Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: jbl 4412a polaritet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

er det rigtigt at jbl 4412a skal tilsluttes ,med det sorte bananstik som rød input stik ,altså sætte rød til sort ,efter diagrammet er sort + input ,hvis bassen skal sidde i rigtig fase ,som jeg forstår filteret så sidder bas og mellemtone ,med samme positive fase og diskanten sidder i modfase

som jeg kan se det skal grøn til bas + og grøn sort til bas-

indsat her er et link til diagrammet  http://www.jblproservice.com/pdf/Studio%20Monitor%20Series/4 412ALR-1.pdf

hvordan finder jeg ud af hvilken terminal der er hvad på mellemtone og diskant ,de er ikke markeret med en lille rød plet eller + og - ,man kan jo ikke sætte et batteri på og tjekke den vej ,hvad gør man så

og hvor finder jeg en rigtig bruger manual til 4412a ,har kun kunnet finde den til 4412

mvh frede

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

hej frede 4500

det du skal gøre er at vende kablet efter delefiltret så rød går sort og sort går til rød og ellers lade mellem tone og diskant sidde normalt.sådan har det været med alle ældre JBL basser jeg har haft(le 123a  le 14a osv)check med et lille batteri.ved plus skal membranen bevæge sig ud af.

håber det gir mening     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Som der står, og som carsten pointerer, hvis bassen bevæger sig fremad, når du tilslutter et 1,5V batteri med plus til rød og minus til sort, så er alt i den skønneste orden, dette uanset farven på kablerne...
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

på diagrammet er der markeret at ,sort er positivt input ,det stemmer overens med det fysiske filter ,den røde indput terminal går direkte til fælles stel/- ,på det fysiske filter ,når batteriet er på det sorte input går membranen ud ,hvis jeg tilslutter højtalerne normalt rød til rød og sort til sort ,mellem forstærker og højtalere ,spiller bas og mellem tone i modfase og diskanten spiller i fase ,vender jeg det om er det modsat ,kan kun udlægge diagrammet som at højtaleren ,skal tilsluttes med rød til sort mellem forstærker og højtaler

enhederne vender som de er monteret fra jbl,s side

http://www.jblproservice.com/pdf/Studio%20Monitor%20Series/4 412ALR-1.pdf

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Du burde også kunne udføre batteri tricket på mellemtonen, omend udslaget vil være meget lille.
Jeg er dog i tvivl om du vil teste om fasen er ens på begge højttalere eller om det er 'absolut fase' du vil opnå?
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

det undrer mig bare hvorfor ,højtaleren skal tilsluttes omvendt ,for at være i fase i bassen ,virker noget omvendt på mig

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det er et gammelt JBL fænomen

Generelt set.... så længe begge højttalere er tilsluttet på samme måde, så er det ikke vigtigt om det er rød til sort eller rød til rød.
Hvis du vil dykke mere ned i emnet så er der massere af snak om det på dette forum http://apollo.csdco.com/vbulletin/showthread.php?s=0a3222811 e52225b114041fdd254d92e&t=2459

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

For det første: 'omvendt' fasning af f.eks. mellemtone er ikke unormalt med mange filtertyper, især de ældre. For det andet: som en anden nævner, har JBL en tradition for at køre med en omvendt fasning af deres enheder.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

hej

du skal bare bytte om på plus/minus på bas højtaleren efter delefiltret.

hvis du gør det på terminalerne ind i højtalerne spiller mellemtone/diskant forkert.--meget mærkeligt lyd billede.

carsten

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

fandt en masse om palarity om jbl pro ,der stod at 4412a er et possitivt system ,hvor + til rød skal give udgående membran udslag ,i modsætning til 4412 der er et negativt system ,hvor membranen går indad ved + strøm på den røde terminal ,så den tidligere ejer af mine højtalere ,har byttet om på ledningerne til bassen så den har forkert polaritet ,resten af filteret er korrekt ,da der er kabelsko på diskant og mellemtone ,hvor den ene terminal er hun og den anden er han kabelsko stik ,så man kan ikke vende de 2 enheder forkert ,bassen har ikke kabelsko stik mem klem terminaler og her kan man vende tingene forkert

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

hej

ok jeg vidste ikke at der er noget der hedder positivt og negativt ved højtalere men af alle de jbl jeg har haft har basmembranen bevæget sig ind hvis man sætter + til rød.

den første jbl jeg har haft hvor bassen bevæger sig ud ved + til rød er mine nuværende L 100 (dansk model)

carsten

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juli 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

jeg linker lige til dette spændende dokument på jbl pro ,som forklarer negative og possitive højtalere http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n12b.pdf

deres filtre er bare lidt omvendte i forhold til det man normalt ser ,men de ved åbentbart hvad de gør på jbl pro ,for det spiller fantastisk godt ,man skal bare sætte ,nogle ordentlige komponenter i delefilteret på jbl pro ,så lukker de op for himmeriget

forstår ikke de bruger alm trådviklede standard modstande ,en bipolar kondensator i serie med mellemtonen ,og spoler med jernkerner i serie med bassen ,dog har mellemtonen en ok luftspole i serie med signalet

så bas og diskant er nu i fase og mellemtonen er i modfase ,virker korrekt i forhold til filterets stejlhed 12db på bassen 12db på mellemtonen og 18db på diskanten ,så skal mellemtonen vendes og i 2 vejs sydtemmer vender man diskanten ved 12db / 12db filtre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes