| Forfatter |
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 17 Juni 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan kalibrerer jeg mine højtalere når jeg kører med biamping ,jeg har et spl meter ,skal jeg bare sende et sinus signal ud i sytemet ,og måle forand højtaleren ved forskelige frekvenser ,og så sørge fór at spl er ens for alle 3 enheder ,eller skal jeg bruge en anden metode ,links til sider om emnet modtages også med glæde
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal lige tilføje at de 2 forstærkere der bruges ikke er ens ,så derfor spiller den ene lidt for højt ,hvordan måler jeg det med mit spl meter
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 18 Juni 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du giver dem samme tone og måler som du selv er inde på. Ganske simpelt. Du har vel en eller anden form for gain control til de tre forstærkere inden de får signalet. Eller er de integrerede, som i øvrigt giver samme resultat... Ellers brug et voltmeter. Der er ingenting i det.... __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
et volt meter? hvordan det
skal jeg bruge en pink noise gennerator og sende pink noise igennem sytemmet
og så måle med et dc voltmeter på højtaler udgangene ,på de 2 forstærkere ,og skrue på volume knapperne på effekt forstærkere til alle kanaler måler ens ,mens de spiller pink noise signalet ,skal man have højtalerne eller en 8ohms modstand ,tilsluttet parralelt over højtaler terminalerne ,under måling eller er det bedst uden
forstærkerne er en exposure super 18 effektforstærker og en crown ps400 effektforstærker
crownen har noble volume potmetre og den spiller lidt kraftigere end exposuren
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal bruge et voltmeter så skal det være uden belastning altså uden højttalere på da impedansen ellers vil spille ind der.
Ellers måler du med en mic og evt et computerprogram.
Nogle bruger også en båndoptagers VU meter, men det synes jeg ikke er præcist nok.
Hvad siger dine ører ? Er det svært at justere ind på "gehør" ?
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
det skal helst være nøjagtigt da det bruges i et studie setup
jeg køber en målemikrofon på et tidspunkt og programmet smaart ,men nu har jeg kun multimeter ,lc meter og spl meter
så jeg sende noget støj igennem og måler volt på højtaler udgangen med multimeteret
og tjekker efter med sinus toner ,målt på spl meteret når højtalerne er sat til
har prøvet at kalibrere med pink noise og så ,instille alle enheder til at spille 85db (alle enheder er udmålt hver for sig mens de andre var skruet helt ned og spl meteret stod i lyttepositionen),det lød meget tyndt og ulineært ,så metoden kan vist kun bruges ,når højtalerne står i optimale akustiske omgivelser ,så jeg skal nok bruge lidt enegi på noget mere akustisk dæmpning
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm..
Metoderne du er inde på kan alle bruges, meen eørh.. hvis det skal bruges til studie setup, ville det så ikke være lidt mer hensigtsmæssigt at anskaffe ens forstærkere? Har selv hjulpet til i et studie en kort overgang, og der oplevede jeg i hvert fald en åbenbaring i forhold til hvor meget det spiller ind at der er godt udstyr at producere på. Allerede her skal lyde fortolkes, så det er sq vigtigt at den holder sig neutral og så videre. Blot en observation.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er bare lidt eksperimenter ,jbl,erne trækkes normalt af crown forstærkeren når der arbejdes ,og jeg får noget rutine i at måle ,når jeg leger lidt med tingene ,crownen er ultra ren i bassen og meget lineær i lyden ,har svært ved at finde desiderede svagheder ved den
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 04:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| det er bare lidt eksperimenter ,jbl,erne trækkes normalt af crown forstærkeren når der arbejdes ,og jeg får noget rutine i at måle ,når jeg leger lidt med tingene ,crownen er ultra ren i bassen og meget lineær i lyden ,har svært ved at finde desiderede svagheder ved den |
|
|
Jeg er ikke i tvivl om at den Crown gør det formiddabelt, jeg var nu lidt mere bekymret for dit biamp projekt med forskellige forstærkere der skulle til og rettes ind til hinanden og sådan noget..(No good in my world  ) Men fra betragtningen om at det er god træning og hyggeligt at lege lidt med tingene så er jeg helt med på øvelsen
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Hvis du skal bruge et voltmeter så skal det være uden belastning altså uden højttalere på da impedansen ellers vil spille ind der.
|
|
|
Man skal passe på med at måle noget kun med den belastning voltmeteret giver. Forstærkeren skal bruge en modstand i samme størrelsesorden som en højttaler for at give et brugbart signal. Mine giver over 5 V DC i høj modstand uden indgangssignal, men under 10 mV i 8 ohm med samme signal.
Du bruger samme tone - eksempelvis 500 Hz - i samme belastning det vil sige ens højttalere eller samme effektmodstand. Hvis du kender indgangsspændingen fra din forforstærker, så kan du dividere udgangsspændingen med den, så har du udført tekstbogsmetoden til gain måling af dine forstærkere.
Men du justerer naturligvis bare til udgangsspændingen er ens fra de forskellige forstærkere. hvis du bruger effekmodstande, så mål dem inden og brug Ohms lov, da tolerancegrænserne er ret brede og de sikkert ikke måler ens. Eller du kan bruge den samme og skifte den rundt. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Juni 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå jeg lavede individuele spl målinger på alle enheder ,med sinus toner ,ved 300hz 2000hz og 6000hz ,mens højtalerne var tilsluttet et effekt trin ,tilsluttede så det ekstra trin og og justerede gain på den ene amp ,til det passede med de første målinger ,har lavet alle målinger 10 gange for at være sikker på udlæsningerne ,og alle enheder er ens inden for 0,1db nu ,lyden fik sig lige et ordentligt hak opad ,sytemet virker meget lineært nu ,med biamp setuppet ,det bliver spændende at måle det igennem med smaart ,for at se den reele frekvensgang
kører dog med crownen alene når der arbejdes .men der skal også være plads til at lytte musik i lange baner
så når jeg lytter til hifi bliver det nok over bi amp setuppet ,er blevet noget afhængig af exposurens mellemtone og diskant gengivelse ,som får jbl diskanterne til at lyde silkeblødt ,og som nok er lidt for hifi agtig til studie brug
|
| Til top |
|
| |