Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hi-Fi Klubben: Kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er ved at samle mig et nyt system, og jeg synes virkelig, det er svært at finde noget ordentligt brugt, som også kan sendes hele vejen til skod-sydjylland, hvor jeg bor. Her i området har jeg svært ved at finde noget tilfredsstillende.

Jeg har så kigget på denne højtaler: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/arg on_7240_hoejttaler_sort.htm

Er det i orden? Nogle som har erfaring med dette mærke? Beskrivelsen virker god. Så 2 af dem og en forstærker? Nogle forslag til en forstærker? (må gerne være brugt og til en fornuftig pris!)

mvh Rune

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 August 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Da jeg var i HFK i Roskilde og hørte den side om side med en B&W 686 og 685, var der ingen tvivl om at du får langt mere for pengene ved lige at
give den smugle mere og få B&W 686eren, selv om den er noget mindre og og ikke har dobbelt bas som Argon højttaleren har. Jeg ville klart lige
give de få hunderede kr mere, selvfølgeligt kan man altid sige at hvis man lige giver lidt til, så får man lige lidt mere. Men her er der virkeligt noget
om det, du får meget mere lyd for pengene ved B&Wen, det kan du også klart høre når du kommer ned i butikken.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 August 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Argon er egentlig ikke ét mærke - det er noget, som Hifiklubben selv importerer, og så giver det navnet Argon. Men det kan være udmærket - jeg har en ganske fin Argon DAB-radio til anlægget, som kostede 500 kroner. Så prøv at høre dem - men sammenlign også med de billigste Dali og B&W.

Hvis du vil have gulvhøjttalere i den prisklasse, så tror jeg ikke, der er noget, der slår dem, jeg selv har, nemlig XTZ 89 Front - med forsendelse fra Sverige koster de omkring 2200 for et sæt. De kan fås i sort eller valnød, og bestilles her:fyndborsen.se
De spiller overdrevet godt, og kan vist trækkes af stort set enhver forstærker.

Hvad forstærker angår, er der mange muligheder. Min egen NAD er fra en genbrugsbutik, spiller fremragende, og kostede en 50'er - så det er muligt at gøre den slags fund Det kan man selvfølgelig ikke rigtig satse på, men det kan alligevel være et forsøg værd at støve rundt i genbrugsbutikkerne - og hvis det er til den pris, kan det ikke gå helt galt, hvis det alligevel ikke lyder så godt.

Ellers kan du jo kigge både i køb-salg-bytte her på siden, og på dba.dk, og finde nogle af de gode mærker og modeller - jeg har desværre ikke så bred viden, så jeg kan ikke give råd om specifikke modeller, men det er der andre, der kan.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Christian Jense: Det er sku ikke et spørgsmål om få hundrede kroner, desværre. :( Men tak for dit svar alligevel, det lyder da til, at højtalerne kan levere okay til den lave pris.

Dysterland: Ja, genbrug er sku altid et herligt sted! Jeg har selv fundet mig en super lækker JVC pladeafspiller, som jeg glæder mig til at få i brug. Den kostede kun 150,- og kommer til at køre så sweet. De XTZ 89 Front højtalere der koster altså bare lige 600 kroner mere inkl. forsendelse, og jeg ved ikke, om det er noget, jeg gider vente på at have penge til at give. Jeg mangler virkeligt et anlæg! Men det ser virkelig fede ud. Tak for dit svar. :)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Check evt. denne annonce: http://www.papkassen.dk/BuyAndSell/show.asp?adid=199210

Til 2000 kr er Klipsch RF-15 et superfedt køb IMO. Bemærk dog at de har refleksport på bagsiden, hvilket gør at de yder deres bedste hvis de har lidt luft til bagvæggen - så det kommer lidt an på pladsen..!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
de har refleksport på bagsiden, hvilket gør at de yder deres bedste hvis de har lidt luft til bagvæggen

Det er ikke portens placering, men hvor fyldig bassen er totalt set, der bestemmer, hvor tæt man kan sætte en HT op ad væggen,
refleks eller lukket. Porten kræver bare min.3-4 cm for at kunne ånde.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 August 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Alterativt vil jeg nok anbefale noget brugt B&W eller Dali, den gamle 600 serie fra B&W spiller også fremragende, så det er måske et bud værd.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

RuneB90 skrev:
De XTZ 89 Front højtalere der koster altså bare lige 600 kroner mere inkl. forsendelse, og jeg ved ikke, om det er noget, jeg gider vente på at have penge til at give. Jeg mangler virkeligt et anlæg! Men det ser virkelig fede ud. Tak for dit svar. :)

Nej, det bliver da samme pris som de Argon, du selv linker til, som i billigste udgave koster 1200 stykket.
XTZ 89 Front koster 2780 svenske kroner for et sæt, plus 400 i fragt, altså 3180 svenske kroner - det bliver, med dagens kurs fra valutakurser.dk, til 2318 danske kroner og 22 øre (Ja, jeg skrev godt nok 2200 før - kursen er steget lidt, siden jeg købte selv).
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Rune, det skulle da være muligt for dig på den ene eller den anden måde at få køre lejlighed til Århus hvor de QLN'ere står?

Ellers synes jeg også du skulle købe dig et sæt XTZ 93 WMT eller 89 Front. Du får det dobbelte for pengene i dette mærke end i
Argon. Trust us
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tror, jeg bestiller de der fra Sverige - havde selvfølgelig lige glemt aaaalt om den svenske krone. :)

Kan den der Argon forstærker fra hifhiklubben trække de højtalere?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/argon _amp3245_forstaerker.htm

Eller skal jeg helt op i sådan en her?
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=124391
Som selvfølgelig heller ikke kan sendes...

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ja, den Argon kan sagtens trække dem, ud fra hvad jeg ved.

Men hvis jeg var dig, ville jeg enten købe en lidt dyrere forstærker, fx NAD, Cambridge eller Denon (jeg ville nok vælge NAD C315BEE til 1999), eller også købe en meget billig genbrugs-forstærker nu, og spare sammen til en dyrere senere. Men det kan selvfølgelig også være, den Argon forstærker er god - prøv at tage ned og høre den.

RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det er  bare fordi de to XTZ 89 er "Effekt: 250 W Short term IEC 268-5, 150 W Long term IEC 268-5"
Forstærkeren har kun "
Udgangseffekt 8 ohm: 2 x 50 watt"
Hænger det sammen?

Jeg ville også gerne vælge en federe forstærker, men pengene rækker bare ikke.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også vælge C315BEE eller kigge på noget brugt HK/NAD til en billig penge. Men tillykke med XTC'erne :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

For de 1200 den Argon forstærker koster, kan du finde en rigtig fin forstærker på brugtmarkedet. Der var masser af gode bud
på en brugt forstærker i din sidste tråd. Så en af dem eller noget tilsvarende ville være bedst
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

RuneB90 skrev:
Det er  bare fordi de to XTZ 89 er "Effekt: 250 W Short term IEC 268-5, 150 W Long term IEC 268-5"
Forstærkeren har kun "
Udgangseffekt 8 ohm: 2 x 50 watt"
Hænger det sammen?
Det er blot angivelser af hvor meget effekt højttalerne maksimalt kan tåle henholdsvis i (meget) kort tid, og længerevarende belastning, det er ikke et udtryk for at de kun vil spille som de skal hvis du spænder en 150w forstærker foran. De skulle have en følsomhed på 90db, hvilket er forholdsvis højt, og det betyder at de sagtens skal spille pænt højt med en 50W forstærker.

RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Okay, det lyder forståeligt.
En forstærker som denne: http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/denon _pma-510ae_forstaerker_sort.htm - er det fornuftigt? Når jeg så tilslutter den min computer, skal jeg så bare tilslutte gennem "line"? Når der ingen "aux" er?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Ja, det kommer ud på eet.

Husk at tænde computeren før forstærkeren, og slukke forstærkeren før computeren - der kan godt komme nogen kedelige mislyde og fejlstrømme fra en PC hvis den tændes eller slukkes mens forstærkeren er tændt.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Husk at tænde computeren før forstærkeren, og slukke forstærkeren før computeren - der kan godt komme nogen kedelige mislyde og fejlstrømme fra en PC hvis den tændes eller slukkes mens forstærkeren er tændt.

For lige at skære det ud i pap: Med "kedelige mislyde og fejlstrømme" menes at man risikerer at forstærkerens indgangsmodul brænder af

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

RogueAgent skrev:

For lige at skære det ud i pap: Med "kedelige mislyde og fejlstrømme" menes at man risikerer at forstærkerens indgangsmodul brænder af

Det ER da også kedeligt hvis det sker..! Men ja - man skal være forsigtig med det!

RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg har læst denne guide ang. lyd fra PC til anlæg: http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler_og_gode_raad/ar tikeloversigt/lyd/2113.htm - jeg skulle mene, jeg er godt forberedt. :)

Jeg har bestilt en NAD C340 som forstærker (1000 DKK brugt) og http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6923 som højtalere (2287.69 DKK)

Nu mangler jeg blot et nyt kabel fra PC til anlæg samt højttalerkabler. Min far vil give mig 2 guldkabler på hver 3 meter. Guldkabler, giver det nogen mærkbar forskel? Er det bare lir?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes