| Forfatter |
|
Nicolai Geneser Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har for nylig købt mig 2 par højtalere, et par Cerwin vega VS10'er og et par der er næsten det samme.
Jeg satte dem til en sony forstærker der slet ikke kunne trække dem ordentligt, og derfor køber en ny, men vil også gerne
have en subwoofer til at spille med.
Så jeg skal bruge en forstærker der kan få alle mine 4 højtalere til at spille og mulighed for at sætte en aktiv subwoofer til.
Nogen der har et bud på hvad det skulle være?
Mvh Nicolai
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
en subwoofer der skal kunne spille 4 cerwin vega op, så det virkelig vil gøre en forskel, vil nok blive ret dyr.
any way, så er det forholdsvis sjældent med en desideret 4 kanals forstærker. de fleste forstærkere med to højttalerudgange (a/b) kører over samme strømforsyning.
ved at bl.a. nad har lavet nogle multikanal forstærkere, som skulle være ret alsidige, da de forskellige kanaler kan brokobles individuelt. måske kunne sådan en være løsningen?
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai Geneser skrev:
Hej
Har for nylig købt mig 2 par højtalere, et par Cerwin vega VS10'er og et par der er næsten det samme. Jeg satte dem til en sony forstærker der slet ikke kunne trække dem ordentligt, og derfor køber en ny, men vil også gerne have en subwoofer til at spille med.
Så jeg skal bruge en forstærker der kan få alle mine 4 højtalere til at spille og mulighed for at sætte en aktiv subwoofer til.
Nogen der har et bud på hvad det skulle være?
Mvh Nicolai |
|
|
Tjah, en NAD surround reciever vil sikkert sagtens kunne håndtere et par CV'ere. Tror det bliver noget virkelig bøvl hvis man skal have en stereoforstærker med a+b udgang + sub. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man købe en kraftig stereo forstærker og så sætte kablerne fra 2 højtalere sammen så det bliver til et kabel, og så bruge
de to kanaler?
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai Geneser skrev:
Kan man købe en kraftig stereo forstærker og så sætte kablerne fra 2 højtalere sammen så det bliver til et kabel, og så bruge de to kanaler? |
|
|
nej, det må du aldrig gøre!
hvad er baggrunden for at du vil køre med 4 højttalere samtidig? det vil ødelægge stereobilledet og der vil sikkert opstå en masse intereferens, som vil kunne lyde dårligt. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså har allerede de 4 højtalere hehe, vil gerne have dem alle sammen til at spille, flere højtalere = mere lyd ikke sandt?
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEj ikke hvis man kun har en lille frostærker man presser.....
sælg to af dem og køb en brugt PA forstærker.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai Geneser skrev:
| Altså har allerede de 4 højtalere hehe, vil gerne have dem alle sammen til at spille, flere højtalere = mere lyd ikke sandt? |
|
|
for at drive 4 højttalere ordentligt, kræver det også 4 desiderede forstærker kanaler. et enkelt sæt cerwin vega burde kunne spille rigelig højt. men det kræver selvfælgelig en solid og kraftig forstærker.
jeg vil også råde dig til at sælge det dårligste sæt af dine højttalere og så bruge lidt flere penge på en fed forstærker. af forstærkere med kraftige strømforsyninger, som er til at betale, kan bl.a. nævnes rotel, nad, amc og harman kardon. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
Nicolai Geneser skrev:
| Altså har allerede de 4 højtalere hehe, vil gerne have dem alle sammen til at spille, flere højtalere = mere lyd ikke sandt? |
|
|
for at drive 4 højttalere ordentligt, kræver det også 4 desiderede forstærker kanaler. et enkelt sæt cerwin vega burde kunne spille rigelig højt. men det kræver selvfælgelig en solid og kraftig forstærker.
jeg vil også råde dig til at sælge det dårligste sæt af dine højttalere og så bruge lidt flere penge på en fed forstærker. af forstærkere med kraftige strømforsyninger, som er til at betale, kan bl.a. nævnes rotel, nad, amc og harman kardon. |
|
|
Jeg er ikke helt enig i at man ikke kan anvende 2 højttalere pr kanal. (Ser dog ingen grund til det  ) Hvis han anvender en kraftig forstærker, som kan køre stabilt over 1 - 2 ohm fx, er det muligt. Jeg går ud fra at CVen er en 4 ohms højttaler? Hvis du sætter 2 højttalere til, på samme måde som du ville gøre med en, vil modstanden blive halveret. Hvis du ikke kan se logikken i at halvere modstanden ved fx 2 x 4 ohms højttalere, kan jeg forklare det på en meget nem måde: Hvis du har en haveslange med en 4 mm åbning, kommer der fx max 100 liter vand ud i minuttet pga vandslanges modstand mm. Hvis du så tog en haveslange til, så du nu har 2 slanger, så vil du have 200 liter i minuttet. Modstanden i den enkle haveslange er den samme, men fordi der kommer dobbelt så meget ud, har du jo både matematisk og praktisk set halveret vandhanes arbejde, eller sagt anden måde: Du har gjort vandhanens (forstærkerens) udløb af vand (strøm) dobbelt så hurtig (meget). Problemet er så om vandhanen/forstærkeren er i stand til at kunne følge med! Vanhane-tryk er der umiddelbart ikke de store problemer med, men en presset forstærker er noget skidt! Hvis du presser en forstærker til at levere mere end den kan, vil den højest sandsynligt forvrænge lyden, og dette er skadeligt for en hver højttaler. Du kan også risikere at forstærkeren slår fra konstant, eller i værste tilfælde vil brænde af, hvis dens "protect mode" ikke virker/eksistere. Men der findes mange PA forstærkere, som er designet til 2 og 1 ohms brug, og de kan også findes brugt på nettet. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
morellen Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal spille med alle 4 højtalere vil jeg anbefale dig at købe en forstærker med pre-out og så en effektforstærker.
Så kan forstærkeren trække det ene sæt, og effekten det andet.
En anden løsning kunne også være en for-forstærker med 2x preout og 2x effektforstærkere - men så er vi måske oppe i en lidt dyrere løsning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af jer der kan komme med et link til et eksempel på hvad jeg skal bruge til at trække dem? for jeg er stadig ret
flad på hvad jeg skal købe :)
mvh nicolai
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai Geneser skrev:
Er der nogen af jer der kan komme med et link til et eksempel på hvad jeg skal bruge til at trække dem? for jeg er stadig ret
flad på hvad jeg skal købe :)
mvh nicolai |
|
|
Hvor meget er der sat af? __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |