| Forfatter |
|
Zillo09 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Min Denon 1910 giver mig LR phase caution på mine to front højtalere (Jamo S606).
Kablerne sidder i rigtig + til + og - til - fase. Det må være højtalerne der "vender" polaritet?
Hvis jeg sætter + til - og - til + forsvinder LR phase caution men de er så forbundet med forkert polaritet.
Spørgsmålet er om jeg skal lade dem være forbundet normalt selvom jeg får fejl med audyssey, eller vende polaritet om og fjerne "fejlen"?
Håber I kan hjælpe!
|
| Til top |
|
| |
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad dine øre bestemme.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis - du kan selvfølgelig osse prøve at vende fasen på dine andre højtalere (og lade Jamo'erne være), og så se, hvad Denon'en siger til det.
Fase er & bliver en 'bitch' i komplekse systemer med mange højtalere .
|
| Til top |
|
| |
Zillo09 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Lige præcis - du kan selvfølgelig osse prøve at vende fasen på dine andre højtalere (og lade Jamo'erne være), og så se, hvad Denon'en siger til det.
Fase er & bliver en 'bitch' i komplekse systemer med mange højtalere .
|
|
|
Problemet er, så vidt jeg kan læse mig til, at pga crossover i højttalerne skifter en eller flere af wooferne fase. Har skiftet frem og tilbage og synes at + til + lyder bedst. Men er langt fra sikker på det!? Så uanset hvad vil en eller flere være ude af polaritet?
|
| Til top |
|
| |
Zillo09 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at teste brugte jeg et 1.5 V batteri på højtaleren og fandet ud af at wooferen helt klart har omvendt phase da den bliver suget indad ved (+ til +). Men kan desværre ikke se hvordan mellemtonen bevæger sig. Kan det tænkes at det kun er bassenheden som har omvendt polaritet, mens resten af højtaleren har "normal" polaritet, og det er det der driller Denon AVR-1910?
Hilsen Zillo
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefiltrer ændrer phaseresponset. Derfor er det normalt at bruge delefiltre der ændrer fasen 180° og derefter ændre polariteten på enheden (i 2vejs systemer 3vejs er lidt mere kompleks). Det sagt så pleger det at være normalt at bestræbe sig på at få en uændret fasekarakteristik når designet er færdigt.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Zillo09 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
| Delefiltrer ændrer phaseresponset. Derfor er det normalt at bruge delefiltre der ændrer fasen 180° og derefter ændre polariteten på enheden (i 2vejs systemer 3vejs er lidt mere kompleks). Det sagt så pleger det at være normalt at bestræbe sig på at få en uændret fasekarakteristik når designet er færdigt. |
|
|
Tak for svaret! Da mine er en 3vejs, kan det så tænkes det kun er 8" wooferen der er ude af fase, og alt andet er i fase? Hvordan kan jeg undersøge om tweeterne er i fase? Hvis det kun er basområdet der ude af fase, kan jeg vel bare indstille subwooferen, og tilpasse den til fronthøjtalernes omvendte polaritet da center samt surround ikke går under 80 hz og derved forstyrrer basområdet.?
Hilsen Zillo
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zillo09 skrev:
Ney_ skrev:
| Delefiltrer ændrer phaseresponset. Derfor er det normalt at bruge delefiltre der ændrer fasen 180° og derefter ændre polariteten på enheden (i 2vejs systemer 3vejs er lidt mere kompleks). Det sagt så pleger det at være normalt at bestræbe sig på at få en uændret fasekarakteristik når designet er færdigt. |
|
|
Tak for svaret! Da mine er en 3vejs, kan det så tænkes det kun er 8" wooferen der er ude af fase, og alt andet er i fase? Hvordan kan jeg undersøge om tweeterne er i fase? Hvis det kun er basområdet der ude af fase, kan jeg vel bare indstille subwooferen, og tilpasse den til fronthøjtalernes omvendte polaritet da center samt surround ikke går under 80 hz og derved forstyrrer basområdet.?
Hilsen Zillo
|
|
|
Der må jeg desværre melde pas __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg aner det heller ikke - men, øret er mest følsomt overfor fasefejl i mellem/diskant området. Det bør du tage med i betragtning .
|
| Til top |
|
| |
Zillo09 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jeg aner det heller ikke - men, øret er mest følsomt overfor fasefejl i mellem/diskant området. Det bør du tage med i betragtning . |
|
|
Jeg lavede en fasetest med en THX dvd, og når højtaleren er ude af fase med centeren kan jeg høre lyd fra begge. I fase forsvinder centeren. Det betyder vel at fronten i normal (+ til +) arbejder modsat centeren. Skal dog indrømme at jeg har meget svært ved at høre forskel på fase og ude af fase på fase testen.
|
| Til top |
|
| |