Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reol-HT ~4K.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hey..

Jeg har gået med en lille drøm om at få samlet mig et stereoanlæg 2.0 (så ingen sub) kun til lytning af musik. Og den sidste månedstid har jeg fået indkøbt lidt dele til projektet. Det er blevet til en Cambridge Azur 640a (v.1), en Azur 340c og en DAC-Magic, der foruden at skulle spille med CD-afspilleren, også skal brugs sammen med musik fra en PC.
Så langt så godt.. Nu mangler jeg så, den nok vigtigeste komponent, højttaleren :-) .

Rådighedsbeløbet til højttalersæt (2stk.) Bliver omkring 4000kr. og kan måske strækkes til 5K.kr. Nyt som brugt.
Eneste krav fra fra "indenrigsministeren" er at det skal være reolhøjttalere, som naturligvis skal
godkendes udfra et æstetisk-valg. Musikmæssigt vil de blive udsat for lidt af hvert. Jeg selv foretrækker musik som Kashmir, Dizzy Mizz, Radiohead o.lign. Hun lytter Pink, Britney, James Morrison.. Så den dybeste bas er ikke et krav.

Højttalere jeg selv har overvejet:

Nye højttalere:
-B&W 685. Har selv haft lyttet en del til disse hos et familiemedlem, med ovennævnte plader og et nyere NAD anlæg til at trække dem. Og må indrømme at lyden falder i god smag. Overvejer at tage et smut forbi en Hifiklubben og give dem et lyt på et lignende Cambridge setup.
-XTZ 99.25 eller 99.26. Udelukkende baseret på andmeldelser jeg har læst hist og her på nettet. Så hvis nogen har personlige erfarringer med disse så vil jeg meget gerne høre om det.

Brugt:
-XTZ 99.25 eller 99.26 :)
-Jamo concert 8. Har jeg også lagt øre til og er positivt overrasket over hvor meget bund der kan være i HT`ere af den størrelse.
-Vienna Haydn. De er jo gudesmukke men synes at have læst at de har tendens til at lyde lidt lyse og parret med Cambridge der ligeledes skulle ligge lidt over i den lyseende, så er jeg bekymret for udfaldet?!

Alle forslag er velkommende.

En sidste ting. De skal stå på en reol/skænk med kun få centimeter fra væggen og lytterummet er en stue på små 25m2.

Vh.Martin
/Go`weekend

Til top Vis lepton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lepton

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Vienna spiller IKKE lyst. De er varme i lyden og meget afslappede i lyden imo.

Tror de vil spille rigtig godt samme med Cambridge som er lidt til den lyse side.

Tror dog at du får problemer med bassen på dem hvis de skal stå så tæt op ad væggen. Det tror jeg faktisk gælder de fleste højttalere med mindre de er lavet til det. Mener System Audio har lavet en lille højttaler som er bygget til placering op ad væggen.

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 07 August 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber Toy Speaker - fantastisk flot og lækker lille standerhøjttaler, og så lyder den fremragende. Mener den koster 5.000-6.000 kr. for et sæt.

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 07 August 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

PS. De vil også gøre sig fint på en skænk, og det vil kun presse lidt mere bas ud af dem, hvis de står tæt på bagvæggen, selvom det dog ikke giver optimal baspræcision...

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hold da op så vender man lige ryggen til computeren og straks bliver man bombarderet med svar .. Fedt :)

Til Thue:
Okay, hvis det passer at de ikke spiller lyst, så er de Vienna pludselig MEGET interessante, især med brugtprisen taget i betragning. Har du nogen ide om hvor man kan høre dem? Eneste danske forhandler jeg kan finde er Vassagohifi. Og Odense er ikke just lige rundt om hjørnet (bor i kbh). Tak for tippet om System Audio, vil jeg kigge google lidt på. Hehe..

Til Kenneth_P:
Uha de Sonuser ser bestemt heller ikke dumme ud
Desværre ligger de lige det over mit budget som du selv nævner.

Tak for de hurtige svar..

Har en måned eller to til at snuse lidt omkring inden jeg bestemmer mig, så kom endelig med flere bud. 

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

lepton skrev:
Hold da op så vender man lige ryggen til computeren og straks bliver man bombarderet med svar .. Fedt :)

Til Thue:
Okay, hvis det passer at de ikke spiller lyst, så er de Vienna pludselig MEGET interessante, især med brugtprisen taget i betragning. Har du nogen ide om hvor man kan høre dem? Eneste danske forhandler jeg kan finde er Vassagohifi. Og Odense er ikke just lige rundt om hjørnet (bor i kbh). Tak for tippet om System Audio, vil jeg kigge google lidt på. Hehe..

Jeg mener også at Rene i Vassago er eneforhandler. Dog er der solgt en del her i DK, så hvis du er heldig er der en som ejer et sæt i nærheden af dig som giver en lytter

PS: Det Sonus Faber jeg har hørt har også lydt rigtig godt. Lidt varmt med masser af 3d og rigtig flot stemmeproduktion. Og så er SF´s finish også i topklasse, ligesom Vienna. 

Har ikke hørt de små Toy, men fin er de da.

Her er lidt læsning / andres meninger om Haydn:

http://www.nerds.dk/?page=visanmeldelse&id=99

http://www.audioreview.com/cat/speakers/bookshelf-speakers/v ienna-acoustics/haydn-grand-/PRD_340194_4290crx.aspx

http://209.85.129.132/search?q=cache:TIISuSajF3IJ:www.vienna acoustics.at/reviews/ConcertGrand/HaydnGrand0511_DK.pdf+vien na+acoustics+Haydn+high+fidelity&cd=4&hl=da&ct=c lnk

lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Dejligt med lidt godnatlæsning
Ja okay, set i lyset af linksene ser det ud til jeg har taget godt og grundigt fejl mht. den lyse lyd fra Viennaen. Men det er jo kun godt, kan man sige.
Fandt testen på Nerds.dk lidt interessant, hvis det virkeligt forholder sig sådan, at de små enheder meget let bliver tvunget ud hvor de ikke helt er fysisk demensioneret til at være med. Hmm.. Er der grund til bekymring og skal man overveje sådan et delfilter som der står nævnt i testen.? Har absolut ingen ide om hvordan sådan et ser ud og hvordan man skulle bruge det.   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes