Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvad er det værd? JBL L65 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gynther
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et par gamle JBL L65, som jeg har haft de sidste 15 år. Jeg fik lavet nye kantophæng på basserne for ca. 10 år siden. De blev malet sorte og fik sort frontstof på fra dansk audio teknik dengang i 1994 (originalt var de træ/brune). Højttalerne står stadig super velholdte.

Det er en dejlig højttaler, men lidt af et skrummel at have stående. Jeg har længe overvejet en udskiftning, men kan ikke rigtig finde ud af om jeg får en meget bedre lyd ud af en udskiftning?

Mine overvejelser går på: Dali ikon 6, B&W 603, JBL ti3000, JBL ti2000. (ti3000 og ti5000 er damen ikke med på endnu desværre)

Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet og læst om L65 Jubal modellen og diverse andre JBL monitor modeller som tilsyneladende er ret populære og nogen endda opfatter som kult?

Er der nogen der tør give et bud på hvad et par velholdte L65 er værd?
Og er der noget interessant eller historie ved mine højttalere jeg bør vide?

De står på et lille stativ og bliver derved hævet 20 cm over gulvet samtidig med de læner en smule bagover. Stativet er på hjul.
Jeg har en teori om at hvis man satte dem på et andet type stativ/fod ville jeg kunne få strammet bassen gevaldig op. Eller måske skulle jeg bare ofre penge på en god effektforstærker til at kontrollere de 12" basenheder? Lige nu har jeg "kun" 60 i 8 8 ohm til at forsyne dem.
Jeg synes bassen til tider bliver lidt for buldrende og kan virke forstærket ved nogle af de dybe frekvensområder.

Jeg ser frem til at høre synspunkter og gode ideer til mine dejlige JBL'er

Til top Vis Gynther's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gynther

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 September 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Det var en gang min drøm… så kunne man ligge på gulvet, og høre Pink Floyd efter en bønne, og når man kom til hægterne og skulle mene noget provokerende, satte man frank Zappa på…

Men de var jo sygeligt dyre den gang… så jeg fik aldrig et par.

Siden stod jeg i en butik hvor jeg tog et sæt i bytte, og syntes faktis at den havde lige netop den JBL-Sound jeg huskede ”sådan et ordentligt KLASK.. i bassen”

Så hvis du til noget der lyder BIG så de fede nok, men få lavet en stand eller en øl kasse under så de kommer op i højden…

Gynther
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Det er lige præcis sådan nogle historier jeg var ude efter.  Og tak for hurtigt svar.

Hvor meget kostede de egentlig dengang de kom frem? Jeg er bare nysgerrig...

Ja, jeg burde bygge et par gode kasser i tyk mdf og fylde dem med sand, så de kommer op i lyttehøjde.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan også få strammet bassen strammet gevaldig op hvis du skruer basenheden ud og bytter om på ledningerne.Altså rød ledning til sort og sort ledning til rød.

JBL fasede deres basser modsat alle andre dengang.Du kan checke med et 1,5 volt batteri således at plus fra batteriet for membranen til at bevæge udaf.Du skal også sørge for at de står helt fast.

Hvis de stadig ikke er som du vil have dem til at lyde så prøv at lukke porten med noget rockwool.

Disse tricks har jeg selv brugt på mange JBL'er og det virker.

De kostede 5.600- fra ny.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 September 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg  manglede et sæt her og nu ville jeg give 6000 for et  originalt eksemplar i go´ stand .
Diskanten alene bliver solgt i dyre domme Er det for lidt ?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 September 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige må komme med en indskydelse…. Så må du IKKE bytte rundt på + og – ..!? Ja JBL byttede rundt og det er faktisk set med ingeniørøjne mere korrekt for strøm går fra – til + og ikke omvendt som mange tror, hvis du bytter om får du et dyk i frekvensgangen.

Ja byg en flot mdf stander, og du har en kanon højttaler, søg eventuelt efter en kraftig forstærker til den, da den skal have en del effekt og strøm til den basenhed.

Gynther
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Tak for svar endnu engang.

En kraftig forstærker kunne det være f.eks. Nad 216 på 2 x 120 W? Eller skal man endnu højere op? Det kunne måske også være Denons monoblok poa 4400/6600. Med lidt snilde kunne man bygge et par mdf standere med plads til et par mono blokke. Det kunne måske blive en god bonus løsning hvor det ikke kommer til at fylde alverden i lejligheden. Eller går det så galt med magnetfeltet fra bashøjttaleren?

6.000,- for et sæt lyder ikke tosset, men mine er vel ikke originale mere, når de er malet og renoveret? Det trækker vel ned?

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

CPH-R

Mener du så at ved et påtrykt signal skal bassen bevæge sig indaf og mellemtone og diskant skal bevæge sig udaf.Jeg har leget en del med JBL og jeg ved at det lyder bedre når bassen bliver faset rigtigt og det tror jeg osse at mange JBL folk vil sige.

Det er jo klart at et slag på f.eks stortrommen skal starte med at membranen bevæger sig udaf.Det andet giver da ingen mening.

carsten

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 September 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

CPH-R

Mener du så at ved et påtrykt signal skal bassen bevæge sig indaf og mellemtone og diskant skal bevæge sig udaf.Jeg har leget en del med JBL og jeg ved at det lyder bedre når bassen bliver faset rigtigt og det tror jeg osse at mange JBL folk vil sige.

Det er jo klart at et slag på f.eks stortrommen skal starte med at membranen bevæger sig udaf.Det andet giver da ingen mening.

carsten

Nu der jo flere ting der gør sig gældende omkring fase.

Der findes den elektriske fase ”at alle komponenter køre i korrekt fase ” og så der den akustiske fase, noget de fleste højttalere fabrikanter går op i ”at fasen er korrekt henne i lytte positionen” fasen fra en enhed kan nå at vende mange gange på sin vej ud til lytteren.

En enheds fase ”om den slår ind eller ud” er også afhængig af filter stejlheden, der kan vende den elektriske fase ”undtagelsen er når 24 db flanke benyttes, her er det hvad konstruktøren syntes luder bedst”

At et stortromme skind ”i teorien” skal få membranen til at gå ud af ”ja” men desværre vendes fasen så mange gange før det når dine højttaler..!? det slet ikke unormalt at miksermanden vender fasen, for at få den sound han ønsker ”noget han gør med mange af sporene ved indspilningen” der har faktisk kørt en ret sjov  tråd herinde for et par år siden, hvor hi-fi folket og pro folket gik på hinanden… (hed noget med den ene par var dumme) og så er der hele afspilnings kæden, her ser man ofte ”ved ikke hvorfor” men at både CDèr og LPèr vender fasen på deres udgang, samtidig er utrolig mange CD fasevendt fra start ”derfor findes der en fase knap på mange CD afspillere, samt nogle forstærkere” Altså man kan ikke være sikker på at få den korrekte fase der hvor du lytter, hvis du blot fokuserer på korrekt elektrisk fase henne ved højttaleren.

Og når det kommer til JBL`s bytten rundt på farverne på bas enhederne, så kan jeg oplyse at de stadig gør det i deres professionelle modeller.  

Og når det kommer til deres andre modeller, har jeg kun at sige..! de drenge ved altså godt hvad de laver eller for den sags skyld lavede…

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er også meget godt altsammen men du svarer ikke på mit spørgsmål.

Skal bassen bevæge sig ind når mellemtone/diskant bevæger sig ud ?

carsten

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hej

Det er også meget godt altsammen men du svarer ikke på mit spørgsmål.

Skal bassen bevæge sig ind når mellemtone/diskant bevæger sig ud ?

carsten

Beklager hvis min forklaring ikke var god nok….

Svar; det kommer and på delefiltrets flanke, og hvor du vil have fasen målt henne hvor du sidder eller henne ved højttaleren…

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hvis enhederne skal være i elektriskfase, så skal de selvfølgelig bevæge sig ud alle på samme tid.

Men, det er jo den akustiskefase, som har betydning for hvad du hører. Og så er det ikke så simpelt, som blot at sikre at alle enheder har plus til plus og minus til minus. Der skal faktisk en måling til.

Forøvrigt har spoler og kondensatorer i delfiltret også indflydelse på fasens forløb ved de enkelte enheder.

Jeg kan da også tilføje, at det ikke kun er JBL, som tilslutter højttaleren "ude af fase". Det gør faktisk rigtigt mange højttaler konstruktioner.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Tak fo svarene de herrer

Mine nuværende JBL 100 (dansk model) er den første jbl ht.jeg har haft hvor alle enheder bevæger sig udaf ved plus alle andre har bassen bevæget sig indaf ved plus (le 10a  le 14 a le 124a  le 123 a +den gamle 100 century) og dem har jeg altid vendt i de systemer jeg har haft.

metoden har også været omtalt i nogle gamle high fidelity.Jeg er ikke tekniker men jeg kan bruge mine ører og ændringen har i alle tilfælde medført et mere korrekt lydbillede.

Gynther
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig en interessant snak vedr. om højttalerne går ud eller ind. Men har nu aldrig overvejet at vende poler. Har man ikke tænkt sig om fra start, da man producerede højttalerne.

Jeg skrev måske mest fordi jeg trængte til at få andres mening om de højttalere jeg nu har haft i mange år egentlig godt kan måle sig med de modeller jeg skrev tidligere? Så jeg ikke vil få den store forbedring ud af at skifte dem ud. Kan det overhovedet betale sig at skifte dem ud? Måske skulle de bare have lidt bedre standere og forstærkning, som nævnt tidligere.

Designet spiller jo selvfølgelig ind. Kæresten synes de gamle JBL'er er lidt voldsomme, men finders sig i dem, da hun jo også godt kan høre at de lyder godt.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Gynther

Prøv nu alligevel at vende de ledninger på bassen.Det tager jo kun 10 min.Lyt så på dem i et par dage og se så om du ikke vil give mig ret.Det koster jo ingenting og du kan jo altid vende dem tilbage igen.

carsten

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 September 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Cars10 har selvfølgelig ret i, at fasebytningen er en ret enkel procedure - men ellers er det faktisk det eneste af hans råd, jeg ikke er enig i.

Hæv højtalerne op, og sørg for, at de står fast både på foden og i forhold til gulvet. Prøv at blokere porten med en hårdt sammenrullet sok. Begge dele kan bidrage til en renere og mere præcis bas.

Du kunne spørge om dine højtalere på det herværende 'vintage'-forum.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 September 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Som direkte svar på dit spørgsmål, husker jeg at bassen skal gå indad hvis batteriets pluspol sættes til de røde terminal på dine L 65.

Mellemtone er i ret fase (går ud af),  mens diskanten og bassen er i modfase til mellemtonen. Årsagen er at de er lavet med et 12 dB filter, hvor den elektriske fase vender ved delefrekvenserne, og så vender man bare enhedernes fase for at få den akustiske fase på plads.

På den måde kan du selv finde den fra JBL's side rette fase. Bassen skal gå ind! JBL's måde at gøre det på normalt er med mellemtonen i ret fase, og bas og diskant i modfase, og så er det i og for sig ligegyldigt om det er med den røde eller den sorte på batteriets pluspol der får den til det.

(Hvis den går ud er der ikke nødvendigvis noget galt, blot husker jeg forkert, og i så fald er det vigtigt at de først og fremmest går samme vej i begge højttalere, og dernæst at du jævnfør CPH-R's indlæg lytter til hvornår de lyder bedst)

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Sund

Er det teorier du kommer med eller har du afprøvet det i praksis.

Jeg har leget en del med JBL både egne og venners og vi er uden tvivl enige om at det lyder bedre når bassen vendes.

carsten

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Jeg giver ingen anvisning på hvad der lyder bedst, jeg henviser blot til de informationer jeg har fået i den tid jeg arbejdede med JBL produkter (ca 10 år), det der kan findes på skrift fra dem, og den måde de er oplyst til at spille på fra producenten i følgematerialet.

Jeg angiver ingen metode som "den rigtige", men anbefaler at finde den lyd man bedst kan lide ved at prøve.

JBL er ikke selv 100% klare i deres informationer hvis man ser på problemet over flere modeller, især hvis man inddrager Studio Monitorer modellerne, kan det hurtigt blive en smule forvirrende hvad JBL egentlig selv mente.

Problemet opstod i en tid hvor der ikke var konsensus omkring hvordan man skulle afkode den elektriske fase i forhold til farverne på terminalerne blandt producenterne. På nogle af JBL's modeller slog bassen ud ved plus til den røde og på andre slog den ud ved sort til plus, og det affødte en del forvirring både blandt kunder og leverandører og butikker, om hvordan de skulle tilsluttes.

Som nævnt efter min mening skal de tilsluttes på den måde man mener lyder bedst, uanset man så mener det i teori eller praksis.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Godt skrevet Sund.Så er det bare med at få vendt de kabler

carsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes