Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: basventil vs. basport? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arildskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Mine Infinity Kappa 90 har to 10" basenheder som i første omgang er forbedret væsentligt med ekstra afstivning indvendigt. En ven foreslog yderligere et par basventiler istedet for porten.

Ventilerne er dog lidt mindre i diameter således jeg skal fremstille en plade hvori basventilerne monteres.

Men er det noget rod jeg er ved at foretage mig? Udover selvfølgelig at prøve det af, ville jeg da gerne have lidt input fra kyndige der kan vejlede om jeg er på vildspor eller om det kan blive bedre.

Michael 

Til top Vis Arildskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arildskov

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej..

Enhver modifikation kan og vil ændre lyden. Mange vil sige, at en ventil frem en port (bassreflex) er vejen frem. Det vil fjerne noget bulder (hvis der er noget), men det vil også reducerer den nedre frekvensgrænse, så den ikke spiller med høj output med de nederste frekvenser. Bassreflex er smart, fordi det udnytte membranen bagside, som så spiller sammen med porten. Du kan risikerer, at dine højttalere bliver impotente. Hvis du bruger dem som Front til et SS, så vil eksplosioner blive kedelige og måske mangle lidt pondus.

Skal du ombygge dem rigtigt, så skulle du fylde dem op med dæmpematriale, hvis du går efter en hurtig impuls gengivelse, samt et lavere bass-output....og sammen med de akustiske ventiler. Det er en gammel opfindelse, men træerne vokser stadig ikke op i........ Man må ligesom bestemme sig for hvis man vil opnå?

Om det er bedre med en ventil (du skal nok brug mere end en pr side), det er svært at sige. Det giver din forstærker en nemmere belastning, og hifi vennerne vil klappe dig på skulderen, og nu fået dine store højtalere med 10"er, til at lyde som om de kun har en 10"er. Du kan jo bare put noget skum eller gamle underbukser. Du burde let kunne høre, om det forbedre gengivelsen.

Dine infinity´s er nok meget fede som de er. Hvis du piller for meget i dem, så risikerer du, at mister værdi. Skulle du noget, så køb en større forstærker. Ellers kunne du også overveje om en Renesiance 80 ikke var noget istedet. De er også mindre og diskant/mellemtone har en god højde.  

Mvh

Arildskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej...

tak for input.

Prøvede at putte noget i porten og det gjorde dem i høj grad impotente.

Til top Vis Arildskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arildskov

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes