

efter alt at dømme er det dine diskanter der er gået i stykker. men som allerede nævnt, er det nok forstærkerens skyld at diskanterne er gået i stykker.

hvis man presser en forstærker ud over dens normale ydeevner, så vil det skabe et forvrænget musiksignal til højttalerne, og dette signal er meget belastende for især diskanterne. og så er det at man brænder diskanterne af.

så en forstærker med en bedre og kraftigere strømforsyning vil forvrænge mindre ved høj belastning, og så kan højttalerne tåle lidt flere tæsk.

jeg kan ikke anbefale desidere modeler. har kun personlig erfaring med wharfedale waldus serien (måske hed de 400, men er ikke sikker).

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Okay.. :)

Men vil det sige at hvis jeg nu køber en ny forstærker og skifter diskanterne ud på mine nuværende dali til nogle lidt bedre.. så vil jeg måske endda få mere ud af dem også.. da jeg får en bedre forstærker?

Hvor kan jeg evt finde nye diskanter..? og hvad skal jeg gå efter der?
De som er gået i stykker hedder:
25 TFC/G-PL
H 550-60ohm

Daniel

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Du vil helt sikkert få bedre lyd ud af dine HT.

Jeg havde selv nogle Dali Concept 8 sat efter noget gammelt Technics ( som var 5x100 watt på "papiret" )
Det lød egenligt ok, men NØØJ der skete ting og sager de jeg smed dem efter en NAD 214 på "kun" 2x80 watt...

Så du er på rette spor!... ny og bedre forstærker!

Med hensyn til diskant: PAS... ( der kan blive noget bøvl hvis du ikk finder de samme diskanter, DELEFILTER er nok nøgleordet :-)

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Så den sony jeg har er altså bar ikke god nok som jeg forstår :)

Jamen så tror jeg at det første jeg vil ha er en ny forstærker.. fornemmer jeg lidt er det som i mener vil være det første skridt..!

Sådan en NAD 214.. er det stadig noget som ville være aktuelt også i min situation? altså godt nok til dags dato.. må den jo være siden ´du har haft concept 8 højtallere på? :D

Daniel

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Der er en NAD C162 til 1400 kr herinde.. ville det være et fornuftigt køb?

Daniel

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=119135         dali 850   til 2500

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=116519           harman / kardon   970  til 1700

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget lille smed :)

Den harman/kardon, er den så bedre i dine øjne end den NAD jeg spurgte ind til?

På dba.dk kan jeg få nogle dali 800 for 800kr.. er det dét værd at gi 2500kr istedet for 850 modellen?

Daniel

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej, nu blander jeg mig også lidt :)

Dali 850 er helt klart en god højtaler, den kræver dog en kraftig forstærker, jo stærkere jo bedre. Jeg kender ikke HK forstærkeren der bliver nævnt, men de plejer nu at være godt kram. Umiddelbart vil jeg mene at 850'eren det bedste valg, men hvis du kan, så tag ud og lyt til de Dali 800, det kan jo være du synes at de er rigeligt gode til dit forbrug :)

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det skal du da også være velkommen til ;)

Men de 800 som jeg fandt til 800kr viser sig så at ha en defekt diskant.. :( så det blir ikke dem.. men vil måske kigge nærmere på de 850ére :)

En bekendt som jeg snakkede med igår anbefalede mig en Harman / Kardon 3390 som kan fås for 2485 kr helt ny på nettet... hvad siger i til den forstærker? Den skal som sagt bruges til at kunne spille et rum op på 30m2 og skal både ku bruges til en god fest, film osv.. så sådan lidt allround.. Ved ikke hvilke højtallere endnu..

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

harman/ kardon .. det er en go forstærker til billige penge .. men jeg ved godt at du har loft på hvad du vil bruge .. men vil klart anbefale dig at bruge 700 kr mere  og få nr større  3490. det giver meget mere strøm og vil helt klart holde mere styr du dine højtaler 

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Førsøger lige at ridse forskellene op..

HK3390 = 2x80 Watt og ingen digitale indgange

http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detai l-page/HK3390back.jpg

http://harmankardon.com/specifications.aspx?Region=USA&C ountry=US&Language=ENG&cat=REC&ser=&prod=HK% 203390&sType=C

HK3490 = 2x120 Watt, Har digitale indgange og pænere front (Skjulte indgange)

http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detai l-page/HK3490back.jpg

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?cat=REC& ser=&prod=HK%203490&sType=S

HK970 = 2x70 Watt (75 ampere, hvor de 2 andre har ca. 42) har forgyldte terminaler, hvor de andre er mere "kedelige"

http://ak.cdiscount.com/pdt/9/7/0/2/f/HARM_HK970.jpg

http://harmankardon.com/specifications.aspx?cat=AMP&ser= &prod=HK%20970/230&sType=C

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej Alle igen..

JitH tak for dit forslag omkring at købe storebroén istedet, altså H/K 3490, hvilket jeg overvejer stærkt!

Tror oven i købet jeg har fundet nogle højtallere som jeg vil sætte på, det er et sæt avance 880i, har kun læst godt om dem, skal give 2000kr for dem brugt.. 

Mit spørgsmål er så her, Hvis jeg vælger disse 880i, er det så næsten et krav at jeg vælger H/K 3490, eller er det spild af penge og kan jeg nøjes med 3390? som du skriver JitH er der ca. 700 kr forskel.. og jeg vil gerne ofre de 700 kr hvis det er det værd.. men er det det? og hvad siger i til de Avance 880i? er det noget der vil noget..?

Overvejer ovenikøbet at tilføje en subwoofer lidt senere, kan få en Dali aw10 for ca. 700-800kr.. Hvad siger i til den gut..?

På forhånd tak, er ved at være ved vejs ende fornemmer jeg :) Go week til alle..

Daniel

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

• hej jeg vil klart vælge avance 880i frem for dalig 850.. men hensyn til forstærker  så jo 700 kr mere er godt givet ud .. selv om de avance 880i nok gerne vil have mere strøm den hk 3490 kan give .. er sikker på det nok skal spille fint sammen 
held og lykke med det

daaniell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nå så de vil endda gerne ha mere strøm.. :/ men større end H/K 3490 blir det vidst ikke.. :P der må jeg hellere sige stop :)

Men jeg blir simpelthen nødt til at spørge om noget nu.. Min onkel er stor stor tilhænger af NAD, og han mener at en NAD C325BEE forstærker vil være alt rigeligt også..

Så hvis vi nu stiller en H/K 3490 op mod en NAD C325BEE, prismæssigt er det næsten det samme.. 200kr +/-.. Men i holder stadig på en H/K 3490, right?

men lækkert at høre i kan sige god for de der avance 880i, så blir det sku nok dem :)

Daniel

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum