| Forfatter |
|
matiasskov Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 06:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Jeg ligger ind med et par Eltax monitor III højttalere, men har ingen forstærker. Jeg er totalt nybegynder hvad angår hifi, så jeg håber på lidt hjælp. Hvilken forstærker skal jeg købe til sådan et sæt højttalere?
Hilsen Matias
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til.
Så vidt jeg ved er det ikke en højtaler der kræver en meget kraftig forstærker. Er der noget specielt du går efter? Et bestemt prisleje og skal det være nyt eller brugt? __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eltax monitor III er en helt iorden start højttaler, der har fået 5 stjerner hos engelske what hi-fi. Højttaleren har en følsomhed på 91dB, og kræver som HIFI-Hippo siger ikke en meget kraftig forstærker. Dette giver selvfølgelig et større udvalg.
Et bud kunne være hifiklubbens: ARGON AMP3245 forstærker, eller Tangent AMP-50/AMP-100 forstærker som ligger i prislejet 999-1499 Kr.
Tror ikke du skal gå lægnere ned i kvalitet eller pris (for nyt), det vil du fortryde. Brugt kan du selvfølgelig godt være heldig at finde en ok forstærker til under 1000,-
__________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville selv se efter noget brugt. Du kan godt et godt køb hvis dit budget ligger på 1-2000kr. Så kan du sikkert finde en forstærker du kan bruge i lang tid og endda finde et par større højtalere/subwoofer til hvis det skulle være noget du fandt interesse for.
Der kan du søge efter mærker som Rotel, Denon, Marantz, Harman Kardon, og listen kunne blive ved...
Ellers er hifi-fjols forslag også ret gode. Det er nogle rimelige forstærkere af samme producent som Eltax, så det burde spille.
__________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
matiasskov Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan den hvertfald. Du skal bare have et kabel eller en docking station til din iPod, og computeren kan tilsluttes med et minijack til phono kabel  __________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig. De kan eddermame tage tæsk, og de spiller bedre med noget effekt. Yderligere er de lidt til den mørke side, så en NAD-forstærker vil jeg ikke anbefale. Den omtale Argon spiller garanteret fint med dem, men en bedre forstærker vil løfte kvaliteten. Omvendt er de højttalere også så billige, at det måske er for meget at putte flere penge i en forstærker.
Måske en brugt Rotel eller Marantz ville være et bedre valg. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil godt lige hente denne tråd frem igen. Kunne nemlig godt investere i noget mere power til mine Eltax, hvis der er nogle penge i julegave byt osv.  Mest af alt undrer jeg mig over det ovenstående indlæg. BH, du har tidligere selv skrevet: "Har egentlig også den oplevelse. Når de spiller med min NAD S300 lyder
de super godt, og betydeligt bedre end de gjorde med min Cayin 153b.
Man kan sige de har en del potentiale". Og nu fraråder du NAD? Er det kun de billigere modeller? Eller er det fordi du selv har pillet med dine Eltax, at din NAD er gode ved dem? For til billige penge, og hvis Eltax skal have noget effekt, så virker det overkommeligt at finde noget brugt NAD, som måske også senere kan tåle en HT opgradering.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg bruger faktisk lige nu en ældre NAD Receiver NAD 7250PE (power envelope) på 2 * 50 watt som spiller fint til mig, og med masser af overskud, man skal nok prøve sig frem.
Det kan være at du mener at NAD lyder godt, og kan du kan finde en Ældre NAD Receiver/forstærker for ca. 500kr så er du godt kørende, og kan du ikke klare den lyd så er der ikke betalt ret mange penge for NADén, og den kan du sælge igen til det samme.
Det seje ved mange af de ældre NAD Receivere er at de har en Bas EQ funktion, denne funktion gør at den kun fremhæver bassen hvis der er noget, og ikke som Loudnes der fremhæver det hele, denne funktion er rigtig god ved så små højtalere.
Ikke fordi de ikke kan spille bas de små eltax, men Bas EQ giver et godt løft i bunden hvis det er det man ønsker.
Når der nu snakkes om effekt, så kan alt jo bruges selvom det har 500watt, men jeg mener selv at en feks en god strømstærk ældre NAD på ca. 2 * 50watt kan sagtens få de højtalere til at spille.
Men som jeg før har skrevet er jeg ikke god til at lytte, så det bliver op til dig selv at prøve dig frem. __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 02:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for respons PE.
Virker bestemt også til at man kommer ret langt med gammelt NAD, penge og lydmæssigt. Men nu lægger jeg også en del vægt på det visuelle. Og der mener jeg, at de gamle og helt billige NAD modeller til de 500-700 bobs ser lidt for triste ud. Så småt og elegant helst. Ellers får jeg sq aldrig overtalt damen til at de skal købes over fælleskontoen . Så altså, skal det være NAD, så skal det være en nyere og lidt kønnere model, der også senere kan laves en HT opgradering til.
Men det behøver bestemt ikke være NAD. Spørgsmålet var mest møntet på, hvorvidt NAD i det hele taget passer til Eltax monitor III eller om det bliver for varmt og mørkt når de kombineres? For så kan de jo udelukkes lige pt.
Så alle konkrete bud på små (fysisk) og simple forstærkere men alligevel med godt med power er meget velkomne. Helst brugt og ikke for langt over de 2000-2500 kr? Ved godt det sikkert ikke er den bedste kombination af ønsker
Håber at der derude er gode bud på sådan nogle til ca. de penge. Har fx selv kigget lidt imod HK 970.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt være jeg fik det til at lyde værre end det er, men personligt synes jeg en lidt lysere lydende forstærker matcher højttalerne godt. NAD S300 vil jeg nødigt sammenligne med nogen som helst anden NAD-model. Den er noget helt for sig selv både hvad angår lydkvalitet og opbygning.
Noget i denne retning ville garanteret være fint:
http://www.dba.dk/forstaerker-cambridge-azur/id-63776405/ __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man kan jo ikke ligefrem sige at en gammel NAD receiver fra 80érne pynter i stuen, jeg har en monster Reveiver NAD 7600 stående, den vækker alså opmærksomhed så snart der er nogen i huset.
Skal du have noget nyere NAD, så er der NAD C315BEE, og NAD C320/c325 som er væsentligt pænere end de ældre modeller, NAD C315BEE er en lille flot forstærker, og koster 1999 fra ny.
Og spekuler ikke så meget i de watt de er opgivet til, de spiller overbevisende selvom de "kun" er opgivet til 40 & 50 watt.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Im_A_Rookie skrev:
|
Så alle konkrete bud på små (fysisk) og simple forstærkere men alligevel med godt med power er meget velkomne. Helst brugt og ikke for langt over de 2000-2500 kr? Ved godt det sikkert ikke er den bedste kombination af ønsker
|
|
|
Kig efter ældre Mission (Cyrus hvis de er lidt nyere)
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gode bud. Tak.
Kan godt være at jeg skal holde lidt øje med NAD BEE serien på brugtmarkedet. Virker til at de har de bedste anmeldelser. Dem kan man måske også være bekendt at smide nogle bedre kompakt højttalere til engang.
Havde i før øvrigt nogle kommentarer til en HK 970. For den opfylder i hvert fald mit visuelle krav. Flot lille frækkert..
Har i øvrigt læst lidt om DAC. Virker smart. Skal en forstærker kunne noget "specielt" for at man kan anvende det? Vil nemlig gerne kunne spille fra Ipod i stuen.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Im_A_Rookie skrev:
| Har i øvrigt læst lidt om DAC. Virker smart. Skal en forstærker kunne noget "specielt" for at man kan anvende det? Vil nemlig gerne kunne spille fra Ipod i stuen. |
|
|
dac står for digital til analog konvertering (oversat), så det den gør er, at tage imod et digitalt signal fra eksempelvis din ipod eller pc og så omdanner den signalet til et analogt signal, som du kan sende direkte videre til din forstærker lige som siganlet fra din cd-afspiller.
vær opmærksom på at der er forskel på en docking station til ipod med indbygget dac og uden indbygget dac. en dock med dac vil højest sandsynligt give den bedste lyd, men kokster så også lidt mere. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Og så er det ikke Ipod'en der er den egentlige kilde, men DAC'en ikke? Og derfor lyden kan sendes i højere kval..Sådan har jeg forstået det. Men hvodan er så forbindelsen mellem DAC og forstærker? Er det bare et jack til phono?
|
| Til top |
|
| |