Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SNELL JII PÅ VEJ TIL AUDIO NOTE AN-J (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg vil her prøve på at formidle mine erfaringer om en modificeret Snell JII----->Audio note AN-J.

Jeg købte (efter at have fået en ny forstærker med kun 2x8w) en sæt Snell JII. på grund af deres følsomhed og åben lyd. Det sæt jeg havde køb havde fået et sæt audio-note bass/mellemtone i sig efter de orig. var mørnede. Problemet med dem var at de skreg i de høje frekvenser :-( så jeg tænkte at det var fordi efter de havde fået nye bass/mellemtone enheder skulle diskanten justeres på ny. Jeg startede med at sætte modstanden til 3 db men det var ikke nok, så 5db men de skreg stadige. Jeg købte så et sæt audio note diskanter og så begyndte musikken at flyde ud af dem. Med de nye diskanter satte jeg modstanden til 3db og alt var fint. I forhåld til Audio note AnJ oplevede jeg at Snellerne var mere åbne men en smule mindre veldefineret i lydbilledet. Jeg udskiftede det originale wiring som var af audioquest mærke med AN-D og bassen blev støre og lydbilledet betydelige mere veldefineret. Jeg var så tilfreds med resultatet at jeg gik over for at høre AN-j og kunne ikke høre det store forskel, i vertfald på erindrings plan. Jeg så i den Blå avis at nogen solgte et sæt Audio note AN-SPA sølv i 45 cm størrelser til et sæt ANE som jeg købte mest for sjovt. Der er tale om 16x45cm, 4 kabler per enhed. Jeg forventede at lyden ville blive lysere kraft af sølvet, men NEJ! Jeg fik mere af det hele lige pludselig! En så store og drammatrisk bass at man skulle tro at kabinetterne var blevet  tre gange så store, og diskanten (efter at have sat den til en modstand på 2.6db) var pludselig silke blød og præcis. Dette må siges at være et kæmpe indgreb, ikke marginaler, men som at få et andet højtaler----mod det bedre i dette tilfældet. Det som er tilbage nu af Snell, er hele delefiltret, som efter sigende skulle blive endnu bedre ved at skifte til Black Gate capacitors og nye spoler. Har fået at vide at de originale spoler er helt ok, så det neste bliver nok kun black gate. Jeg har også planer om at bygge nye kabinetter til dem i mdf og krydsfiner front og ryg sådanne at man kommer et ryk nærmer de nye Audio notes standarder.  Årsagen til denne indlæg er at mange har udtalt sig i historiske vendinger om Snell/audio note og at de er det samme.....JII OG AN-J og Snell EII og AN-E og jeg kunne godt tænke mig at dele erfaringer(og give) med nogen som vil prøve og andre som har prøvet at have hænderne ned i de kabinetter. Jeg er ikke så teknisk mindet så jeg begrænser mig til mine musik oplevelser. Nu har jeg et par højtaler som er vellydende og forførende i alle mine smags retninger.......bedre kan det altid blive....og det bliver spændende at se hvor denne tråd føre mig henne!  

Til top Vis CRISAA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRISAA

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Herligt at du er blevet rigtigt glade for dine nye snell.

Jeg forstår dog ikke, hvordan en sælger kan få sig selv til at sælge en uoriginal enhed til en snell. Alle snell højttalere fra dengang er matchede i forhold til filter og enhed. Dvs. at når man køber en original enhed til reparation, så følger der også et nyt filter med, der sørger for at matche referencen.

Denne meget tætte matching af enheder og filter, er det der i mine ører gør snell unikke. Man får simeplthen et helt unikt stereobillede, der er præcist og bredt, med en umidelbar spillestil der kun kan gøre en glad. Desværre er de grimme, og jeg mener heller ikke bassen generelt er noget at råbe hurra for.

Hvis du har mulighed for det, så sørg for at få målt dine enheder igennem så du er sikker på de er ens, og derefter kan du skifter komponenter der naturligvis også bør udmåles. Det er ofte præcision der kan gøre forskellen på en fremragende højtaler og så en high-end højttaler.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen,

Problemet her var ikke om hvor hvidt enhederne var parret eller ej. Her var der tale om hvorvidt de originale Vifa diskanter lød (mig) godt eller ej. I dette (mit) tilfælde gjorde de ikke. De skreg og skar i øret! således at den musikale oplevelse ikke var at få øre på. Lyttede man til en kvinde stemme kunne man ikke skrue det mindste op før det gjorte ondt. Nå man taler om disse to mærker vil man typisk sige at snell i forhold til audio note er mere diskantet, audio note har ikke den samme diskant i deres højtaler, men grundliggende er der taler om den samme fysisk produkt. Samme kabinetter men audio note har andet delefilter og andre diskanter. Det er to fortålkninger af samme koncept, spørgsmålet er vad for en man bedst kan lig. Min reference var Audio note. Jeg har ikke hørt andre JII end den jeg fik(købt), så jeg kan ikke udtale mig generelt om alle, men jeg har tit hørt at Snell Jii skriger(i folke munde).  Så jeg, med denne indlæg adressere mig måske kun til de folk som synes at deres nye sneller er forstyrrende i toppen. Men PT: De nye diskanter er parret og det samme var bass/mellemtone, og du har ret i at snell tilpassede deres enheder til delefiltret individuelt, således at begge højtaler lød/ og var indstillet præcis på det samme.  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Undskyld! Jeg forstod på dig at det var efter de nye bas/ml. toner kom i at, ht'erne begyndte at skrige.

Det er dog ikke min erfaring at snell generelt "skriger", det jeg savner ved snell, er den mere fysisk basgengivelse.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej Crisaa,

jeg og en kammerat sammelignede mine AN-spe med hans Snell 2, godt nok ikke model J men model E. Jeg syntes den største forskel lød i at AN´erne var mere finere/veldefinerede i lydbilledet, mens Snell´erne havde en meget varm og behagelig lyd, og jeg er ikke sikker på hvad jeg foretrækker. Nu ved jeg ikke hvordan dine Sneller står, men vores Snell E2 havde en lille flad fod skruet op i kabinettet, mens AN´erne havde originale fødder med spikes. Da vi flyttede Snellerne op på AN-fødderne gav det en hel del. Nu har jeg lagt en-kroner under hver spike, men det lød faktisk en hel del bedre da de gik direkte ned i trægulvet.

torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Torben,

Mine Snell JII står på nogle stander som nok hedder pirats, men de mener meget om audio notes bare med to søjler i steden for 4. Men AN-e stander er jo ret lave..25 cm? så må lyd-billedet vare røget en del ned? Jeg har i mine JII et kabel som hedder AN-spa den lidt billiger end SPE som sidder i dine, og jeg er af den overbevisning at hvis du putter yderliger et led ind sådanne at du få 4 kabel leder per endhed vil lyden blive varmere og fyldiger. Det er en bekostelige opgrdering siden meter prisen er over de 2000 og du skal bruge 8x45cm det vil sige ca to meter. Men hvad spiller du dem med (af anlæg)? Men i forhåld til at mine skreg i startem kan jo være at det bare var mine og ikke et generalt træk for JII.

Crisaa

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej Crisaa,

jeg har en Sugden A21A, den er jeg meget glad for, giver meget varme, faktisk mere end en rørforstærker jeg har sammenlignet med. Jeg vil vældig gerne have mere varme og fylde i min lyd, men jeg tror jeg skal starte med at få en pladespiller, for den lyd regner jeg ikke med jeg kan opgradere mig til med CD til selv de bedste højtalere. Og som du skriver, det er trods alt mange penge, og i givet fald har jeg egentlig mest lyst til at en professionel laver arbejdet, og det skal han selvfølgelig også have betaling for.

Ang. lydbilledet, så er enhederne AN-E - ligesom Snell E - placeret højere end i J´erne. Den lave fod på AN-E betyder, at enhederne så sidder i samme lyttehøjde som for AN-J. jeg syntes jeg har hørt om Pirates før, mon ikke det er den originale stander. Er der spikes på dine?

Jeg har også prøvet en Nad, Sony og AN-OTO på mine, og jeg husker ikke noget skrigeri overhovedet. Iøvrigt hørte jeg engang et par AN-J nede i Audio Consult, og jeg bestemte mig faktisk for at jeg ville have sådan et par, jeg havde bare ikke råd. Jeg var så heldig at kunne finde nogen E´er brugt istedet

torben

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej Torben,

Den opgradering jeg taler om vil Anders, fra audio consult, lave for dig for menneske penge. Det var ham som forklarede mig det (skar det i pap) og det er bare om at lodde et ekstra kabel på den som sidder i forvejen.(fra delefiltre til enheden og følge +/-). Men ved tid og lyst kan vi sameligne mine højtaler med dine, for efter hvad jeg forstod er de kabler jeg har sat i mine lidt varmer og runde end dine. Dine skulle der imod være mere åben og dynamiske.  Det jeg mente med at J´erne fik et lavt lyd billedet....var i der du samelignede dem med E'erne hvor du satte j'erne på E'ernes stander....Pirats stander er dem som Snell solgte sammen JII nedtesen det samme som audio notes bare med to ben i stedet for 4 (også med spiks). Men godt for dig med e'erne...jeg kunne ikke finde nogen brugt den gang, og købte Snell i stedet....med det har snart kostede det samme!

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej Crisaa,

Den ene gang satte vi min kammerats Snell E op på mine AN-standere, de stod bare på gulvet før, det gav meget.

Den anden gang med AN-J nede i Audio Consult, hvor Anders selv havde en AN-J stander, som løftede enhederne op i samme lyttehøjde som E´erne.

Jeg har ikke hørt AN-J og AN-E ved samme lejlighed, vil du ikke nævne det, hvis jeg ikke har svaret på dit spørgsmål.

I øvrigt var jeg i Audio Consult i går for at kigge på riaa, og jeg kom til at nævne, om det kunne være rigtigt, at der på mine AN-standere, bare er en lille almindelig skure, som man skruer op nedefra, og som så er en slags spikes ml. højtaler og stander. Han satte så nogle (3+3) spikes/klodser på hans stander og satte højtalerne ned ovenpå igen, og det var en helt fantastisk forandring. Der var et helt andet greb om musikken, jeg tror meget af ræssonansen var forsvundet, det var den tydeligste forskel jeg hørte hele dagen på en enkelt ændring. Og det var på et sæt AN-E til 200-300 tus. kr., og det var pludseligt som at høre på nogle helt andre højtalere. Det skal dog siges, at han ikke bruger skruer i forvejen ved demonstrationerne.

Spikes´ne/klodserne er lavet af klokkemalm, kaldte han det, og så er der et par gummibånd omkring, det er noget med at materialerne er meget lyddøde. De koster 225 kr. pr. stk. og jeg købte 6. De har faktisk selv udviklet dem i Audio Consult, og de er rigtig flotte, og der var ingen tvivl om at jeg skulle have dem med det samme. Vi prøvede dem senere hos min Kammerat med Snell E´erne, og det var med samme effekt (hans står på en lille mærkelig trækasse, som vi bare samme klokkerne under). Så han køber dem også, de kan absolut anbefales!

Johnny
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter bruges ønske

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Et tip der måske forbedre virkningen af klodserne, der er lavet af bronce, og hvis du bruger metalstander kan være, at ligge tyndt skind mellem stander og klods. Det skal være vaskeskind der bla. forhandles i biltilbehørsbutikker og supermarkeder.

Klodserne er også meget virkningsfulde under apparaterne. Men prøv selv og fortæl os hvad du oplever.

Johnny
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter bruges ønske

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Da du købte nye diskanter, blev du da også gjort opmærksom på muligheden for,at lave udluftning på enheden.

Der er også mulighed for, at montere en ny forplade fremstillet i bronce. Samme materiale som højttaler/apparatfødderne er lavet af.

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Johnny,

Jo jeg har set bronze tilbehøret. Jeg synes at bronze til diskanterne er kun pæne til de piano sorte kabinetterne, af hvad jeg har set. Jeg har ikke planer om at opgradere yderligere på snellerne JII, også fordi jeg har planer om at bygge et sæt Audio note E'er, og købe delefiltre og enhederne til dem. Desuden har jeg samelignede dem (JII) med AN-J, og kan ikke se at de skulle blive meget bedre i forhold til hvad det vil koste. Jeg kunne fristes til også at bygge et sæt kabinetter til dem (JII)  hvor som de nye Audio note kabinetter, med fronten og ryggen er lavet af russisk birke finer og siderne i MDF, for at se hvad der sker. Jeg frygter dog at de ville blive betydeligere strammer i det, og lidt af hyggen vil gå af dem. Men med hensyn til tweks som bronze understøtter, er det noget som må komme senere....lige nu er det mere de store ting som skal på plads og finjustering må komme til sidst. Men hvad har du selv Johnny af anlæg? er det Audio note hele vejen!

SES og tak for indlægget!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes