Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til opsætning af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej derude :)
Jeg har haft en sub stående et stykke tid og netop af mangel på tid er jeg først kommet i gang med at sætte den til nu. Det er en Canton AS 20 sub og et par Dali 104 der skal kombineres på en smart måde.
Det lader til at jeg har nogle muligheder for kombinationer og jeg aner ikke hvad jeg skal vælge, så jeg sætter dem op her, og så må nogen der er mere garvede end mig gerne hjælpe med at vælge :
1) Jeg kunne KØBE et subwoofer kabel og sætte det fra forstærkerens "Sub woofer" udgang til indgangen på suben. Let men kræver penge.

2) Jeg kunne tage Speaker B udgangen fra min forstærker og køre den ind i "From reciever" på suben (med højttalerkabel som jeg har massere af = gratis), men her er jeg i tvivl for der er også en udgang på sub'en der hedder "To speakers", så er det meningen at man skal sætte sine højttalere til sub'en så de "kører gennem" den i stedet for direkte fra forstærkeren? Jeg tænker at det vel er sådan så sub'en kan skære alt det bas den spiller fra i det signal den sender til højttalerne, men hvad ved jeg.... Det lader i hvert fald ikke rigtigt til at der er så meget glæde ved bare at sætte Speaker B udgangen til "From reciever" for der er næsten ingen lyd i den...

Er det ene bedre end det andet? eller hvordan? Gerne nogle råd. og nå ja øhm grunden til at jeg gerne vil have sub'en til er mest at jeg efterhånden har fået en ret stor kærlighed for dancehall og der altså bare noget federe ved at kunne mærke bassen når man skruer højt på lige i den her genre i hvert fald...   

Håber ret meget nogen vil forklare mig et eller andet smart... Måske er mit spørgsmål i virkeligheden mest bare mulighed 2.

Mvh. Jens

Sundhed: koffein, nikotin, alkohol
Til top Vis sjellest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjellest

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil køre dine satelitter over subben, hvorfor så ikke bare bruge 'A'-højtalerudgangen? Der er næsten ingen lyd i Speaker B? Har du husket at slå den til?

Da din receiver har en subudgang, går jeg ud fra, at det er en surroundreceiver. Så kan du bruge den til at indstille deling mellem sub og satelitter. Det burde i det mindste i princippet give en bedre lyd, fremfor at køre gennem subben.

Et enkelt phonokabel koster meget lidt! Ellers må du ud at samle tomme flasker...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Din antagelse om at 'to speaker' er for at subén kan skære det fra til højttalerne den selv spiller er korrekt.
Mht. om du skal bruge det ene eller det andet vil jeg gå ud fra du får det bedste resultat med rca-kabel fra sub-out til 'from reciever. Men lytning frem og tilbage er som altid eneste måde at finde ud ad det. Dette vil sikkert også give dig flere muligheder mht. justering af subén, ikke mindst fra din lytte-position.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Hvis du vil køre dine satelitter over subben, hvorfor så ikke bare bruge 'A'-højtalerudgangen? Der er næsten ingen lyd i Speaker B? Har du husket at slå den til?Da din receiver har en subudgang, går jeg ud fra, at det er en surroundreceiver. Så kan du bruge den til at indstille deling mellem sub og satelitter. Det burde i det mindste i princippet give en bedre lyd, fremfor at køre gennem subben.Et enkelt phonokabel koster meget lidt! Ellers må du ud at samle tomme flasker... </span>

Det er slet ikke satellitter jeg opererer med her du . Jeg har skam husket at slå speaker b til.... Kan også godt høre at der er lyd når jeg slår speaker a fra, så der er hul igennem, men det er stærkt begrænset... Og jo det er en surround forstærker (Sony str dg700, enhver sidder vel inde med noget hi-fi at skamme sig over ). Tjooh. Det er mere at jeg har et phono kabel på 1m og det mener jeg at have betalt omkring 200 kr for i sin tid (men det var så også stereo dengang, nu bruger jeg bare kun det ene) og jeg samler skam kun flasker når jeg er ved at løbe tør for penge (det er desværre sket 16 år = fattig).

sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Din antagelse om at 'to speaker' er for at subén kan skære det fra til højttalerne den selv spiller er korrekt.Mht. om du skal bruge det ene eller det andet vil jeg gå ud fra du får det bedste resultat med rca-kabel fra sub-out til 'from reciever. Men lytning frem og tilbage er som altid eneste måde at finde ud ad det. Dette vil sikkert også give dig flere muligheder mht. justering af subén, ikke mindst fra din lytte-position.Mvh. l´Blundt

Ja okay :) Jeg kan se din pointe. Men det var mere hvis nogen sagde, stop en halv, det er noget l**t hvis du gør det ene f.eks. Så kunne jeg spare den tid! :)
Og lidt ude af kontekst... Fantastisk avatar! Håber du står inde får det du viser, og måske overfortolkende men har dit navn noget at gøre med Blunts? For det kunne være ret hård stil... :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kalder altid højtalere, der opererer sammen med en sub, for satelitter - uanset størrelse . Af nemhedsgrunde, simpelthen. Et phonokabel behøver altså ikke at koste 200,-.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes