Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Generel hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Waxed-feet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Goddag.

Jeg er ny på området og dette forum anbefales for nybegyndere. Jeg har svært ved at finde hvad jeg leder efter i andre tråde, så undskyld hvis indholdet her er lidt trivielt...

Jeg overvejer at udskifte de gamle højtalere, forstærkeren og cd/radio-værket. Det har selvfølgelig rejst nogle spørgsmål.

1. Hvad skal man se efter i en "god" forstærker?

2. Hvad bør man gå efter omkring forholdet mellem effekt på forstærkeren og højtalerne?

3. Er det nødvendigt at stille højtalere mere end en ½ meter fra væggen? (Går efter 2 gulvhøjtalere)

Det gamle anlæg består af en gammel Nikko forstærker der vist blev købt brugt for 20 år siden, samt nogle højtalere fra hifiklubben der nok har 25 år på bagen. Selvom brugt ikke betyder dårligt er 20 år meget, og der er sikkert utallige milesten mellem nyt udstyr og det jeg har nu.

Der er stor forskel på forstærker-priser, så derfor tænker jeg selvfølgelig også på hvilket prisleje der er fornuftigt.

Jeg går absolut ikke efter det bedste af det bedste, men jeg håber i kan/gider hjælpe mig. Hvis der kunne blive foreslået nogle forstærker-modeller, nye som gamle, som jeg måske kan erhverve mig for under 2.000, vil jeg også være taknemlig.

På forhånd tak ..
Til top Vis Waxed-feet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Waxed-feet

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej, og velkommen til . Jeg læser dit indlæg somdu leder efter nye højttalere, forstærker og CD men i første omgang en ny forstærker ? Med et budget på 2K bør du købe brugt for at få mest for pengene, og der er meget at vælge imellem. Hvilken musikstil hører du og hvilke højttalere samt CD har du nu ?  

Waxed-feet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hmm, selv hører jeg mest elektronisk musik, men bor stadig med min moder som er til pop/rock og en smule jazz...

De nuværende er to montax (ved ikke om det er mærket, det er det eneste jeg kan finde) og to Jamo 702..

Sammen med Nikko-forstærkeren sidder en NAD radio og en Excel-afspiller..

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

omega audio har nogle virkelig gode tilbud på nogle marantz forstærkere. én er sat ned fra 3500 kr til 2000 kr, hvilket, i mine øjne, er et rigtig godt køb i den prisklasse.

mvh

tilføjelse:

glemte lige at svare på dine spørgsmål.

1: en god forstærker bør være strømstærk, dvs have en god solid (tung) strømforsyning. har den dette betyder det ikke helt så meget, hvor mange watt den kan yde.

2: forholdet mellem hvor kraftig forstærkeren er og hvor meget højttaleren kan tåle er ikke så vigtig, så længe der ikke opstår forvrængning. men generelt vil jeg sige, at forstærkeren hellere skal være for kræftig end for svag, da de svage forstærkere ofte vil forvrænge ved lavere volume end de kraftige. skal man så spille meget højt, kræver det selvfølgelig, at højttaleren er bygget til netop dette. 

3: det er op til en selv, hvor langt fra væggen man vil stille sine højttalere. det er også meget individuelt fra højttaler til højttaler, hvor langt fra væggen den skal stå. generelt siger man, at jo tættere på bagvæggen højttaleren står, jo mere bas får man. hvis basrefleksen vender fremad, kan højttaleren som regel stå tættere på væggen, end hvis basporten vender bagud. trykkammer højttalere er ofte lidt nemmere at placere, da de ikke har nogen basrefleks. andre højttaler, som f.eks. mine, er designede til at stå så tæt op ad væggen som muligt, for at få en øget bas effekt.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Waxed-feet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tak, så blev jeg da en anelse klogere..

Er der nogen der har nogle forslag til forstærker og højtalere? vil gerne have en forstærker, 4 gulvhøjtalere, (høje søjle-slags) og et radio/cd-apparat for.. tja, 4-6.000, hvis det da er muligt..

På forhånd tak ..

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

hvad skal du bruge 4 højttalere til?

vil stadig anbefale den der marantz forstærker, men eller søg på dba.dk (den blå avis). der kan du sætte max prisen til 2000 kr.

højttalere vil jeg ikke anbefale, da det er meget individuelt, hvad man kan lide at lytte til.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Waxed-feet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Rummet de skal stå i er ikke firkantet, men lettere inddelt.. Det kan sagtens være to er nok til at spille det hele op, det skal jeg ikke kunne sige.. hvad tror du ?

Faldt også lige over NAD C315BEE som jo ligger i det prisleje. Ud fra nogle få anmeldelser ser det jo godt ud, men efter at have set hvad andre giver for forstærkere må der næsten stikke noget under. Er der evt. nogen der har erfaring med denne?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes