Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lugter brændt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en par dali 104.
Jeg synes de spiller rigtig fint, men når jeg skruer godt op, så lugter de virkelig brændt.
Noget jeg kan gøre eller passe på med?

Nikolaj

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Kan være delefiltret der bliver varmt.
Nu er Dali 104 jo ikke en højttaler til de store lydtryk.
Måske skulle du satse på en anden , større højttaler.

Hvilken er der spændt foran dem ?
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Altså forstærker?
Det er en sony. Den kan vel ikke tage skade, vel?
Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hva yder den af effekt.
Det kan godt være af din forstærker ikke er strømstærk nok til det lytteniveua du gerne vil have
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

7 x 100 w
Så det burde da kunne funke, gør det ikk?
jeg skruer jo ikke engang helt op.

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med helt op - er det så volume-knappen ikke kan drejes mere?

En god tommelfingerregel er aldrig at overskride kl. 13-14 på vol. knappen
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jo de 7 x 100 watt burde gå an... men vi ved jo ikke hvor strømstærk din forstærker er, men den burde godt kunne trække dine dali 104 tilfredsstillende
. Umiddelbart ville jeg så at det kunne være en fejl på en af enhederne eller delefiltret.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Ok.
Jeg må have mig nogle nye dali'er en dag. Men der kan ikke ske noget ved at de lugter lidt, vel?
Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3160
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

NikolajLP skrev:
Ok.
Jeg må have mig nogle nye dali'er en dag. Men der kan ikke ske noget ved at de lugter lidt, vel?


De holder jo nok ikke til det i længden, og tager vel skade undervejs.


__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Klart nok.
Men det skal jo lige siges at det ikke er meget at de lugter.
Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det er jo logisk at de ikke skal lugte. Så selvfølgeligt er der noget galt, og dermed er der med stor sandsynlighed noget der tager skade. Højttalerne er jo billige, så når de ryger sker der jo ikke så meget ved det, men hvis du er uheldig kan en kortslutning eller andet måske skade din forstærker. Du kunne evt. prøve at skrue den nederst bas enhed af og kigge ind i højttaleren og finde delefilteret. Så kan du se om der er noget der er sveden af. Ellers tjek samtlige enheder og se om der er noget galt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Skru ned! Brændt barn lugter ilde, og skidtet overbelastes med tiden 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige haft skruet sådan en basenhed eller hva det hedder af.
Der er ikke noget der er brændt, men den der runde metal-ting på bagsiden af enheden er meget varm.

Med en 7 x 105 w forstærker, burde jeg så ikke kunne have et par Dali 104 på? De er da på 100 eller 150 w.
Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

NikolajLP skrev:
Jeg har lige haft skruet sådan en basenhed eller hva det hedder af.
Der er ikke noget der er brændt, men den der runde metal-ting på bagsiden af enheden er meget varm.

Med en 7 x 100 w forstærker, burde jeg så ikke kunne have et par Dali 104 på? De er da på 100 eller 150 w.

Normalt kan man ikke se svingspolen uden at skille enheden af, hvilket ofte vil sige at ødelægge enheden. Du kan altså ikke se om enhederne har taget skade. Hvis du fortsætter med at spille så højt, vil du dog før eller siden kunne høre det. Måske kan du se på nogle komponenter i delefilteret at de har fået for meget varme. Du kan ikke bruge tekniske data til at afgøre hvad der kommer ud af din forstærker. De 100 watt pr. kanal er målt ved en bestemt (lav) forvrængning og opnås ofte allerede når volumen er skruet halvt op. Hvis du skruer højere op øger du forvrængningen og måske også effekten, ihvertfald den effekt der afsættes i diskant og mellemtone. Det vil ende med afbrændte enheder.

Der er egentlig ikke så meget at være i tvivl om. Hvis det lugter brændt, spiller du for højt. Du har været heldig indtil nu, men det kan pludselig gå galt. Når det går galt kan du ødelægge både højttalere og receiver.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Ok.
Hvis jeg køber nogle nye højttalere på 100w, vil der så opstå samme problem?

Nikolaj

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Så det er simpelthen min forstærker og ikke højttalerne den er gal med?
Jamen det er jo virkelig ikke ret højt jeg så kan spille så?

Mange andre forstærkere på 100 w pr. kanal kan da sagtens spille højere, hvordan det?
Hvad skal jeg gør?
Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jamen så har jeg vel også minimun 100 ægte watt på min forstærker?

Jeg skal lige forstå det helt rigtigt:
Hvis jeg vil kunne spille højt med min nuværende forstærker, skal jeg have en højttaler med 8 ohm?

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Ville dali concept 6 så ikke passe?

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jamen det er virkelig ikke ret højt at så skal kunne spille.

Det vil sige at jeg skal ud og have fat på anden forstærker hvis jeg ville spille med dali.

Hvis jeg køber en denon 5 x 100 w, kan jeg så sagtens bruge dali 104, eller concept 6?

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige læst på min receiver, at den kun er til 8 ohm.
Kan det være derfor?
Altså så jeg skal have nogle 8 ohm højttalere i stedet for mine dali 104, som er på 4 ohm?

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes