Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikaelmogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej er der nogen der kender til oplysninger om denne aktive subwoofer:

JBL E250PBE/230 Northridge E Series. 12" med 250W forstærker

Er det er god en, og hvad ville være en rimelig pris at betale for den?

vh Mikael

Til top Vis mikaelmogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikaelmogensen

runeevers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Har netop haft en lignende tråd kørende her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7356&PN =1

Mvh Rune

Til top Vis runeevers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runeevers

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Læste lige den anden tråd igennem, og må sige at jeg er rimelig uening omkring at subwooferen skulle være mudret.
Okay, fair nok det er min første "rigtige" subwoofter, og jeg er på ingen måde erfaren inden for Hifi verdenen.

Jeg bruger den både til film og musik, selvom den nok ikke har ret meget arbejde at lave under musik, da mine JBL E90 fronthøjttalere følger rimelig godt med ned i de dybe toner.

Mit setup er:

• Harman Kardon AVR5550
  • Harman Kardon DVD30
  • JBL E90
  • JBL EC25
  • JBL E10
  • JBL E250P

Igennem min AVR5550 har jeg sat systemet op, så mine E90'er står som "Large" højttalere, hvilket vil sige at de kan klare lyd under 40Hz, mens mine E10'er og EC25 er sat til "Small", altså lyd over 40Hz. Desuden har jeg sat Crossover til 80Hz, hvilket betyder at mine E90'er får lov til at spille alt det bas de kan (de kan gå ned til 36Hz) mens bassen fra mine E10'er og EC25 bliver overtaget af subwooferen når den ryger under 80Hz. Subwooferen går forresten ned til 25Hz.

De indstillinger gæler forresten kun når jeg ser film, altså kører 5.1 lyd. Så snart jeg skifter over og hører sterio musik, er det kun mine E90'er og subwooferen som spiller. Om det så er bassen i E90'erne der gør at jeg ikke oplever subwooferen som mudret skal jeg ikke kunne sige, men oven nævnte setup virker perfekt for mit vedkommende.
Subwooferen står forresten på linje med mine fronthøjttalere, men udover det har jeg ikke taget hensyn til dens placering, og der er heller ikke specielt meget luft omkring den. Der er dog frit foran den, og mine E90'er står ca 30 cm fra bagvægen, men det hele mangler sikkert lidt luft til siderne, men det kommer nok engang når jeg får mere plads

Til top Vis kasper_lk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_lk

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

kasper_lk skrev:

Læste lige den anden tråd igennem, og må sige at jeg er rimelig uening omkring at subwooferen skulle være mudret.Okay, fair nok det er min første "rigtige" subwoofter, og jeg er på ingen måde erfaren inden for Hifi verdenen.

Jeg bruger den både til film og musik, selvom den nok ikke har ret meget arbejde at lave under musik, da mine JBL E90 fronthøjttalere følger rimelig godt med ned i de dybe toner.

Mit setup er:

• Harman Kardon AVR5550

• Harman Kardon DVD30

• JBL E90

• JBL EC25

• JBL E10

• JBL E250P

Igennem min AVR5550 har jeg sat systemet op, så mine E90'er står som "Large" højttalere, hvilket vil sige at de kan klare lyd under 40Hz, mens mine E10'er og EC25 er sat til "Small", altså lyd over 40Hz. Desuden har jeg sat Crossover til 80Hz, hvilket betyder at mine E90'er får lov til at spille alt det bas de kan (de kan gå ned til 36Hz) mens bassen fra mine E10'er og EC25 bliver overtaget af subwooferen når den ryger under 80Hz. Subwooferen går forresten ned til 25Hz.

De indstillinger gæler forresten kun når jeg ser film, altså kører 5.1 lyd. Så snart jeg skifter over og hører sterio musik, er det kun mine E90'er og subwooferen som spiller. Om det så er bassen i E90'erne der gør at jeg ikke oplever subwooferen som mudret skal jeg ikke kunne sige, men oven nævnte setup virker perfekt for mit vedkommende.Subwooferen står forresten på linje med mine fronthøjttalere, men udover det har jeg ikke taget hensyn til dens placering, og der er heller ikke specielt meget luft omkring den. Der er dog frit foran den, og mine E90'er står ca 30 cm fra bagvægen, men det hele mangler sikkert lidt luft til siderne, men det kommer nok engang når jeg får mere plads

Det er pudsigt nok fordi vi har præcis samme højttaler setup, derudover har jeg H/K 7500. Der er åbenbart håb forude for mig mht. at bruge sub'en til stereo, den skal simpelthen stå sammen med fronterne, det tænkte jeg nok. Men det kræver at vi flytter ! Og det gør vi nok inden for et par år.

Hvordan står dit fjernsyn, hvis du da har et, i forhold til sub'en ?

Hilsen Christian.
Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Det står lige ved siden af... Altså TV i midten, sub på højre side og fronthøjttalerne yderst...

Der er ikke meget plads imellem det hele. Der er lige plads til at subben kan stå imellem tv bordet og højre fronthøjttaler. Der er samme afstand i venstre side.

Afstanden burde jo være noget større, men der er bare ikke plads. For at hjælpe lidt på det, har jeg flyttet mine fronthøjttalere lidt frem, så de står et stykke foran mit tv, så der er rimelig plads bagved dem. Subben står dog tilbage ved vægen, men jeg kan ikke høre forskel på om den står fremme eller tilbage.

Med hensyn til afskræminig af subben, eller manglende som du siger, så går den ikke i mit tv, hvilket nok skyldes at mit tv står på et bord som gør at den står "over" subben. Altså ikke ovenover subben, men sådan højdemæssigt.
Mine E90 gik derimod i tv'et, da de stod på linje, og pga manglende plads kunne jeg ikke flytte dem længere ud, men det var nok lige af flytte dem lidt frem.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Det fatter jeg ikke en dyt af. Jeg havde på et tidspunkt sub'en stående nogenlunde ligesom du beskriver, og den gik i mit philips tv !
E 90'erne er jo magnetisk afskærmet, så de burde under ingen omstændigheder kunne gå i tv'et.
Hvad synes du ellers om lyden i JBL'erne? Jeg er selv ovenud tilfreds med mine.

Hilsen Christian.
Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hvilke af højttalerne der er afskærmet ved jeg faktisk ikke.
Min EC25 gik i mit gamle 21" ITV fjernsyn da den stod oven på den en dags tid, inden den blev skiftet ud med et Panasonic 32PS11F, og den går centeren ikke i.under mit tv står min AVR5550 og derunder (på en anden hylde) dvd'en.
Hvis jeg flytter mine E90'er tættere på tv'et, eller tilbage på linje med tv'et, går den venstre frontht i nederste venstre hjørne af tv'et. Jeg regner da ihvertfald med at det er venstre E90 som går det, da del vel ikke kan være AVR'en eller subwooferen som står på den anden side.

Med hensyn til lyden fra mine JBL'er og for den sags skyld mine Harman Kardon (købte det hele samme dag) så er jeg MEGET tilfreds. Jeg kan tydelig høre at mine baghøjttalere ikke er i samme serie, og jeg var faktisk ikke opmærksom på at de var så dårlige da jeg brugte dem som fronthøjttalere på mit gamle anlæg. Det er vist nok et par 10 år gamle Jamo gulvhøjttalere på 150w, og de spiller som sådan okay, men de falder virkelig igennem efter at de blev spændt for HK'en sammen med JBL'erne. Mine JBL E10 baghøjttalere var i restorder, så jeg venter på dem endnu

Jeg er overbevist om at de kan komme til at spille meget bedre hvis de kom i et større rum og fik noget mere plads omkring sig.

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Forresten... Jeg har en lille ting som jeg ikke er tilfreds med, men det er bare et spørgsmål om indstilling.

Når jeg har indstillet subwooferen til et niveau som jeg syntes er passende i film, syntes jeg den er en anelse for høj til sterio brug.
Så snar jeg skruger en lille smugle ned på subben er den perfekt igen, men så er den jo for lav til film.
Jeg er rimelig overbevist om at jeg kan indstille det et eller andet sted igennem AVR'en, men jeg har ikke lige fået set efter det endnu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes