Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Monitor Audio - men hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Til vores nye stue på 25-30 m2 skulle jeg have nye højttalere.

Jeg har nu været i TapeConnection og fundet frem til at jeg vil have et par Monitor Audio. De ser pæne ud, forholdsvis høj WAF og så spiller de også godt.

Jeg har set på:

RS5 ( http://www.monitoraudio.co.uk/products/silver-rs/rs5/specifi cation?searched=RS5&highlight=ajaxSearch_highlight+ajaxS earch_highlight1 ) 

og

RS6 ( http://www.monitoraudio.co.uk/products/silver-rs/rs6/specifi cation?searched=rs6&highlight=ajaxSearch_highlight+ajaxS earch_highlight1 ).

Hvilken en ville passe bedst til en stue på den størrelse?

6'eren er lidt større/dyrere, men er den det værd i den stue jeg har? Synes umiddelbart den er pænest, med de 2 enheder hvor 5'eren kun har en.

Højttaleren må ikke være større eller dyrere, så det er nok en af disse to jeg ender med at købe.

Hvilken en vil I anbefale?

Til top Vis Flim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flim

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Uden at have hørt dem ville jeg uden tøven gå efter RS-6'eren
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Jørgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Du skal helt klart gå efter RS 6, du kan da høre om du ikke kan låne et sæt med hjem til test

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også vælge RS 6, kender godt nok ikke RS 5 men vil tro at den har en bas port på bagsiden, hvilket betyder at den skal stå lidt ud fra vægen. RS 6 har bas port på fronten hvilket betyder at den sansynlig vis kan placeres rimelig tædt op af bag vægen, så ud fra et WAF synspunkt vil du nok kunne placere RS 6 nemmer en RS 5, RS 6 spilder godt nok 2 HZ dyber en RS 5 men 38 HZ burde ikke give problemer.

Flim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svar.

Det med at låne med hje bliver nok et problem. Butikken ligger på Vesterbrogade i Kbh, og det er stort set umuligt at komme dertil i bil. Men jeg skal da lige ind og høre dem en gang til inden et evt. køb.

dan a. Du skriver at 6'eren spiller 2 Hz dybere - er det dårligt?

Jeg synes det er fikst at den kan stilles helt op langs væggen - klart plus på WAF.

Glæder mig til jeg skal ind og høre dem igen!

Hvad med højttalerkabel? Det var har nu er nok det billigste man kan eje. Gråt, tyndt og kedeligt.

Konen har accepteret højttalerne hvis hun får hvide kabler. Er der nogle bestemte man skal gå efter, eller skal jeg bare købe det billigste jeg kan finde? Er der virkelig en forskel?

Desuden - min gamle Philips FA930 (16 år gammel) forstærker - vil den give problemer? Jeg har læst på nettet noget med 2 x 75 har den, men hvad vil det sige? Er der nogen der kan hjælpe der?

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Du skal ud og have en ny forstærker efter min mening, evt. find dig en brugt Harman Kardon HK970, den kælder netop Monitor Audio fint, og kan findes for omkring 2000 kr.
Jeg ville helt klart vælge RS6'eren, da den efter min mening er en mere hel højtaler, har aldrig forstået 5'eren, jeg synes ligeså godt man kan vælge 1'eren, hvis man vil have noget mindre, og den spiller i øvrigt også dejligt..
At RS6'eren spiller ned til 38hz vs 40 hz på 5'eren betyder intet i praksis, i teorien vil det dog sige at 6'eren spiller en tand dybere, hvilket kun er kærkomment.

Og mht parkeringsforhold, så er der rig mulighed for dette, hvis du kører af kingosgade fra vesterbrogade og så ned til højre, så kan du parkere "bagved" tape connection, og det er intet problem at slæbe dine ting hertil, de har en sækkevogn du kan låne derinde..

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par monitor audio RS1 silver. Vil lige advare dig om at de blev meget lyse i diskanten efter nogle mdr.  Det var ikke det store problem da jeg havde min tranisitorforstærker, da den ikke var helt fin i opløsningen. Men det var ved at drive mig til vanvid da jeg fik sat min nye SE rørforstærker til. Jeg har fået dæmpet dem 5 db og nu lyder de godt. Så du skal helt klart tage din egen forstærker ned i TP og høre et par demo højt., hvis det er muligt. Ellers er det et par rigtig gode højtalere synes jeg. Går og tænker på at få opgraderet delefilteret i mine, da jeg tror der mere at hente ud af højtaler enhederne end de nuværende delefiltre kan præstere.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Flim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej Rune. Tak for svar.

Jeg havde egentlig ikke tænkt på at købe ny forstærker, da budgettet ikke er til det lige i øjeblikket. Jeg tænker på at købe en surroundforstærker om 1½-2 år, så der ryger den forstærker jeg har. Mon ikke den kan klare det indtil da? Så der om 2 års tid havde jeg også tænke på en center og to baghøjttalere samt den surround reciever. Så den tid den glæde.

Tak for info mht parkeringsforhold. Jeg må lige se på krak hvor det præcist er du mener.

Svend88 - jeg håber at de kan spille acceptabelt indtil jeg får mig en surroundreciever. Er det stadig HK når vi når dertil?

Mht højttalerkabler - hvor meget skal man give for dem, og hvor stor betydning har de?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Flim skrev:

Jeg takker for svar.

Det med at låne med hje bliver nok et problem. Butikken ligger på Vesterbrogade i Kbh, og det er stort set umuligt at komme dertil i bil. Men jeg skal da lige ind og høre dem en gang til inden et evt. køb.

dan a. Du skriver at 6'eren spiller 2 Hz dybere - er det dårligt?

Jeg synes det er fikst at den kan stilles helt op langs væggen - klart plus på WAF.

Glæder mig til jeg skal ind og høre dem igen!

Hvad med højttalerkabel? Det var har nu er nok det billigste man kan eje. Gråt, tyndt og kedeligt.

Konen har accepteret højttalerne hvis hun får hvide kabler. Er der nogle bestemte man skal gå efter, eller skal jeg bare købe det billigste jeg kan finde? Er der virkelig en forskel?

Desuden - min gamle Philips FA930 (16 år gammel) forstærker - vil den give problemer? Jeg har læst på nettet noget med 2 x 75 har den, men hvad vil det sige? Er der nogen der kan hjælpe der?

Som Rune også skriver så betyder det at den spilder lidt dyber en RS 5, 38 HZ er dog ikke voldsom dybt, så du burde ikke ha problemer med at styr bassen i et normalt rum/stue.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Flim skrev:

Svend88 - jeg håber at de kan spille acceptabelt indtil jeg får mig en surroundreciever. Er det stadig HK når vi når dertil?

Mht højttalerkabler - hvor meget skal man give for dem, og hvor stor betydning har de?

De spiller mere end acceptabelt, misforstå mig ikke. Men det ville ikke skade med en forstærker som har en lyd der hælder mod det varme. Nu har du jo chancen for at købe forstærker som matcher højtalerne (når den tid kommer). Jeg skulle ha' matchet mine højtalere til min nye forstærker, hvilket dog også lykkes med et par modtsande til 50 kr.

Højtalerkabler  har en vis betydning. Jeg købte Kimber 4 VS kabler (79 kr. M.) sammen med Højt. Men oplevede at Musikken blev til en gang larm ved høj volumen når der skete en masse med mange instrumenter på en gang. Det blev løst med Audioquest Type-8 Braid (250 kr. M.). Nu er der god opløsning i musiken ved høj volumen. Tror den enkelte forklaring på det er at der er flere og bedre ledere til at føre signalet frem. Så lad være at købe dig fattig, men find et par test plader som du kender godt og hør nogle forskellige kabler og vælg så det kabel som giver den lyd som du kan lide.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes