Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Letdrevne højtalere fra 15-25.000? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 September 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg leder efter en letdreven højtaler til en pris der helst ikke overstiger 25.000 for et sæt, omend jeg dog nok kan gå lidt højere op om nødvendigt.

Højtaleren vil blive sat sammen med et "livsstilsanlæg" a la Aura Note eller Naimunity.

Jeg har været ude og lytte på lidt forskelligt allerede uden dog hidtil at have fundet noget jeg har kunnet falde i svime over. De næste højtalere på min liste jeg gerne vil teste er Amphion Argon 3 L, ATC SCM 40, og System Audio Mantra 60 - højtalere som jeg imidlertid endnu ikke har fundet ud af om overhovedet kan drives tilfredsstillende af Aura Note eller NaimUniti... 

Det bør dog nok også tilføjes at mit lytterum er noget nær et akustisk mareridt:

L-formet stue på ca. 20 kvadratmeter hvor toppen af L'et er der hvor man kommer ind gennem en trædør (med en stor glasrude) som er placeret på den længste væg. Hvis man forestiller sig at man skrev L'et på et stykke papir, og man starter oppefra, så udgøres dets slutpunkt, altså der hvor L'et ender og man er lige ved at skulle skrive det næste bogstav, af et stort vinduesparti og endnu en dør ind til et mindre rum. Her er et (indrømmet: højst amatøragtigt) forsøg på at "tegne" stuen:

-----------o-I
I <-ht        I
I           ; ;     I
I    ---------I
I    I
I    o   
-oo-

"I"/"-": væg
"o": dør
"oo": vinduesparti
"ht": højtalernes placering (helst så tæt på væggene som muligt)

Stuens møblement består, foruden sofa, sofabord og spisebord, af bogreoler med glasdøre og hundredvis af bøger, og gulvet er laminat (eller hvad det nu hedder, det der vist nok skal ligne paketgulv men ikke er det) og, i hvert fald indtil videre, uden gulvtæppe.

Højtalerne skal placeres således at de spiller i retning af den "øverste" dør, hvorved den ene højtaler vil komme til at stå i et hjørne og den anden noget mere frit, på hver sin side af det ene bogreolsystem, og med anlægget i midten under tv-et.

Jeg har igennem længere tid forsøgt at finde højtalere der kan passe ind i de nævnte rammer og begrænsninger, men det forekommer mig godt nok ikke let, så jeg vil være overordentlig taknemmelig for al den råd og vejledning jeg kan få.

PS. Beklager semikolonnet i min tegning, men uanset hvad jeg har gjort har det ikke været mig muligt at få det til at forsvinde.

Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 September 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Det siges at bånddiskanter skulle være mere "taknemmelige" mht. placering. Med hensyn til følsomhed, så er der firt slag i bolledejen i det prisleje du er oppe i.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 September 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Ikke helt - naturlovene gælder, uanset prisleje. Med højtalere kan man få høj følsomhed, og/eller dyb bas, og/eller et lille kabinet - men man kan kun få to ud af de tre! Desuden er den asymmetriske placering af højtalerne ikke uden videre nådig overfor højtalere, der spreder meget, og det gør en del typer bånddiskanter.

Har du overvejet Carlsson? Om de vil passe ind i rummet er et spørgsmål, men på grund af deres specielle konstruktion kan de være en mulighed.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 September 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, Svend88 og Mollecon.

Jeg kender oprigtig talt ikke noget til bånddiskanter, og jeg har ikke før hørt om Carlsson.

Har du en bestemt Carlsson model i tankerne, Mollecon?

Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 02 September 2009 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

ok, så er bånddiskanter måske ikke optimalt. Nu har jeg faktisk selv "små" højtalere (90 db), el. stander højtalere og en aktiv sub. Det gør det lettere at placere dem i vores 20 m2 opholdsstue og optimere lyden. Da vi har to stuer med glasdøre imellem og et stort vindusparti til den ene side og to døre til den anden. Så mit lytterum er heller ikke optimalt, men det lykkes alligevel at finde en god løsning.

Prøv evt. at kigge på WhatHiFi http://www.whathifi.com/ De har mange gode anmeldelser og UK priserne ligger tæt på de danske, så der mulighed for inspiration

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have letdrevne højttalere, kan du tage et kig på http://www.klipsch.com/na-en/products/p-17b-overview/

Jeg hørte gulv-modellen på en messe, og den spillede helt fantastisk!

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 September 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Da dit krav er letdrevne højttalere pga. den begrænsede udgangseffekt fra de to nævnte systemer, mener jeg du skal prøve at tænke anderledes.

Du bør vælge højttalere med forstærker indbygget og evt. med indbygget rumkorrektion af en art.

Et eksempel kunne være Beolab 9 (nu får jeg tæv, men jeg mener det faktisk seriøst). Men, her skal du nok på brugt/demo markedet for at kunne få dem inden for prisrammerne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes